Karin Bloemen – Mijn ware verhaal Recensie ∗∗∗∗∗

Karin Bloemen Mijn ware verhaal recensie en informatie over de inhoud van deze autobiografie. Op 19 juni 2019 verschijnt bij Uitgeverij Ambo | Anthos de autobiografie van zangeres en cabaretière Karin Bloemen waarin ze openhartig vertelt over haar moeilijke jeugd, misbruik en hoe ze toch een succesvolle en liefdevolle vrouw is geworden.

Karin Bloemen Mijn ware verhaal Recensie en Informatie

Enigszins verdwaasd zit ik met Mijn ware verhaal in mijn hand. Ik heb het net uit. In enkele uren ben ik door het boek gegaan. Wat moet ik hier nu over zeggen. Altijd al ben ik me bewust van het feit dat achter je laptop je “mening” geven over iets waar een ander hard aan gewerkt heeft een stuk makkelijker is, dan het schrijven van een boek zelf. Maar in dit geval, waar Karin Bloemen zo gruwelijk eerlijk is, weet ik werkelijk niet hoe ik woorden kan geven aan wat ik voel.

Afschuwelijk verhaal over het wegkijken en de ontkenning van misbruik in een dorpsgemeenschap

Het verhaal is afschuwelijk. En op zo’n manier verteld, dat het diepe indruk maakt. Aan het begin van het boek, valt me op hoe goed Karin woorden weet te geven aan emoties en gevoelens van haarzelf als kleuter. En dat terwijl ze jarenlang haar gevoelens en emoties moest bevriezen om te kunnen overleven. Haar gevoel voor theater en fantasie nemen je direct bij de eerste bladzijdes aan de hand. Ze schetst tegelijk een prachtig tijdsbeeld van een dorpje in Noord Holland. De hechtheid, de saamhorigheid. Maar, zoals later ook blijkt, de geslotenheid. Het wegkijken en het ontkennen.

Karin Bloemen Mijn ware verhaal Recensie Autobiografie

Karin weet haarscherp te treffen hoe je incest “werkt”. Waarom je je mond houdt. Dat je denkt dat het normaal is. Het fysieke, maar zeker ook het mentale misbruik. Schuldgevoel, omdat je “de makkelijke weg” kiest om er maar in mee te gaan. Welk verwrongen beeld je als kind kunt krijgen. Ze beschrijft een voorval met een potloodventer, die ze met haar vriendinnetje op straat tegen komt. Hij vraagt of ze hem even een “handje willen helpen”. Als vanzelfsprekend loopt ze zijn richting op. Wat moet, dat moet. Haar vriendinnetje reageert verbaasd en ietwat geschokt: “je wilde toch niet echt naar hem toe gaan?”

Mijn ware verhaal is een waardevol, kwetsbaar en ongelofelijk krachtig boek

Eén van de belangrijkste dingen voor incestslachtoffers is dat je gaat beseffen dat het níet jouw schuld is. Dat je erover durft te praten. En praten. En praten. Mijn ware verhaal biedt hiervoor een messcherpe opening. Voor de slachtoffers, maar ook voor de mensen aan de zijlijn. Het helpt patronen herkennen. Het laat zien hoe manipulatief een dader te werk gaat. Doordat Karin de link legt met haar ervaringen in het ziekenhuis, hoe heftig ogenschijnlijk normale dingen bij haar binnen komen, laat ze zien hoe zeer patronen inslijten. Geen lichte kost. Maar absoluut een waardevol, kwetsbaar en ongelofelijk krachtig boek. Dank je wel voor het bespreekbaar maken. Karin Bloemen Mijn ware verhaal is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (uitmuntend).

Mijn ware verhaal

• Schrijfster: Karin Bloemen (Nederland)
  • Soort boek: autobiografie
  • Verschenen: 19 juni 2019
  • Omvang: 248 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Dwarsligger

Flaptekst van de autobiografie Mijn ware verhaal

In haar autobiografie vertelt cabaretière Karin Bloemen voor het eerst het aangrijpende verhaal van haar jeugd, die getekend is door misbruik, mishandeling en angst. Haarscherp brengt ze in beeld wat het met een jong meisje doet als de personen die je moeten beschermen het op je hebben voorzien.

Karin Bloemen laat echter ook zien hoe ze ondanks deze traumatische ervaringen de vrouw is geworden die ze nu is: sterk, liefdevol, succesvol, open voor iedereen en voor niemand bang.
Mijn ware verhaal is een hartverscheurende ode aan het leven; een boek dat je de adem beneemt en dat je in één ruk uitleest.

Sonja Barend - Je ziet mij nooit meer terug RecensieSonja BarendJe ziet mij nooit meer terug