Nieuwe Boeken September 2018 Boekentips Recensies

Nieuwe Boeken September 2018 Boekentips Romans Recensies. Wat zijn de interessante nieuwe boeken september 2018? Boekentips en recensies van de redactie.

Nieuwe Boeken September 2018 Boekentips

Op deze pagina vind je een overzicht van nieuwe boeken september 2018, romans, thrillers, non-fictie boeken, biografieën en poëzie die in deze maand zullen verschijnen. Natuurlijk zijn er Nederlands-talige boeken opgenomen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers en schrijfsters. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de nieuwe boeken die in Nederlandse vertaling verschijnen en niet te vergeten kinderboeken. Zodra er een recensie geschreven is door één van de redacteuren dan wordt deze ook vermeld op de pagina, inclusief de beoordeling van het betreffende boek.

< Augustus 2018Overzicht | Oktober 2018 >

Dorothée Albers Zeemansgraf voor een kort verhaalZeemansgraf voor een kort verhaal

• Schrijfster: Dorothée Albers (Nederland)
  • Soort boek: psychologische muziekroman, debuutroman
  • Uitgever: Cossee
  • Verschenen: september 2018
  • Omvang: 283 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Monique van der Hoeven
  • RecensieEen geslaagde en mooie debuutroman. Zeker het lezen waard, schreef Dorothée Albers met Zeemansgraf voor een kort verhaal. Een vlot lezend, mooi geschreven en rakend verhaal over drie generaties van musici, over verschillende muziekstijlen en instrumenten en mèt als bonus een playlist van alle muziek die in het boek voorkomt! Heerlijk!…lees verder >

Edoardo Albinati De katholieke school RecensieDe katholieke school

• Schrijver: Edoardo Albinati (Italië)
  • Soort boek: Italiaanse roman, sociale roman
  • Origineel: La scuola cattolica
  • Nederlandse vertaling:
  • Verschijnt: 6 september 2018
  • Omvang: 1312 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: € 39,99
  • Bijzonderheden: Premio Strega 2016
  • Inhoud boek: Rome, jaren zeventig: een chique buurt wordt opgeschrikt door een brute verkrachtingsen moordzaak, het Delict van de Circeo, een van de meest beruchte misdrijven van de eeuw. Enkele exleerlingen van een particulier katholiek lyceum blijken de daders. Schrijver Edoardo Albinati zat bij hen op school. Veertig jaar lang worstelde hij met de vraag hoe zo’n welgestelde omgeving zulke monsters kon voortbrengen…lees verder >

Het kind met de Japanse ogen

• Schrijver: Reggie Baay (Nederland)
  • Reggie Baay Het kind met de Japanse ogen RecensieSoort boek: anti-oorlogsroman, sociale roman
  • Verschijnt: 24 september 2018
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Recensie roman: Wat een prachtige, pijnlijke en ontroerende familiegeschiedenis schreef Reggie Baay met dit boek. Een ode aan zijn ouders, een ode aan  de vele overlevenden van Japanse overheersing en de onafhankelijkheidsoorlog van Nederlands-Indië. En aan alle “slachtoffers” van deze oorlogen, die eind jaren ’40 naar Nederland zijn gerepatrieerd. In tegenstelling tot De Tolk van Java, van Alfred Berney is dit geen afrekening met een zwarte jeugd, nee veelmeer is dit een zoektocht naar het zware verleden van vooral vader, maar zeker ook van moeder…lees verder >

