Koos van Zomeren – Hooiberg Recensie ∗∗∗∗

Koos van Zomeren Hooiberg recensie boekbespreking waardering en informatie over de inhoud van het boek. Op 26 februari 2019 verschijnt bij Uitgeverij De Arbeiderspers het nieuwe boek van Koos van Zomeren Hooiberg.

Koos van Zomeren Hooiberg Recensie

Met het vergaan der jaren kenmerkt het werk van Koos van Zomeren steeds meer door een experimenteel karakter. Waren zijn eerdere thrillers, romans en persoonlijke natuurbeschouwingen bijna altijd traditioneel en zeer toegankelijk te noemen, in de laatste boeken daagt hij de lezer op een originele en prikkelende wijze uit.

In het woord onvergetelijk schuilt het verband

Helemaal nieuw is dit experimentele trouwens niet. Hier en daar was het al wel aanwezig, zij het wellicht wat meer verborgen. Met Hooiberg maakt Koos van Zomeren het de lezer niet altijd gemakkelijk. Toch is het een fascinerend boek. Deze bundeling van teskten, overpeinzingen, gedichten en verhalen lijkt zo op het eerste gezicht toevallig bij elkaar geplaatst. En wellicht is dit ook wel zo gezien de ondertitel Louter onvergetelijke bijzaken. Maar in het woord onvergetelijk schuilt het verband.

Koos van Zomeren Hooiberg Recensie

Zoals vaak in het werk van Koos van Zomeren heeft ook Hooiberg een autobiografisch karakter. In de schetsen die Hooiberg bevat, lijkt de schrijver schijnbaar onbelangrijke zaken te boek te stellen. Echter bij nadere beschouwing zijn het ‘bijzaken’ die een belangrijke rol hebben gespeeld in de ontwikkeling die Koos van Zomeren heeft doorgemaakt vanaf zijn jeugd tot de 72-jarige man en schrijver die hij nu is.

Een gelouterde schrijver die op gelaagde en boeiende wijze experimenteert

Alhoewel Koos van Zomeren de onvermoede lezer die hem alleen kent van zijn natuurbeschouwingen en vogelverhalen met dit boek op de proef stel, ook nu wordt doorzetten beloond. Het boek bevat een pareltjes die soms pas bij herlezing volledig tot de lezer doordringen. Hier is een zeer ervaren en gelouterde schrijver aan het woord die op latere leeftijd op een originele wijze het experiment durft op te zoeken en zijn lezer serieus neemt. En een geslaagd experiment is Hooiberg zeker te noemen. Het boek is dan ook gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uistekend).

Hooiberg

Louter onvergetelijke bijzaken

• Schrijver: Koos van Zomeren (Nederland)