Oddný Eir Land van liefde en ruïnes Recensie ★★★

In oktober is van de IJslandse schrijfster Oddný Eir Land van liefde en ruïnes verschenen. Het is een autobiografisch boek met een filosofische en natuurbeschouwelijke inslag. Je kunt hier de Oddný Eir Land van liefde en ruïnes recensie lezen en informatie over het boek vinden.

Oddný Eir Land van liefde en ruïnes Recensie

Oddný Eir is een IJslandse schrijfster die inmiddels al meerdere boeken heeft geschreven. Bekendheid heeft ze internationaal gekregen door de toewijzing van de EU-literatuurprijs in 2014. Ze schrijft romans, poëzie, en essays en laat zich vaak inspireren door de natuur en haar persoonlijke situatie. Land van liefde en ruïnes is haar eerste boek dat in Nederlandse vertaling beschikbaar is.

Flonkerende poëtisch filosofische verhalen

Vrij kort nadat ze gescheiden is, raakt Oddný Eir toch weer verliefd. Om een goed nieuw thuis te vinden gaat ze op pad. De soort van trektocht door de weerbarstige natuur van IJsland ontlokt bij Oddný Eir mooie, vaak filosofische, soms poëtische beschouwingen over haar persoonlijke leven, haar afkomst en de invloed die de natuur op de mens heeft en vice versa en haar zoektocht om zich definitief te settelen, na jarenlang te hebben gezworven. Op haar best weet Oddný Eir zeer te overtuigen in haar stukken over haar herkomst en de invloed die de natuur om haar heeft. Vooral als ze over haar nieuwe minnaar “Vogel” en haar broer “Uil” schrijft flonkeren de verhalen. Land van liefde en ruïnes is ook een pleidooi. Een pleidooi voor de ontwikkeling van een duurzame samenleving waarin de vrouw het voortouw zou moeten nemen. Hoe goed bedoeld ook, ligt hierin gelijk de zwakte van het boek. In sommige stukken neemt moralisme en activisme het over van de subtiele poëtische stijl van de rest van het boek. Desalniettemin is Oddný Eir – Land van liefde en ruïnes een geslaagd boek dat is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Recensie: Theo Jordaan

Oddný Eir Land van liefde en ruïnes RecensieLand van liefde en ruïnes

• Schrijfster: Oddný Eir ♀ (IJsland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Origineel: Jarðnæði (2011)
  • Nederlandse vertaling: Kim Liebrand
  • Uitgever: De Geus
  • Verschenen: 16 oktober 2017
  • Uitgave: Gebonden  Boek / Ebook
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Na een droom over een oude Viking-vrouw gaat Oddný Eir op ontdekkingsreis. Ze is net gescheiden, opnieuw verliefd geworden en op zoek naar antwoorden die ze hoopt te vinden in de IJslandse natuur. Hoe creëren we een thuis voor liefde? Waar kwamen haar voorvaderen vandaan en hoe probeerden zij in harmonie te leven met de natuur? Hoe behouden we onze persoonlijke ruimte maar komen we toch dicht bij de ander? Oddný Eir, winnares van de EU-Literatuurprijs, is een dappere nieuwe stem in de wereldliteratuur. Dit eerlijke en zoekende reisverslag, geschreven in dagboekvorm, heeft aandacht voor intieme details en grote levensvragen.
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Theo Jordaan (recensie volgt binnenkort)