Arita Baaijens Paradijs in de polderParadijs in de polder

• Schrijfster: Arita Baaijens (Nederland)
  • Soort boek: inspiratieboek, levenskunst, natuurboek
  • Verschenen: 20 september 2018
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Recensie boekDe titel Paradijs in de Polder van het nieuwe boek van Arita Baaijens, ontdekkingsreiziger, bioloog en schrijver, spreekt zeer tot mijn verbeelding. Het blijkt een mooi vormgegeven boekje, met leuke tekeningen, dat een uitnodiging is om meer in verbinding te komen met het land en het landschap, gewoon hier in Nederland. Tegelijkertijd met het uitkomen van het boek is een challenge begonnen, met de gelijknamige titel “Paradijs in de Polder”. Deze challenge is een uitnodiging aan mensen om de mobiele telefoon eens even weg te leggen en door middel van alle zintuigen de wereld om ons heen waar te nemen en een gesprek aan te gaan met het Nederlandse landschap. Als het ware op expeditie te gaan in ons eigen kikkerlandje…lees verder >

Huub Beurskens Steyler RecensieSteyler

• Schrijver: Huub Beurskens (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Uitgever: Koppernik
  • Verschenen: september 2018
  • Omvang: 223 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend) Theo Jordaan
  • Recensie boek: De Limburgse schrijver en dichter Huub Beurskens heeft tot nu nog geen echt groot lezerspubliek weten te bereiken. Alhoewel zijn vorige roman Eindeloos eiland wel op de shortlist van de ECI Literatuurprijs terecht is gekomen. Steyler is de nieuwe roman van Huub Beurskens die meer dan lezenswaardig is. Mathieu de hoofdpersoon van het boek wordt uitgenodigd in Frankrijk door zijn jeugdvriend Lucas die hij als bijnaam Steyler heeft gegeven…lees verder >

Philippe Claudel Archipel van de hond RecensieArchipel van de hond

• Schrijver: Philippe Claudel (Frankrijk)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: L’Archipel du Chien (2018)
  • Nederlandse vertaling: Manik Sarkar
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: september 2018
  • Prijs: € 21,99
  • inhoud boek: De Middellandse Zee. Een eilandengroep met wijngaarden en olijfbomen, bevolkt door een kleine vissersgemeenschap. Een geïsoleerde plek, weg van het lawaai van de wereld, tot op een dag een oude vrouw op het vulkanische strand drie lijken aantreft. Wie waren deze mensen? Wat moet er gebeuren met hun overblijfselen?…lees verder >

80 jaar oorlog Recensie Boek over de Tachtigjarige Oorlog80 jaar oorlog

De geboorte van Nederland

• Schrijvers: diverse auteurs
  • Soort boek: geschiedenisboek
  • Uitgever: Atlas Contact, Rijksmuseum
  • Verschenen: september 2018
  • Omvang: 319 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Tags: Nederlandse geschiedenis, RijksmuseumTachtigjarige Oorlog
  • Waardering∗∗∗∗ (uitstekend) Jos van Raan
  • Recensie boekBij de tentoonstelling in Het Rijksmuseum, waar spotprenten, tapijten, wapens, schilderijen van onder anderen Brueghel, Rubens en Ter Borch als ooggetuigen het verhaal van het ontstaan van Nederland vertellen, is ook een boek verschenen. Niet echt een tentoonstellingscatalogus, al staan de werken er wel in vermeld. Per hoofdstuk worden de thema’s orde, chaos, verdreven, breuk, in oorlog, identiteit, grenzeloos en vrede door historicus en sr conservator Gijs van der Ham uitgebreid toegelicht. Deze thema’s komen ook terug in de tentoonstelling…lees verder >

MS Oranje Koers gewijzigd Recensie boekMS Oranje Koers gewijzigd

• Schrijvers: diverse auteurs
  • Soort boek: maritieme geschiedenis, scheepvaart
  • Uitgever: Het Scheepvaartmuseum, WBOOKS
  • Verschenen: september 2018
  • Omvang: 144 pagina’s (rijk geillustreerd)
  • Uitgave: Paperback (groot formaat)
  • Waardering★★★ (uitstekend) Theo Jordaan
  • Recensie boekIn de eerste helft van de 20e eeuw werden reizen naar verre bestemmingen nog vaak onderhouden met grote passagiersschepen. Een paar weken lang verbleven de passagiers aan boord. Weliswaar de rijken strikt gescheiden van de armen. Na de oorlog kwam het intercontinentale vliegverkeer vrij snel op gang. De importantie van de passagierschepen nam navenant af. Als alternatief gingen rederijen zicht richten op de varende toerist en bouwden hun schepen om tot cruiseschepen. Aan de hand van de MS Oranje wordt in dit zeer mooi door WBOOKS uitgegeven en rijk geillustreerde boek de geschiedenis verteld van de passagiersschepen in de 20e eeuw…lees verder >

