Khushwant Singh Trein naar Pakistan Recensie

Khushwant Singh Trein naar Pakistan Recensie Waardering

Op 15 augustus 1947 werden India en Pakistan zelfstandig en maakten daarna nog slechts deel uit van het Britse Gemene Best. (Eigenlijk scheidde Pakistan zich van India af). De godsdienstdeling bracht een grote volksverhuizing op gang. Hindoes vertrokken uit Pakistan naar India en moslims vanuit India naar Pakistan. De volksverhuizing ging gepaard met geweld, waardoor honderd duizenden mensen om het leven kwamen en 10 miljoen mensen gedwongen verhuisden. In beide landen bleven overigens ook grote moslim- en hindoeminderheden wonen. De verhouding tussen de twee staten is nog steeds gespannen. Om Kasjmir, waar moslims en hindoes wonen, hebben beide landen al twee oorlogen gevoerd.

Het verhaal van Trein naar Pakistan

Het verhaal speelt zich af in de zomer van 1947 in een dorp tussen India en Pakistan. De rivier de Sutlej vormt de grens en een grote spoorwegbrug de verbinding. In het dorp leven de moslims, hindoes en sikhs vredig naast elkaar, onbekend met de onrustige politieke situatie in het land. Er wordt een hooggeplaatste dorpeling vermoord waar een dorpsgenoot de schuld van krijgt, omdat dat bij de magistraat / adjunct commissaris beter uitkomt. Dan komt er een trein het station van het dorp binnen vol met vermoorde vluchtelingen, die ’s nachts verbrand worden. De chaos in het land slaat nu ook toe in het dorp dat meegetrokken wordt in de burgeroorlog. Het verhaal eindigt verrassend met een heldenrol (?) van de plaatselijke boef.

Wie is de schrijver Khushwant Singh?

De in Nederland niet zo bekende auteur, Khushwant Singh (1915-2014) was een Indiase schrijver, journalist en parlementariër. Zijn debuut Trein naar Pakistan (1956) behoort tot de belangrijkste romans uit de Indiase literatuur. Enkele andere romans van zijn hand zijn Delhi: a Novel (1990) en The Company of Women (1999). De auteur, die op 99 jarige leeftijd stierf, kende all belangrijke Indiase leiders van nabij. Onder hen Gandhi en Nehru en heeft het uitroepen van de onafhankelijkheid zelf meegemaakt ent als het uiteenvallen van het land in religieuze delen. Het boek wordt ingeleid door Naema Tahir. Zij is schrijfster en heeft Pakistaanse ouders. Ze is van mening dat dit boek wereldliteratuur is; het hoort te prijken in de mondiale literaire canon.

Zeer boeiende roman die ontroert en het lezen ten volle waard is
De roman maakt van grote cijfers uit de recente geschiedenis een klein verhaal over individuele mensen en hun leven, dat door gebeurtenissen waar ze part noch aan hebben, verandert. Het is een aangrijpend verhaal, uiterst boeiend en in vlotte zinnen geschreven en vertaald, waarin godsdienststrijd weer de drijfveer of het excuus is tot moorden. Ondertussen krijgt de lezer een goede indruk hoe mensen toen leefden en dachten. Een voorbeeld is de magistraat adjunct commissaris Hukum Chand die symbool staat voor vele mensen met een beetje macht. Corrupt is hij niet. Geld zou hij niet aannemen, maar voor de eer en roem worden wel onschuldigen in de gevangenis gestopt en rapporten vervalst. De rol van de sociaal werker Iqbal Singh komt wat minder goed uit de verf. Vertegenwoordigt hij de machteloze autoriteiten? Of het boek tot de wereldliteratuur zal blijven behoren, zal de tijd wel leren. Het ontroert en is het lezen ten volle waard. Khushwant Singh – Trein naar Pakistan is gewaardeerd met maximale ★★★★★ (uitmuntend).

Recensie van: Jos van Raan

KHUSHWANT SINGH – TREIN NAAR PAKISTAN
– Titel: Trein naar Pakistan
– Schrijver: Khushwant Singh ♂ (India)
– Soort boek: historische roman, politieke roman
– Origineel: Train to Pakistan (1956)
– Nederlandse vertaling: Ankie Blommesteijn
– Uitgever: Hollands Diep
– Verschenen: juni 2017
– Omvang: 235 pagina’s
– Prijs: € 19,99 (juli en augustus 2017 € 16,99)
– Waardering: ★★★★★ (uitmuntend) Jos van Raan

Flaptekst Khushwant Singh – Trein naar Pakistan
India, 1947. In het dorpje Mano Majra leven moslims, sikhs en hindoes vredig naast elkaar, tot er er een trein vol vermoorde vluchtelingen in het dorp arriveert. De burgeroorlog rondom de stichting van India en Pakistan is begonnen. Trein naar Pakistan is het diepmenselijke en ontroerende verhaal van een eeuwenoude dorpsgemeenschap die binnen enkele dagen uit elkaar wordt gescheurd. Met indrukwekkend weinig woorden toont Singh de lezer de complexiteit van opkomende polarisatie en geweld. In 2017 is het precies zeventig jaar geleden dat India en Pakistan van elkaar werden afgescheiden nadat de Britse kolonisatoren zich hadden teruggetrokken. Van de ene op de andere dag moesten moslims naar de ene kant, en hindoes naar de andere kant van de grens emigreren, met miljoenen slachtoffers aan beide kanten. Die pijnlijke en vaak vergeten geschiedenis wordt verteld in de roman Trein naar Pakistan van Khushwant Singh. Een fascinerend en hartverscheurend boek.

Indiase Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
Nieuwe Boeken Juni 2017
Beste Boeken uit 1956