Marchien den Hertog – Een thuis op wielen

Marchien den Hertog Een thuis op wielen Boek over de caravan recensie en informatie. Op 1 mei 2020 verschijnt bij Uitgeverij Walburg Pers dit boek over de geschiedenis van de caravan, geschreven door Marchien den Hertog.

Marchien den Hertog Een thuis op wielen Boek over de caravan Recensie en Informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Een thuis op wielen,het boek over de geschiedenis van de caravan, geschreven door Marchien den Hertog. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van dit geschiedenisboek van Marchien den Hertog.

Marchien den Hertog Een thuis op wielen Boek over de caravan001Boek-Bestellen

Een thuis op wielen

• Schrijfster: Marchien den Hertog (Nederland)
  • Soort boek: boek over kamperen, geschiedenisboek
  • Uitgever: Walburg Pers
  • Verschijnt: 1 mei 2020
  • Omvang: 144 pagina’s

Flaptekst van het boek over de geschiedenis van de caravan

Nederland heeft met Zweden de hoogste caravandichtheid ter wereld. En dat is niet voor niets. Want wij willen wel op avontuur, maar dan met zelf gezette koffie en ons eigen bed aan de trekhaak.

Met het hele gezin in dat knusse huisje werd de caravan in de jaren vijftig een metafoor voor de wederopbouw. De eerste grote aankoop is gedaan en de vrijheid lonkt – en het verenigingsleven, met speciale kampeerterreinen, rally’s en happy hour. En in de jaren zestig en zeventig lift de caravan naadloos mee op de gouden jaren van groeiende consumptie.

Maar als de Europese wegen zich in de jaren tachtig vullen met het Nur Langsam rijdende witte gevaarte, wordt dat zuinige, zindelijke vakantieverblijf symbool voor de burger op zijn allertuttigst.

En dat is jammer. Want de eerste caravans zijn ontworpen door ingenieuze knutselaars en adellijke excentriekelingen, in een zucht naar vrijheid, natuur en avontuur. Ze reizen ermee naar Indië, Zuid-Afrika en Egypte. Later bezoekt ook de gewone Nederlander met zijn sleurhut alle uithoeken van Europa. En echt niet met alleen aardappels en pindakaas in het keukenkastje.

Een thuis op wielen is een cultuurgeschiedenis van de Nederlander en zijn caravan. Aan de hand van prachtige foto’s uit het archief van Spaarnestad Photo reist de lezer langs vernuftige ontwerpen van de eerste bouwers, de avonturen van een caravan-tester en naar verre oorden in de vooroorlogse kampeerwagen van een Overijsselse baron. Hij kookt mee in de kleine keuken, drinkt koffie op de camping en blijft zich verwonderen over de vrijheid en veiligheid van dat kleine huisje waarmee je kunt gaan en staan waar je maar wilt.