Jean D'Ormesson Ik leef altijd RecensieIk leef altijd

• Schrijver: Jean D’Ormesson (Frankrijk)
  • Soort boek: autobiografie
  • Origineel: Et Moi, Je Vis Toujours (2018)
  • Uitgever: Uitgeverij Horizon
  • Verschenen: 6 september 2018
  • Inhoud boek: Er bestaat slechts één roman, en daar zijn wij tegelijkertijd zowel de verteller als het onderwerp van: de Geschiedenis. Al de rest is een schaamteloze kopie. Deze wereldroman vertelt de Geschiedenis eeuw na eeuw en laat ons de avonturen en ontdekkingen van de mensheid herbeleven. De Geschiedenis is zowel oermens, Romein als Napoleons minnares; ze begroet de boekdrukkunst, de Nieuwe Wereld en de moderne wetenschappen en voelt zich thuis in Jeruzalem, Byzantium, Venetië en New York…lees verder >

Matias Faldbakken De Hills RecensieDe Hills

• Schrijver: Matias Faldbakken (Noorwegen)
  • Soort boek: Noorse roman, sociale roman
  • Origineel: The Hills (2017)
  • Nederlandse vertaling: Lucy Pijttersen
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschijnt: 4 september 2018
  • Recensie boekHet restaurant De Hills staat centraal in Faldbakkens roman, een verhaal over obers en vaste gasten, kandelaars en garderobemedewerkers, tussenverdiepingen en voorraadkelders, barmanagers en schilders. De lezer treedt binnen in een Europees interieur, een platgelopen mozaïek van concentrische cirkels op de vloer, de muren bedekt met portretten, tekeningen, schilderijen en zegels. Degene die de lezer door dit landschap heen leidt is een ervaren ober die al jaren bij het restaurant werkzaam is…lees verder >

Aminatta Forna De paradox van geluk RecensieDe paradox van geluk

• Schrijfster: Aminatta Forna (Schotland, Groot-Brittannië)
  • Origineel: Happiness (2018)
  • Nederlandse vertaling: Mariella Duindam
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschenen: 25 september 2018
  • Omvang: 416 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • DWDD Boek van de Maand
  • Tags: Londenvos
  • Inhoud boek: Waterloo Bridge, Londen. Een toevallige ontmoeting tussen twee vreemden, Atilla, een Ghanese traumapsychiater en Jean, een Amerikaanse die stadsvossen bestudeert. Wanneer Atilla’s neefje vermist blijkt mobiliseert Jean haar netwerk van vrijwilligers die vossen voor haar tellen; samen gaan ze op zoek. Gaandeweg ontvouwt zich tussen Atilla en Jean een bijzondere vriendschap…lees verder >

Lisa Halliday Asymmetrie RecensieAsymmetrie

• Schrijfster: Lisa Halliday (Verenigde Staten)
  • Origineel: Asymmetry (2018)
  • Nederlandse vertaling:
  • Verschijnt: 14 september 2018
  • Prijs: € 22,99
  • Inhoud boek: New York, 2003. Alice, een jonge redacteur met schrijfambities, begint een affaire met Ezra Blazer, een wereldberoemde, veel oudere schrijver. Heathrow Airport, 2008. Amar, een Irakees-Amerikaanse econoom die onderweg is naar zijn familie in Koerdistan, wordt aangehouden en brengt het laatste weekend van het jaar door in het niemandsland achter de douane. Wat hebben deze personages met elkaar gemeen, en hoe zijn hun levens met elkaar verbonden?…lees verder >

