Herien Wensink Kleihuid Recensie ★★★

Op 11 januari 2018 is de debuutroman van Herien Wensink Kleihuid verschenen bij Uitgeverij De Arbeiderspers. Het is een roman die zich in 1918 afspeelt in Vlaanderen, tijdens de Eerste Wereldoorlog een geïmproviseerd revalidatieoord achter het front. Zodra de roman gelezen is door de redactie kun je hier de Herien Wensink Kleihuid recensie en waardering lezen. En nu is er uitgebreide informatie en zijn er reviews van anderen te vinden op deze pagina.

Herien Wensink Kleihuid Recensie

Herien Wensink Kleihuid Recensie

De beschrijving van de gruwelijkheden die de soldaten moesten doorstaan in de loopgraven van Vlaanderen, tijdens Eerste Wereldoorlog vormen het begin van het romandebuut van de Nederlandse schrijfster en theatercriticus Herien Wensink. De afschuwelijke leefomstandigheden, de gewelddadige moordpartijen en de waanzin van de oorlog worden overtuigend over het voetlicht gebracht.

Overtuigende beschrijving van de gruwelijkheden van de Eerste Wereldoorlog

De twee hoofdpersonages van de roman, officier Rupert Atkins en de soldaat Harvey Cole, komen beiden terecht in een revalidatieoord, net achter het front in Vlaanderen. Atkins is een arrogante beeldende kunstenaar, afkomstig uit de Engelse upperclass, die gebukt gaat uit wat we tegenwoordig PTSS noemen. Cole is afkomstig uit de arbeidersklasse en is op een afschuwelijke wijze verminkt geraakt, hij is zijn halve gezicht kwijt en ook de rest van zijn lichaam ligt behoorlijk in de kreukels. Het grootste gedeelte van de roman vertelt het verhaal van de worsteling die beide mannen hebben met het leed dat de Eerste Wereldoorlog hen heeft berokkend. Alhoewel de afstand in eerste instantie onoverbrugbaar lijkt komen ze toch enigszins tot elkaar. Alhoewel prima geschreven, ontbreekt het in het verhaal over de strijd die de beide mannen voeren tijdens hun revalidatieproces aan verrassing en ontwikkeling en blijft het een beetje hangen. Desalniettemin bewijst  Herien Wensink met het eerste deel van haar roman dat ze in staat is om overtuigend en indringend te kunnen schrijven en is Kleihuid de moeite van het lezen zeker waard. Herein Wensink – Kleinhuid is een overtuigende debuutroman die gewaardeerd is met ★★★★★ (zeer goed).

Recensie van: Theo Jordaan

Herien Wensink Kleihuid Informatie

• Titel: Kleihuid
  • Schrijfster: Herien Wensink (Nederland)
  • Soort boek: oorlogsroman, psychologische roman debuutroman
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: 11 januari 2018
  • Omvang; 288 pagina’s
  • Prijs: 19,99
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst Herien Wensink Kleihuid

Vlaanderen, 1918. In een geïmproviseerd revalidatieoord achter het front delen de Britse officier Rupert Atkins en soldaat Harvey Cole noodgedwongen een kamer. Harvey herstelt moeizaam van zware verwondingen aan zijn gezicht, met Rupert is ogenschijnlijk niets mis maar hij verzet zich tegen zijn verblijf en weigert over zijn frontervaringen te praten. In eerste instantie wordt hun contact getekend door afkeer, maar gaandeweg ontstaat een wederzijdse fascinatie. In de confronterende nabijheid van de ander moeten ze zich leren verzoenen met de schade die de oorlog geestelijk en lichamelijk heeft aangericht.