Joke van Vliet – Wanneer de herten komen

Joke van Vliet Wanneer de herten komen recensie en informatie over de inhoud van het nieuwe boek met verhalen. Op 26 april 2022 verschijnt bij uitgeverij Querido het literaire debuut van de Nederlandse beeldend kunstenares en schrijfster Joke van Vliet.

Joke van Vliet Wanneer de herten komen recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de verhalenbundel Wanneer de herten komen.  Het boek is geschreven door Joke van Vliet. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het eerste boek van de Nederlandse kunstenares en schrijfster Joke van Vliet.

Joke van Vliet Wanneer de herten komen Recensie

Wanneer de herten komen

• Schrijfster: Joke van Vliet (Nederland)
  • Soort boek: verhalen, debuut
  • Uitgever: Querido
  • Verschijnt: 26 april 2022
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 20 – € 25
  • Uitgave: paperback / ebook

Recensie en waardering voor het boek van Joke van Vliet

• Alhoewel Wanneer de herten komen het debuut is van Joke van Vliet (1970), heb je nergens het idee dat er een onervaren auteur aan het woord is. In tegendeel de verhalen in de bundel getuigen van een mate van doorleefdheid die bij menig ervaren ontbreekt. Ze pakt de lezer bij de lurven en neemt deze mee in haar wereld die lijkt op de onze maar met een verontrustende en ontregelende laag van angst en geweld zonder dat dit er duimendik bovenop ligt. En alles verteld in een rustige, empathische, onverstoorbare en indringende stijl. Het zijn verhalen die soms nopen tot herlezing waardoor er nog meer te ontdekken valt. Volgens de achterflap werkt Joke van Vliet aan haar eerste roman. Het is altijd afwachten maar haar debuut wekt grote verwachtingen op. (Allesoverboekenenschrijvers.nl∗∗∗∗)

Flaptekst van het debuut van Joke van Vliet

De mens is onvolmaakt, maar goedwillend. Dat geldt zeker voor Bianca: als op een dag een man haar kapperszaak binnenkomt en geknipt wil worden, behandelt ze de kale man als elke andere klant. Zelfs als hij weg is, doet ze alsof ze de haren opveegt. Of neem Mark in het titelverhaal, die zijn grote beslissingen in twijfel gaat trekken nadat hij in de ogen van een steeds opduikende hinde de blik van zijn allang overleden moeder ziet.

In alle verhalen in Wanneer de herten komen spelen mededogen, rouw en vervreemding een centrale rol, en worden de personages voortgedreven door gebeurtenissen uit het verleden. Die dubbele laag en de geheimzinnige, sprookjesachtige sfeer maken dat je elk verhaal steeds opnieuw zou willen lezen.

Joke van Vliet (1970) is schrijver en beeldend kunstenaar. Ze studeerde aan de AKI in Enschede en werd vervolgens docent modeltekenen. Ondertussen ging ze schrijven en volgde ze lessen aan de Schrijversvakschool Groningen. Sinds enkele jaren geeft ze daar nu zelf les. Wanneer de herten komen is haar debuut; op dit moment is ze al ver gevorderd met haar eerste roman.