Nicole Harmsen De Rusluie RecensieDe Rusluie

• Schrijfster: Nicole Harmsen (Nederland)
  • Soort boek: familieroman, historische roman, debuutroman
  • Verschenen: 4 september 2018
  • Omvang; 406 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Jos van Raan
  • Recensie boekHet verhaal van de familiegeschiedenis begint in 1739 in het Drentse Vriezenveen. De oogst is mislukt en een ondernemende dorpeling vertrekt met zijn huifkar naar St Petersburg om geld te verdienen met de verkoop van tuinzaden, vlaszaden en lijnzaadolie. Hij moet dan wel zijn gezin een winter lang achterlaten. Andere familieleden volgen en de Russen zijn hun welgezind. De koopwaar wordt uitgebreid met linnen en binnen een paar generaties zijn de Drentse boeren en marskramers welgestelde kooplieden met winkels in de grote straten van St Petersburg. Na verloop van tijd vestigen de mensen uit ’t Vjenne zich definitief in Rusland…lees verder >

David Haskell Het geheime leven van bomen RecensieHet geheime leven van bomen

Twaalf bomen, twaalf verhalen: wat ze ons vertellen over de inhoud en schoonheid van het leven

• Schrijver: David Haskell (Verenigde Staten)
  • Soort boek: boek over bomen, natuurboek
  • Origineel: The Songs of Trees (2017)
  • Nederlandse vertaling: Bonella van Beusekom
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschenen: 4 september 2018
  • Omvang; 320 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Inhoud boek: Het geheime leven van bomen toont ons de complexiteit van bomen en laat zien dat mensen nog veel van hen kunnen leren. De hoofdrol in Het geheime leven van bomen is weggelegd voor twaalf verschillende bomen. David G. Haskell is meerdere malen op bezoek geweest bij deze bomen, die over de hele wereld verspreid zijn, om te luisteren, te kijken en te ontdekken hoe elk van die bomen een eigen relatie onderhoudt met schimmels, bacteriën, dieren, andere planten…en mensen…lees verder >

Remco Campert Biografie Mirjam van HengelEen knipperend ogenblik

Het leven van Remco Campert

• Schrijfster: Mirjam van Hengel (Nederland)
  • Soort boek: biografie, portret
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: september 2018
  • Omvang: 500 pagina’s
  • Prijs: € 29,99
  • Inhoud boek: Remco Campert, de virtuoos terloopse dichter, werd met zijn vroege proza het icoon van de feestende, drinkende, vrijende en in het Vondelpark slenterende jongeren. Kenbaar is hij niet zomaar, hij is de man die je ziet van opzij, nooit helemaal. De toeschouwer, met zijn pen aan ieder knipperend ogenblik. Zijn poëzie is even betrokken als verlangend, zijn proza broos en monter, zijn columns altijd actueel en geestig….lees verder >

Tove Jansson Fair play RecensieFair play

• Schrijfster: Tove Jansson (Finland)
  • Soort boek: liefdesroman, psychologische roman
  • Origineel: Rent spel (1989)
  • Taal: Finland-Zweeds
  • Nederlandse vertaling: Kim Liebrand
  • Uitgever: De Geus
  • Verschenen: 18 september 2018
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Waardering★★★ (uitstekend) Monique van der Hoeven
  • Recensie boek: Fair Play beschrijft debijna gewone, dagelijkse bezigheden en gesprekken van de twee dames. Juist door de “gewoonheid” van de gebeurtenissen geeft Jansson een prachtige inkijk in de intimiteit van de relatie. Ook de stilte van het samenzijn, van de verbinding tussen twee mensen die elkaar heel goed kennen en waartussen diepe genegenheid bestaat – “daar waar geen woorden nodig zijn” – komt sterk naar voren. Dat laatste wordt nog versterkt, doordat een deel van het leven van de dames zich op een eiland afspeelt…lees verder >

John Lewis Stempel Het geheime leven van de uil RecensieHet geheime leven van de uil

