Hans Olink – De Ardennen

Hans Olink De Ardennen recensie en informatie over de inhoud van dit non-fictie boek. Op 27 juli 2020 verschijnt bij Uitgeverij Balans dit boek over De Ardennen, geschreven door Hans Olink.

Hans Olink De Ardennen Recensie en Informatie

Als Hans Olink in 1992 een behoorlijk uitgewoond huis koopt in de Ardennen, niet ver van Stavelot, is dat het begin van een lange relatie en fascinatie met deze bijzondere streek die tot op de dag van vandaag voortduurt en waarvan dit nieuwe boek de weerslag is.

Zo dichtbij en toch zoveel te ontdekken

Vaak zijn de bewoners van de dorpen in de Ardennen wat afstandelijk richting buitenstaanders. Maar het lukt Olink al snel om vriendschap te sluiten met zijn enigszins eigenzinnige buurman. Deze vriendschap opent ook de deuren naar familieleden en vriende van de buurman waardoor Hans Olink zich meer en meer inzicht kan verschaffen in wat de bewoners van de Ardennen beweegt.

Hans Olink De Ardennen Recensie

De ondertitel van het boek is de ontdekking van een grensland en deze bewering maakt Olink volledig waar. In een uitstekende en zeer prettige stijl wisselt hij zijn persoonlijke ervaringen in de streek en de ontmoetingen met kleurrijke bewoners af met verhalen over de bewogen geschiedenis van het gebied.

Geslaagde liefdesverklaring aan de Ardennen, de bewogen geschiedenis en kleurrijke bewoners

Bijzonder knap zijn vele feiten in het verhaal verwerkt zonder dat dit ergens afleidt of stoort. In tegendeel als lezer wil je zelf gelijk op pad om dit bijzondere gebied dat slecht op een paar uur rijden afstand ligt, zelf te gaan bezoeken en ontdekken. Kortom het nieuwe boek van Hans Olink over de Ardennen is een echte aanrader, gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

De Ardennen

De ontdekking van een grensland

• Schrijver: Hans Olink (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek, non-fictie
  • Uitgever: Uitgeverij Balans
  • Verschijnt: 27 juli 2020
  • Omvang: 304 pagina’s

Flaptekst van het boek over De Ardennen

In dit meeslepende boek deelt Hans Olink de geheimen van de Ardennen als onbekende grensland en fascinerend kruispunt van vele culturen tussen België, Duitsland en Frankrijk, vlak om de hoek.

Julius Caesar zag de Ardennen als een “geheimzinnig, donker woud vol verschrikkingen met modderige paden, gehuld in een eeuwige uit kleine moerassen opstijgende nevel’. Ergens is dat beeld blijven hangen: de meesten zien de Ardennen nog steeds slechts als bosrijke, regenachtige tussenstop op weg naar de camping in Frankrijk. Maar dat is een misvatting.

De Ardennen vormen een fascinerend kruispunt van vele culturen, vertelt schrijver Hans Olink. Hij woont er al meer dan een kwart eeuw een deel van zijn tijd en raakte in die jaren steeds meer gefascineerd door de bewoners, de natuur en de cultuur van de regio. Hij werd vrienden met zijn eigenzinnige buurman en volgde het spoor van historische voorwerpen die hij in zijn oude boerderij aantrof. En langzaam begon hij zo steeds dieper door te dringen tot de onmetelijke rijkdom van deze streek.

In het meeslepende De Ardennen laat hij de lezer delen in de geheimen van dit onbekende grensland tussen België, Duitsland en Frankrijk, vlak om de hoek. Van kunstenaars en schrijvers tot het Ardennenoffensief, van oude steden en dorpen tot waterrijke bronnen, van eindeloze dennenbossen tot hip Belgisch bier: wie eenmaal de Ardennen kent, zal er altijd terug blijven keren.