Griet Op de Beeck Gezien de feiten Boekenweekgeschenk 2018

Griet Op de Beeck Gezien de feiten recensie waardering en informatie. Als gratis Boekenweekgeschenk 2018 werd het boek van de Vlaamse schrijfster Griet Op de Beeck Gezien de feiten verstrekt.

Griet Op de Beeck Gezien de feiten Recensie Boekenweekgeschenk 2018

De roman Gezien de feiten van de Vlaamse schrijfster Griet op de Beeck verscheen in 2018 als gratis boekenweekgeschenk. Gezien de feiten vertelt het verhaal van Olivia, die op haar 71ste nadat haar man Ludo is overleden, ontdekt dat ze nog een heel leven voor zich heeft. Ze ontdekt dat ze zich letterlijk opgelucht voelt nu ze lós is van de huwelijkse band. En haar vrijheid laat ze zich door niemand meer afnemen, ook niet door haar ongeruste en nogal truttige dochter Roos. Olivia vertrekt als vrijwilliger samen met een oud-leerling naar Afrika, waar ze samen met andere vrijwilligers doet wat er te doen is. Ze ontmoet daar de 65-jarige Daniel, met wie ze meteen een bijzonder band ervaart. Zonder dat er iets gebeurt tussen de twee, keert Olivia terug naar België. Maar ze kunnen elkaar niet vergeten en Daniel komt voor een paar weken naar België.

Een vrouw van 71 ontdekt dat ze nog een heel leven voor zicht heeft

Dochter Roos en haar zachtaardige vriend Sander komen bijna niet meer uit hun woorden van de schok. Uiteindelijk besluiten Olivia en Daniel, dat hij naar België zal emigreren, zodra hij in Afrika zijn zaken heeft afgehandeld. Daar wordt een stokje voor gestoken, doordat Daniel plotseling niet meer naar het buitenland mag reizen. En dan lijkt er voor Olivia nog maar een optie te resteren: zij emigreert naar Afrika. Het lijkt er even op dat het eind-goed-al-goed wordt – de mail die ze aan dochter Roos heeft verstuurd zou na verloop van tijd best begrepen kunnen gaan worden – maar het mag zo niet zijn: het noodlot slaat toe.

Er gebeurt te veel en alles volgt elkaar te snel op

Het thema wat Op de Beeck heeft gekozen voor haar novelle, vind ik sterk en het spreekt me aan, Juist omdat een oudere vrouw een krachtige hoofdpersoon in een boek is. Een verhaal met al zijn dramatische wendingen was naar mijn mening voldoende geweest voor een roman van 400 pagina’s. Ik ben ervan overtuigd dat een schrijfster als Griet op de Beeck daar een succesvol en geloofwaardig verhaal van had kunnen maken, een verhaal met diepgang. Echter in een novelle van 94 pagina’s doet zo’n groot onuitgewerkt thema enigszins pompeus aan. Er gebeurt gewoon te veel en alles volgt elkaar te snel op. Dat doet afbreuk aan de geloofwaardigheid en ontkracht het thema en zorgt dat het verhaal en de personages weinig diepgang krijgen. Griet Op de Beeck Gezien de feiten is gewaardeerd met ★★★★ (goed).

Recensie van Monique van der Hoeven

Griet Op de Beeck – Gezien de feiten

• Titel: Gezien de feiten