• Schrijver: John Lewis-Stempel (Engeland)
  • Soort boek: monografie over de uil, vogelboek
  • Origineel: The Secret Life of the Owl (2017)
  • Nederlandse vertaling: Arthur Wevers
  • Verschenen: 26 september 2018
  • Omvang: 94 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Tags: uilvogels
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Theo Jordaan
  • Recensie boekMeestal actief tijdens de schemering en de nacht is de uil een vogel die zeer tot de verbeelding spreekt. Bovendien tegenstrijdig. Zowel kan de uil staan voor wijsheid en trouw als voor de aankondiger van de dood of andere onheistijdingen. Het feit dat de meeste uilen in de schemering of in de nacht actief zijn zal hier zeker debet aan zijn. Evenals de grote nachtogen en het vermogen om het hoofd bijna geheel te kunnen ronddraaien…lees verder >

Antonio Munoz Molina Zoals de schaduw die voorbijgaat RecensieZoals de schaduw die voorbij gaat

• Schrijver: Antonio Muñoz Molina (Spanje)
  • Origineel: Como la sombra que se va (2014)
  • Nederlandse vertaling: Adri Boon
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 18 september 2018
  • Omvang: 480 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 24,99 / € 13,99
  • Inhoud boek: Terwijl de FBI naar hem op zoek is voor de moord op Martin Luther King, lukt het James Earl Ray om vanuit Amerika, via Canada en Londen, met behulp van valse paspoorten Lissabon te bereiken. Aan de hand van vrijgekomen FBI-stukken reconstrueert Muñoz Molina de laatste stappen van Ray en neemt hij ons mee in diens koortsige brein, moeizame verleden en zijn beruchte misdaad…lees verder >

Marente de Moor Foon RecensieFoon

• Schrijfster: Marente de Moor (Nederland)
  • Uitgever: Querido
  • Verschijnt: september 2018
  • Omvang: 344 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering★★★★★ (uitmuntend) Theo Jordaan
  • Recensie roman: Je moet wel van heel goeden huize komen om een roman van ruim 300 pagina’s die in een monoloog is geschreven van het eerste tot en het laatste woord boeiend en spannend te houden. In de nieuwe roman van Marente de Moor Foon is dit volledig gelukt. Sterker nog Foon behoort tot de beste romans die dit jaar in het Nederlands zijn verschenen. Met zeer verbeeldingskracht weet Marente de Moor de recente geschiedenis van Rusland te verbinden met een persoonlijk en fascinerend verhaal van liefde, verval en eenzaamheid…lees verder >

Redmond O'Hanlon De groene stad RecensieDe groene stad

• Schrijver: Redmond O’Hanlon (Engeland)
  • Soort boek: natuurboek, reisverhalen
  • Verschijnt: september 2018
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Waardering∗∗∗∗∗ (zeer goed) Theo Jordaan
  • Recensie boek: Almere is niet een voor de hand liggende stad om te associeren met de bekende Engelse avonturier, reisboekenschrijver en natuurliefhebber Redmond O’Hanlon. Verrassend genoeg heeft hij toch drie jaar gewoond in de grootste stad van Flevoland. In de groene stad schrijft op aanstekelijke wijze hij over zijn ervanringen met de jongste stad van Nederland…lees verder >

Michael Ondaatje Blindganger RecensieBlindganger

• Schrijver: Michael Ondaatje (Canada)
  • Origineel: Warlight (2018)
  • Nederlandse vertaling: Lucie van Rooijen
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschijnt: 13 september 2018
  • Omvang; 320 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Recensie boek: In de zomer van 1945 vertrekken de ouder van Nathaniel, de verteller van de roman en zijn zus Rachel naar Singapore waar zijn vader een baan heeft gekregen bij Unilever. De kinderen worden toevertrouwd aan twee mannen die als enige tijd als onderhuurder bij het gezin wonen. De gewoonte is dat iedereen wordt aangeduid met een bijnaam. Zo worden de mannen de schicht en de mol genoemd. Vanaf het moment dat de ouders vertrokken zijn, verschijnt er een bonte stoet aan mannen en vrouwen in huis. Personen die activiteiten ontplooien die op zijn minst op de grens van criminaliteit afspelen…lees verder >

