Guillermo Arriaga De ontembare Recensie ∗∗∗∗∗

Guillermo Arriaga De ontembare recensie boekbespreking waardering en informatie over de inhoud van deze indrukwekkende roman uit Mexico. Op 15 januari 2019 is bij Uitgeverij Atlas Contact de roman verschenen van de Mexicaanse schrijver Guillermo Arriaga De ontembare.

Guillermo Arriaga De ontembare Recensie

Guillermo Arriaga De ontembare Recensie

Er is al veel positieve aandacht geweest voor de roman De ontembare van de Mexicaanse filmer en schrijver Guillermo Arriaga. Bovendien is het boek ook nog eens uitgeroepen tot boek van de maand bij het tv-programma De Wereld Draait Door. Voorafgaand aan de lezing van het boek, is de vraag dan ook of deze positieve reacties terecht zijn of niet. Het zou niet voor het eerst zijn dat een hype rondom een boek leidt tot een teleurstellende ervaring bij het lezen. Gelukkig maakt Guilermo Arriaga met De ontembare de verwachtingen volkomen waar. Het is een fascinerende roman van ruim 800 pagina’s die van het begin tot het einde de spanning vasthoudt.

Twee verhaallijnen dit in het begin niets met elkaar te maken lijken te hebben dragen het boek. Allereerst het verhaal van Juan Guillermo. Hij is nog maar een puber maar onvermijdelijk is zijn confrontatie met het bestaan dat zich in zijn geval hoofdzakelijk afspeelt op de daken van het rauwe en nietsontziende Mexico-stad. De bodem wordt onder zijn leven weggeslagen als zijn oudere broer wordt vermoord en zijn ouders om het leven komen. Gedragen door de wil om te leven, slaat hij zich (soms letterlijk) zo goed en kwaad als het kan een weg door door het bestaan, samen met twee vogels, een boxer en een wolf.

De behoefte aan wraak en een ontembare levensdrang

Fang, de wolf, was eigenlijk van de buren. Hij is levensgevaarlijk. Maar als de buurman op het punt staat de wolf te laten inslapen, weet Guillermo heb te “redden” van de dood. Hij gaat een strijd aan met het dier, geholpen door een leeuwentemmer. De boehoefte aan wraak en een ontembare levensdrang zorgen ervoor dat Guillermo zich weet toch weet te redden. En als er een “erfenis” van zijn vermoorde broer blijkt te zijn, kan dit zijn bestaan veranderen.

De andere verhaallijn concentreert zich op een inuit die in het uiterste noorden van Canada op jacht is naar een wolf. Hij wil de dominante en indrukwekkende roedelleider schieten. Echter de levens van de Inuit en de wolf raken volkomen verstrikt met elkaar. Een strijd op leven en dood eindigt in een soort van onwaarschijnlijk symbiotische relatie.

Rauwe, niets ontziende, stijlvolle roman van een ontembare schoonheid

Op onwaarschijnlijk knappe en zeer stijvolle beeldende wijze vertelt Guillermo Arriaga het verhaal van de beide hoofdpersonen. Rauw, zonder voorbehoud en toch met compassie. Een verhaal van de moed om te leven en je te ontwikkelen. Een verhaal waarin de zowel de rauwheid van het bestaand als de schoonheid ervan op overtuigende wijze over het voetlicht worden gebracht. Knap is ook de wijze waarop de beide verhaallijnen die in eerste instantie niets met elkaar te maken lijken te hebben, langzaam maar zeker op overtuigende wijze bij elkaar komen om te eindigen in een prachtig slot. Een slot dat ondanks alle ellende en rauwheid die eraan voorafging, hoopt biedt zonder te vervallen in sentimentaliteit. Kortom Guillermo Arriaga heeft een briljante en fascinerende roman geschreven die volledig terecht alle lof heeft gekregen. Guillermo Arriaga De ontembare is gewaardeerd met de maximale ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Guillermo Arriaga – De ontembare

• Titel: De ontembare
  • Schrijver: Guillermo Arriaga (Mexico)
  • Soort boek: Mexicaanse roman, sociale roman
  • Origineel: El salvaje (2016)
  • Verschenen: 15 januari 2019
  • Omvang: 832 pagina’s
  • Tags: Canada, inuit, Mexico, Mexico-stad, wolf
  • DWDD Boek van de Maand
  • Waardering∗∗∗∗∗ (uitmuntend) Theo Jordaan

Inhoud Guillermo Arriaga De ontembare

De ontembare is een overdonderende roman, geschreven door Guillermo Arriaga, auteur, scenarioschrijver, regisseur en producer diesamen met regisseur Iñárritu grote bekendheid verwierf met de beroemde films Amores Perros, 21 Grams en Babel.

In De ontembare speelt Juan Guillermo’s rauwe leven zich af op de daken van Mexico-Stad. De dood van zijn oudere broer is een enorme klap voor hem. Vier jaar later zijn ook zijn ouders en grootmoeder dood. Hij wil wraak voor de moord op zijn familie, gepleegd door een club fanatiek religieuze jongens uit zijn wijk. De achtergrond van het verhaal is er een van repressie, politiecorruptie en -geweld, en kerkelijke inmenging waar die niet hoort. Duizenden kilometers verderop jaaf een Inuit geobsedeerd op een beruchte grijze wolf in het hoge noorden van Canada. Zon, stof en lawaai wisselen zich af met sneeuw, ijs en oorverdovende stilte in een origineel, heel persoonlijk, veelomvattend en filmische roman.