Jesse Loncraine In het veld Recensie ★★★★

Jesse Loncraine In het veld recensie. In het Veld, blijkbaar een werkterm voor journalisten ergens in gevaarlijk gebied. Jesse Loncraine, de auteur, is een journalist uit New York, die zich bezighoudt met het maken van documentaires over genocide en oorlogsmisdaden. Nu, dat is precies wat dit boek de lezer voorschotelt. Zonder pardon, zonder reserves, zonder dikdoenerij.

Jesse Loncraine In het veld Recensie

Het verhaal speelt zich vrnl. af in een fictief land ergens in het oosten van Afrika.We volgen met name Orin Perth, een onnavolgbare journalist. Hij heeft een opzienbarend artikel geschreven over een moeder,Christina, een plaatselijke onderwijzeres, die van het ene op het andere moment haar man en kind kwijt raakt. Op het moment dat dit gebeurt is zijzelf buiten bezig. Zij is toeschouwer. Het lukt haar niet haar man en kind te waarschuwen, te beschermen. Haar man wordt vermoord, haar zoon Paul, van 12 jaar,ontvoerd. Nadat dit succesvolle artikel verschenen is in buitenlandse kranten verdwijnt Orin. Liz, zijn moeder, die net vernomen heeft dat zij ongeneeslijk ziek is,gaat naar hem op zoek. Het reizen in oorlogsgebieden zit ook haar in het bloed, al is zij inmiddels gepensioneerd. Zij is zich ernstig bewust van het feit dat zij haar kind Orin vanwege haar baan nogal vaak in de steek heeft gelaten. Wat wil zij Orin nog zeggen? En is dit allemaal wel zinvol?

Wat weet zij over haar zoon?

Orin gaat op zoek naar Christina, om zijn verhaal een vervolg te geven. Hoe vergaat het haar? Wat weet zij over haar zoon? Is zij op zoek naar Paul? Paul weet te ontsnappen aan de ontvoerders, maar dit is niet van lange duur. Hij leert al snel de mores van deze wereld, waarin warlords de diens uitmaken en kinderen omvormen tot harde, nietsontziende jongens die zonder pardon in staat zijn geweld te gebruiken, mensen vernederen, mishandelen, vermoorden. Hij blijft min of meer staande in deze pikzwarte wereld omdat hij de codes begrijpt die gehanteerd worden. En..hij wordt lijkt het wel de mascotte van een van de generaals. Christina’s angst over de ontwikkeling van haar zoon onder de hoede van de warlords krijgt woorden wanneer zij met Orin praat over zijn zoektocht naar haar zoon. Pagina 28: “ Nu hij bij hen is ben ik niet langer zijn moeder. Zij zullen hem veranderen. Ze zullen hem drugs en leugens voeren totdat hij mij vergeten is. Ze zorgen ervoor dat hij zijn vader vergeet, en waar hij vandaan komt. Zelfs zijn naam. Zijn hele leven wordt uitgewist en dan veranderen zij hem in een moordenaar. Als ik hem ooit terugzie, herkennen wij elkaar niet. Mijn zoon is dood. Hij loopt nog ergens rond, maar hij is dood.”

Erbarmelijke oorlogsomstandigheden

Liz vindt Christina en samen vinden zij  Paul en Orin. En ja, zij vinden elkaar in erbarmelijke oorlogsomstandigheden. Orin, gegijzeld door Paul, nadat Paul eerst de generaal en daarna Otti, een mede kindsoldaat vermoord heeft. Intussen zijn Liz en Christina samen op weg naar het kamp van de warlords en hebben geen idee wat zij gaan vinden/aantreffen . Zij stuiten onderweg op de kapotte landrover waarin Paul en Orin op de vlucht zijn. Er is inmiddels teveel gebeurd om elkaar te bereiken, elkaar te ontmoeten. Alle vier op eigen manier getraumatiseerd door de oorlog, door het leven, door onmacht, wantrouwen, en daarom altijd op je hoede. Pagina 288 ”Orin verwachtte min of meer dat zij naar hen toe zouden rennen, maar in plaats daarvan vond de hereniging langzaam plaats, als de laatste, zorgvuldig overdachte zetten van een lang uitgesponnen schaakpartij.”

Ondanks alle geweld en oorlogsmisdaden biedt In het veld hoop

Wat een boek; geweld, drugsgebruik, misbruik, machtsmisbruik, waanzin, oorlog en oorlogsmisdaden zijn de rode draad. Maar toch lukt het Jesse Loncraine mij als lezer niet enkel en alleen verdwaasd, ontmoedigd, pessimistisch, van god en alle mensen verlaten, structureel wantrouwend en zonder hoop voor de toekomst, achter te laten. Daar ben ik blij om. Dus, lezen dit boek. Het geeft woorden aan wat schuil gaat achter de summiere berichtgeving over kindsoldaten, burgeroorlogen, de macht van strijdheren en de waanzin van oorlogen. Zaken die je eigenlijk helemaal niet wil weten. Maar het lezen van dit boek maakt wellicht duidelijk dat waar het onmogelijk is het humane, ondanks alles, om zeep te helpen, er hoop blijft voor de toekomst, Jesse Loncraine In het veld is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Recensie: Mieke Koster

Jesse Loncraine In het veld RecensieJesse Loncraine In het veld Informatie

• Titel: In het veld