Kevin Kraan – Henny Huisman biografie

Kevin Kraan Henny Huisman biografie recensie en informatie over de inhoud. Op 4 juni 2021 verschijnt bij uitgeverij Inside de biografie van tv-icoon Henny Huisman, geschreven door Kevin Kraan.

Kevin Kraan Henny Huisman biografie recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de biografie van Henny Huisman. Het boek is geschreven door Kevin Kraan. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden te vinden. Bovendien kun je op deze pagina informatie over de inhoud van de biografie van tv-maker Henny Huisman.

Fascinerend, vond ik de televisie in de jaren ’90. Met name de commerciële tv had iets magisch. Alles leek te kunnen, spelshows, talentenjachten, verrassingsshows… De bomen groeide de hemel in, de emoties die hierbij los kwamen werden vakkundig de huiskamers in geslingerd. Henny Huisman was één van de grootste sterren aan het firmament. Het was dit soort televisie dat me deed besluiten Film en Televisiewetenschappen te studeren (niet dat het íets van de sfeer bracht waar ik zo van in de ban was geraakt. Maar dat terzijde).

Nostalgie, weemoed, plezier, vermaak. Het boek sluit daar volledig bij aan

Alleen al de cover van Henny brengt dit gevoel weer helemaal terug. Nostalgie, weemoed, plezier, vermaak. Het boek sluit daar volledig bij aan. Het portret dat Kevin Kraan van Henny Huisman heeft gemaakt lijkt treffend, weet te ontroeren. Aan de hand van anekdotes vlieg je door Henny’s (televisie)leven. De korte hoofdstukjes lezen verrukkelijk weg, je kunt het simpelweg niet bij één houden. Henny en zijn vriend Rein barsten van de grappige, rake verhalen die door Kraan geweldig zijn opgetekend. Begonnen als DJ, waar Huisman zijn talent als entertainer heeft kunnen inzetten en verder ontwikkelen. Daarna de verhalen over de tv. Eerst de publieke zenders, daarna de opkomst van de commerciële tv.

Naast een prachtig portret van een (naar mijn idee) veel te vroeg afgeschreven vakman, geeft het een bijzonder tijdsbeeld; van de stijve-mannen-in-pak-televisie van de publieke zenders naar de knalfeesten, emo-tv, glitterjasjes en showtrappen van de commerciële tv, naar de tijd waar we nu in leven, waar mensen geen geduld meer lijken te hebben voor een show met een kop, een staart en zes items in het midden. Een tijd waarin het weer zo goedkoop mogelijk moet, en waar iedereen met een pc en een telefoon zijn eigen YouTube filmpje in elkaar kan knutselen. En een tijd waarin geen plek meer lijkt voor Huisman. Helaas. Ik vermoed dat een groot deel van het publiek een blokje retro-tv wel zou kunnen waarderen.

Hoewel Kraan voornamelijk sympathie weet op te roepen voor Huisman, wordt een kleine kritische noot niet geschuwd. Niet dat Kraan die zelf kraakt, het komt vloeiend ter sprake: wil Henny niet té graag? Is het niet een beetje sneu, dat hij zo met zichzelf loopt te leuren? Het antwoord mag je als lezer zelf bepalen. De vele mensen uit de naaste omgeving van Henny die Kraan aan het woord laat, kleuren dat antwoord wel. Sympathiek, ongelofelijk loyaal, geestig, de gewone jongen, vakman, ras-entertainer. Dat  is bijna altijd de strekking van het verhaal.

Naast een prachtig portret van een veel te vroeg afgeschreven vakman, schetst het boek een bijzonder tijdsbeeld

Ik heb Henny met een constante glimlach gelezen. Even de magie van toen weer gevoeld, waar je met zijn allen (no pun intended) op maandag sprak over die fantastische zanger uit de Soundmixshow waar Jacques al dan niet zuur over deed,  of die norse, fluimen ophoestende buurman die eens wilde vliegen uit de Surpriseshow. De verhalen, de bekende namen, klein beetje roddel en achterklap, heerlijk! Henny is een dankbaar onderwerp voor een portret. En Kevin Kraan maakt er een uitnodigend, warm, leesbaar, liefdevol verhaal van. De QR code voor in het boek zwengelt die nostalgie nog even extra aan. Het had van mij wel wat langer, wat uitgebreider gemogen. Maar je ziet ook: Henny kan het nog steeds. Geen auto-cue, spitsvondig, grappig, warm. Geef die man een programma. En laat Kevin Kraan vooral nog zo’n biografie schrijven. Je moet mensen laten doen waar ze goed in zijn ?. Het boek is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Kevin Kraan Henny Huisman biografie recensie

Henny

• Schrijver: Kevin Kraan (Nederland)
  • Soort boek: biografie
  • Uitgever: Inside
  • Verschijnt: 4 juni 2021
  • Omvang: 336 pagina’s
  • Uitgave: paperback / ebook
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Flaptekst van de Henny Huisman biografie van Kevin Kraan

Laat in de voetballerij de naam ‘Johan’ vallen en mensen weten precies over wie het gaat; in de tv-wereld is ‘Henny’ voldoende. Henny Huisman is een icoon uit de jaren ’80/’90, een van de grootste presentatoren die we gehad hebben en voor wie het woord kijkcijferkanon speciaal is uitgevonden. Samen met Ron Brandsteder en Andre van Duin (‘de Grote Drie’) zette hij vanuit Aalsmeer RTL4 op de kaart. Henny won twee Televizierringen, legde met zijn Soundmixshow het telefoonnet plat en ontmoette de groten der aarde (Michael Jackson, Michail Gorbatsjov, Paus Johannes Paulus II). Altijd bleef hij echter die aaibare, gewone jongen uit Zaandam in wie de tv-kijker zich herkende.

Ruim een jaar lang volgde auteur Kevin Kraan Henny Huisman (69) en besprak hij de hoogte- en dieptepunten uit het leven van de presentator. Het resultaat is een intiem en ontwapenend portret van een bevlogen man, die op zijn leukst is als hij worstelt met zijn onzekerheden: als hij zich afvraagt of zijn vrouw net zo veel van hem houdt als hij van haar, als hij zich afvraagt of het verhaal dat hij net vertelde eigenlijk wel leuk is en als hij vaststelt dat kijkcijfers er totaal niet toe doen, om vervolgens toch het lijstje van de dag ervoor erbij te pakken.

Niets blijft onbesproken in deze biografie: zijn hang naar aandacht en erkenning, de paniekaanvallen, zijn ontslag bij RTL4, zijn verwoede pogingen om terug te keren op de buis, zijn zoektocht naar God, manipuleren op tv, de drugsverslaving van zijn broer (vader van Jordi en Sander van Kris Kross Amsterdam), de relatie met vrouw Lia en de kinderen, en… Marco Borsato, Joop van den Ende, John de Mol, Robert Ten Brink, Rudi Carrell en Andre van Duin e.v.a.