Marente de Moor Foon Recensie Winnaar Jan Wolkersprijs 2019

Marente de Moor Foon Recensie Waardering Roman. In september 2018 verschijnt de nieuwe roman van Marente de Moor bij Uitgeverij Querido. Op deze pagina kun je de Marente de Moor Foorn recensie en waardering lezen en informatie over de inhoud van de roman en bestelinformatie, prijs en andere gegevens.

Marente de Moor Foon Recensie

Marente de Moor Foon Recensie

Je moet wel van heel goeden huize komen om een roman van ruim 300 pagina’s die in een monoloog is geschreven van het eerste tot en het laatste woord boeiend en spannend te houden. In de nieuwe roman van Marente de Moor Foon is dit volledig gelukt. Sterker nog Foon behoort tot de beste romans die dit jaar in het Nederlands zijn verschenen. Met zeer verbeeldingskracht weet Marente de Moor de recente geschiedenis van Rusland te verbinden met een persoonlijk en fascinerend verhaal van liefde, verval en eenzaamheid.

Briljante Russiche mijmeringen

Nadja is de verteller in Foon. Zij is een vrouw van middelbare leeftijd die met haar twintig jaar oudere man Lev woont in een vervallen huis midden in het bos. Als jonge studente zoölogie werd ze verliefd op hem. Samen verlieten ze de stad en gingen midden in de natuur wonen waar ze een zoon en een dochter kregen. Kregen ze in de eerste decennia nog veel groepen natuurliefhebbers uit binnen- en buitenland, inmiddels wonen ze in eenzaamheid in een huis in verval. Het dorp is in de loop van de jaren uitgestorven, de bewoners zijn overleden of weggetrokken. Lev lijkt een beginnende vorm van Alzheimer te hebben en daardoor is het steeds lastiger om met hem te communiceren. Haar zoon is de enige die nog wel eens een bezoek brengt. Maar de bezoeken zijn kort en bieden nauwelijks soelaas. Langzamerhand kom je erook achter dat er iets zeer tragisch is gebeurt met haar dochter. In deze situatie probeert Nadja zich staande te houden. Onheilspellende geluiden die door de omgeving rollen teisteren Lev en Nadja en maken hun leven nog zwaarder. Nadja vlucht in de drank, mijmert over het verleden en probeert contact te krijgen met een raadselachtige machinist die met zijn trein door de omgeving zou moeten rijden.

Foon is de definieve proeve van bekwaamheid van Marente de Moor

Met een zeer rijke verbeeldingskracht weet Marente de Moor de persoonlijke geschiedenis van Nadja en Lev te verweven met de het leven ten tijde van het einde van de Sovjet-Unie en het ontstaan van het huidige Rusland. Prachtig zijn de natuurbeschrijvingen, origineel, met oog voor detail, melancholisch zonder sentimenteel te worden. Op overuigende wijze weet Marente de Moor de verschillende plotlijnen in deze fascinerende roman bij elkaar te brengen, zonder te veel te willen verklaren. Sterker nog er wordt veel aan de verbeelding van de lezer over gelaten en daarin schuil ook de kracht van deze roman. Je kunt gerust stellen dat Foon de definitieve proeve van bekwaamheid van Marente de Moor is. Marente de Moor – Foon is gewaardeerd met de maximale ★★★★★ (uitmuntend).

Marente de Moor – Foon Informatie Roman

• Titel: Foon
  • Schrijfster: Marente de Moor (Nederland)