Leo Pleysier Heel de tijd RecensieHeel de tijd

• Schrijver: Leo Pleysier (België)
  • Soort boek: psychologische roman, Vlaamse roman
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 6 september 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Waardering:
  • Inhoud roman: Een vermoorde Antwerpse baron, een hardhandige scheikundeleraar, de stem van God en de gestalten van schrijvers als Gust Gils, Ivo Michiels en Leo Geerts. In de straten van Brussel weerklinkt het rumoer van een massabetoging die gericht is tegen de installatie van Amerikaanse kernwapens, aan de keukentafel wordt een potloodtekening van een uil gemaakt en het televisiejournaal wijdt een item aan de plechtigheid waar het standbeeld van ex-premier Wilfried Martens onthuld wordt.  En dan is er ook nog de spectaculaire choreografie die bij valavond wordt opgevoerd door een zwerm kauwen…lees verder >

Jaap Robben Zomervacht RecensieZomervacht

• Schrijver: Jaap Robben (Nederland)
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 4 september 2018
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Waardering∗∗∗∗∗ (uitmuntend) Theo Jordaan
  • Recensie boek: Zomervacht vertelt het verhaal van Brian, door zijn vader, tegen zijn zin in, consequent Brai genoemd. Hij leeft met zijn vader in een stacaravan op een van alleman verlaten bedrijventerrein. Zijn vader drinkt bovenmatig. Het is er smerig en rauw. Koken is synoniem aal patat halen. Zijn ouders zijn gescheiden. Sterker nog zijn moeder is net getrouwd met een nieuwe liefde. Brian heeft een broer, Lucien. Hij is zwaar gehandicapt en leeft in een tehuis. Als dit ingrijpend gerenoveerd moet worden, is het de bedoeling dat de bewoners elders worden opgevangen…lees verder…lees verder >

Daniël Samkalden Nova RecensieNova

• Schrijver: Daniël Samkalden (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 13 september 2018
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering:
  • Inhoud roman: Na een geniaal inzicht vertrekt sterrenkundige Julie naar het stille Amerikaanse hooggebergte voor de vuurproef van haar theorie. Televisiebioloog Thomas de Poes reist haar achterna in een poging hun eerste gênante ontmoeting recht te zetten. In zijn tas zijn levensverhaal, opgetekend door de geplaagde schrijver Maarten Schrepel. Drie mensen die tegen wil en dank elkaars leven onstuimig in beweging zetten…lees verder >

Mihail Sebastian Sinds tweeduizend jaar RecensieSinds tweeduizend jaar

• Schrijver: Mihail Sebastian (Roemenië)
  • Origineel: De două mii de ani (1934)
  • Nederlandse vertaling: Jan Willem Bos
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 31 augustus 2018
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: In het Roemenië van begin jaren twintig komt een jonge Joodse student tot de ontdekking dat hij zich niet langer thuis voelt in de wereld. Hij wordt bedreigd en in elkaar geslagen door antisemitische medestudenten, maar voelt zich ook niet verwant met zijn Joodse leeftijdsgenoten. Hij wandelt door de straten van de hoofdstad, waar hij gokt, drinkt en spreekt met revolutionairen, fanatici en libertijnen…lees verder >

Chris de Stoop Wanneer het water breekt RecensieWanneer het water breekt

• Schrijver: Chris De Stoop (België)
  • Soort boek: non-fictie boek
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: september 2018
  • Prijs: € 21,99
  • Inhoud boek: Dit is het waargebeurde verhaal van een visser en zijn dochter, die al een tijd geleden hun vaderland ontvluchtten. Hung stak in een kleine vissersboot de zee over om hier in een dorp achter een hoge dijk een nieuw leven te beginnen. Gwen bouwde een succesvolle zaak op, maar worstelt nu met haar eigenheid…lees verder >

