Het vervloekte kind

J.K. Rowling Harry Potter en het Vervloekte kind Recensie

J.K. Rowling Harry Potter en het Vervloekte Kind Recensie

Harry Potter en het Vervloekte Kind. Het verhaal gaat verder waar deel 7 van de Harry Potter reeks is geëindigd. Harry’s jongste kind Albus gaat naar Zweinstein. Angstig om in Zwadderich te komen, maar vooral angstig om op te moeten boksen tegen de grote naam van zijn vader. Harry en Albus lijken elkaar maar niet te kunnen begrijpen, wat zorgt voor spanningen en een nukkig kind. Het terug halen van Carlo Kannewasser, Harry’s rivaal tijdens het toverschooltoernooi jaren geleden, lijkt Albus een mooie manier om zelf iets te presteren. Samen met zijn vriend Scorpius Malfidus steelt hij een Tijdverdrijver die Hermelien Griffel als minister van Toverkunst in beslag heeft genomen. En dan begint de magie pas echt. Een kleine verandering in het verleden, heeft grote gevolgen voor het heden. Rowling schetst een aantal interessante “wat als”  scenario’s. Wat als Carlo Kannewasser inderdaad was blijven leven? Wat als de Slag om Zweinstein anders was afgelopen? Wie zouden er dan nog leven? Wie zouden zijn gestorven? Hoe zou het leven voor tovenaars én dreuzels er dan uit zien?

Het vervloekte kind brengt de echte Harry Potter sfeer

Harry Potter deel 8 bracht me direct weer terug in de magische toverwereld en de sfeer die er bij hoort. Ondanks dat het boek is geschreven in script vorm, leidt dat weinig af van het verhaal. Dat is wellicht persoonlijk, maar ik heb daar weinig hinder van ondervonden. Het opnieuw ontmoeten van verschillende personages, is een feest. Severus Sneep, Draco Malfidus en Jammerende Jenny. Natuurlijk ook Harry, Ron en Hermelien. We ontmoeten nog wat meer oude bekenden en wat nieuwe tovenaars. De grimmigheid, de spanning, maar ook de humor zijn bekende Potter ingrediënten die ook in dit boek volop aanwezig zijn. De verschillende aflopen van het Harry Potter verhaal spraken me erg aan. Ook om te lezen wat het had gedaan met de karakters van de tovenaars. Rowling weet weer voor een pittige ontknoping te zorgen, die het boek een ware “pageturner” maakt. Het zit slim in elkaar en ogenschijnlijke onbenulligheden blijken uiteindelijk toch heel belangrijk. Iets wat Rowling meestal goed weet te verbergen tot het bekend moet worden.

Eindoordeel Harry Potter en het Vervloekte kind

Harry Potter, zoals Harry Potter moet zijn. Dat is het Vervloekte kind van J.K. Rowling. Een plezier om na al die tijd weer eens een Potter verhaal te kunnen lezen. Om me helemaal onder te dompelen in het boek en niet meer aanspreekbaar te zijn. Veel te laat gaan slapen omdat ik hem niet weg kan leggen. Gelukkig stelt het boek niet teleur. Wat mij betreft een +++++ (uitstekend) boek!

recensie harry potter en het vervloekte kindJ.K. Rowling Harry Potter en het Vervloekte kind

• Titel: Harry Potter en het Vervloekte kind
  • Auteurs: J.K. Rowling, John Tiffany en Jack Thorne
  • Oorspronkelijke titel: Harry Potter and the Cursed Child
  • Vertaling: Wiebe Buddingh’
  • Uitgeverij: De Harmonie
  • Verschenen: november 2016
  • Omvang: 355 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs:  €19,90 / € 14,99
  • Flaptekst: Het leven van Harry Potter was al nooit eenvoudig, maar nu hij een overwerkte ambtenaar is op het ministerie van Toverkunst en vader van drie schoolgaande kinderen lijkt alles nog moeilijker. Terwijl Harry wordt achtervolgd door zijn verleden dat weigert verleden tijd te blijven, worstelt zijn jongste zoon Albus met een familie-erfenis waar hij nooit om gevraagd heeft. Wanneer het verleden en heden dreigen te versmelten, leren zowel vader als zoon dat duisternis soms uit onverwachte hoek komt.
  • Oordeel redactie: +++++ (uitstekend)
  • …Meer informatie en Bestelmogelijkheden >