Sharlene Teo Ponti Recensie Roman uit SingaporePonti

• Schrijfster: Sharlene Teo (Singapore)
  • Soort boek: psychologische roman, vrouwenroman
  • Origineel: Ponti (2018)
  • Nederlandse vertaling: Hi-en Montijn
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 4 september 2018
  • Omvang: 336 pagina’s
  • Waardering:
  • Inhoud roman: De zestienjarige Szu woont met haar moeder Amisa, in de jaren zeventig een beeldschone actrice, in een vervallen huis in de hitte en drukte van Singapore. Als Szu de rijke en zeer sarcastische Circe ontmoet, worden ze meteen beste vriendinnen. Voor Szu is de vriendschap een kans om te ontsnappen aan de verstikkende relatie met haar moeder, en Circe is op haar beurt gefascineerd door de mysterieuze beroemdheid Amisa…lees verder >

Éric Vuillard De orde van de dag RecensieDe orde van de dag

• Schrijver: Éric Vuillard (Frankrijk)
  • Soort boek: historische roman
  • Origineel: L’ordre du jour (2017)
  • Nederlandse vertaling: Liesbeth van Nes
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschenen: 4 september 2018
  • Omvang: 158 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek/Ebook
  • Recensie boek: Sinds een jaar of tien schrijft de Franse schrijver Éric Vuillard voornamelijk zogenaamde recits. Hiermee wordt bedoeld op feiten gebaseerde fictie, ook wel feitenrelaas genoemd. In De orde van de dag beschrijft hij op briljante en ontluisterende wijze twee gebeurtenissen in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog. De totstandkoming van de financiering door Duitse fabrikanten van de Nazi’s in 1933 en de Oostenrijkse Anschluss in 1938…lees verder >

Ellen Marie Wiseman Olifantenmeisje RecensieOlifantenmeisje

• Schrijfster: Ellen Marie Wiseman (Verenigde Staten)
  • Soort boek: historische roman, sociale roman
  • Origineel: The Life She Was Given
  • Nederlandse vertaling: Roelof Posthuma
  • Uitgever: Uitgeverij Kok
  • Verschenen: september 2018
  • Omvang: 384 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Recensie boekSoms heb je van die boeken, van die verhalen, waar je echt meteen helemaal gefascineerd in zit; zo’n boek waarvan je al vanaf de eerste bladzijde voorvoelt, dat er een heel aangrijpend verhaal gaat komen, zo’n verhaal met heel veel lagen. Je weet dan ook dat je ook meteen dat je met een heel goede schrijfster te maken hebt. Zo’n boek is Olifantenmeisje en het werd geschreven door de Amerikaanse schrijfster Ellen Marie Wiseman. De roman Olifantenmeisje werd door lezerscommunity Goodreads dan ook uitgeroepen tot Beste Boek van de Maand. Wiseman schreef hiervoor al een drietal romans waar ik persoonlijk nu zeer benieuwd naar ben…lees verder >

Serhi Zjadan Vorosjylovhrad RecensieVorosjylovhrad

• Schrijver: Serhi Zjadan (Oekraïne)
  • Soort boek: Oekraïense roman, sociale roman
  • Origineel: Vorosjylovhrad
  • Nederlandse vertaling: Tobias Wals
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 11 september 2018
  • Prijs: € 18,99 / € 11,99
  • Inhoud boek: De 33-jarige Herman heeft een schimmig baantje bij een reclamebureau in de grote Oekraïense stad Charkov; voor Oekraïense begrippen leidt hij een heus yuppenbestaan. Maar dan krijgt hij een telefoontje: zijn broer Joera, eigenaar van een tankstation in hun thuisstad Loehansk – het vroegere Vorosjylovhrad – is op stel en sprong naar Amsterdam vertrokken. Herman keert terug naar huis om uit te zoeken wat er aan de hand is…lees verder >

Nieuwe Boeken September 2018