Nieuwe Boeken September 2018 Boekentips Recensies

Nieuwe Boeken September 2018 Boekentips Romans Recensies. Wat zijn de interessante nieuwe boeken september 2018? Boekentips en recensies van de redactie.

Nieuwe Boeken September 2018 Boekentips

Op deze pagina vind je een overzicht van nieuwe boeken september 2018, romans, thrillers, non-fictie boeken, biografieën en poëzie die in deze maand zullen verschijnen. Natuurlijk zijn er Nederlands-talige boeken opgenomen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers en schrijfsters. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de nieuwe boeken die in Nederlandse vertaling verschijnen en niet te vergeten kinderboeken. Zodra er een recensie geschreven is door één van de redacteuren dan wordt deze ook vermeld op de pagina, inclusief de beoordeling van het betreffende boek.

< Augustus 2018Overzicht | Oktober 2018 >

Dorothée Albers Zeemansgraf voor een kort verhaalZeemansgraf voor een kort verhaal

• Schrijfster: Dorothée Albers (Nederland)
  • Soort boek: psychologische muziekroman, debuutroman
  • Uitgever: Cossee
  • Verschenen: september 2018
  • Omvang: 283 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Monique van der Hoeven
  • RecensieEen geslaagde en mooie debuutroman. Zeker het lezen waard, schreef Dorothée Albers met Zeemansgraf voor een kort verhaal. Een vlot lezend, mooi geschreven en rakend verhaal over drie generaties van musici, over verschillende muziekstijlen en instrumenten en mèt als bonus een playlist van alle muziek die in het boek voorkomt! Heerlijk!…lees verder >

Edoardo Albinati De katholieke school RecensieDe katholieke school

• Schrijver: Edoardo Albinati (Italië)
  • Soort boek: Italiaanse roman, sociale roman
  • Origineel: La scuola cattolica
  • Nederlandse vertaling:
  • Verschijnt: 6 september 2018
  • Omvang: 1312 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: € 39,99
  • Bijzonderheden: Premio Strega 2016
  • Inhoud boek: Rome, jaren zeventig: een chique buurt wordt opgeschrikt door een brute verkrachtingsen moordzaak, het Delict van de Circeo, een van de meest beruchte misdrijven van de eeuw. Enkele exleerlingen van een particulier katholiek lyceum blijken de daders. Schrijver Edoardo Albinati zat bij hen op school. Veertig jaar lang worstelde hij met de vraag hoe zo’n welgestelde omgeving zulke monsters kon voortbrengen…lees verder >

Reggie Baay Het kind met de Japanse ogen RecensieHet kind met de Japanse ogen

• Schrijver: Reggie Baay (Nederland)
  • Soort boek: anti-oorlogsroman, sociale roman
  • Verschijnt: 24 september 2018
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Nederlands-Indië, 1939. Een jonge man tekent voor het koloniale leger en komt vervolgens in Japanse krijgsgevangenschap terecht waar hij dwangarbeid moet verrichten aan de beruchte Birma-Siamspoorlijn. Als hij na drieënhalf jaar van ontberingen wordt bevrijd en de draad van zijn leven weer hoopt op te pakken, wordt hij aansluitend een volgende oorlog in gestuurd: de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog die in zijn geboorteland is losgebarsten…lees verder >

Peter Buwalda Otmars Zonen RecensieOtmars zonen

• Schrijver: Peter Buwalda (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 25 september 2018
  • Omvang: 496 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Paperback
  • Prijs:  € 35 / € 25
  • Inhoud boek: Otmars zonen vertelt het verhaal van de jonge Shell-employé Ludwig Smit, die steeds dichter op de huid kruipt van zijn vader, Johan Tromp. Deze man is tweeëndertig jaar lang de grote onbekende in Ludwigs leven geweest – tot ze tot elkaar veroordeeld raken op Sakhalin. Op dit Siberische eiland begint Johan Tromps daverende carrière in de oliebusiness te wankelen…lees verder >

Philippe Claudel Archipel van de hond RecensieArchipel van de hond

• Schrijver: Philippe Claudel (Frankrijk)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: L’Archipel du Chien (2018)
  • Nederlandse vertaling: Manik Sarkar
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: september 2018
  • Prijs: € 21,99
  • inhoud boek: De Middellandse Zee. Een eilandengroep met wijngaarden en olijfbomen, bevolkt door een kleine vissersgemeenschap. Een geïsoleerde plek, weg van het lawaai van de wereld, tot op een dag een oude vrouw op het vulkanische strand drie lijken aantreft. Wie waren deze mensen? Wat moet er gebeuren met hun overblijfselen?…lees verder >

Matias Faldbakken De Hills RecensieDe Hills

• Schrijver: Matias Faldbakken (Noorwegen)
  • Soort boek: ideeënroman, sociale roman
  • Origineel: The Hills (2017)
  • Nederlandse vertaling: Lucy Pijttersen
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschijnt: 4 september 2018
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Het restaurant De Hills staat centraal in Faldbakkens roman, een verhaal over obers en vaste gasten, kandelaars en garderobemedewerkers, tussenverdiepingen en voorraadkelders, barmanagers en schilders. De lezer treedt binnen in een Europees interieur, een platgelopen mozaïek van concentrische cirkels op de vloer, de muren bedekt met portretten, tekeningen, schilderijen en zegels. Degene die de lezer door dit landschap heen leidt is een ervaren ober die al jaren bij het restaurant werkzaam is…lees verder >

Lisa Halliday Asymmetrie RecensieAsymmetrie

• Schrijfster: Lisa Halliday (Verenigde Staten)
  • Origineel: Asymmetry (2018)
  • Nederlandse vertaling:
  • Verschijnt: 14 september 2018
  • Prijs: € 22,99
  • Inhoud boek: New York, 2003. Alice, een jonge redacteur met schrijfambities, begint een affaire met Ezra Blazer, een wereldberoemde, veel oudere schrijver. Heathrow Airport, 2008. Amar, een Irakees-Amerikaanse econoom die onderweg is naar zijn familie in Koerdistan, wordt aangehouden en brengt het laatste weekend van het jaar door in het niemandsland achter de douane. Wat hebben deze personages met elkaar gemeen, en hoe zijn hun levens met elkaar verbonden?…lees verder >

Remco Campert Biografie Mirjam van HengelEen knipperend ogenblik

Het leven van Remco Campert

• Schrijfster: Mirjam van Hengel (Nederland)
  • Soort boek: biografie, portret
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: september 2018
  • Omvang: 500 pagina’s
  • Prijs: € 29,99
  • Inhoud boek: Remco Campert, de virtuoos terloopse dichter, werd met zijn vroege proza het icoon van de feestende, drinkende, vrijende en in het Vondelpark slenterende jongeren. Kenbaar is hij niet zomaar, hij is de man die je ziet van opzij, nooit helemaal. De toeschouwer, met zijn pen aan ieder knipperend ogenblik. Zijn poëzie is even betrokken als verlangend, zijn proza broos en monter, zijn columns altijd actueel en geestig….lees verder >

Tove Jansson Fair play RecensieFair play

• Schrijfster: Tove Jansson (Finland)
  • Soort boek: liefdesroman, psychologische roman
  • Origineel: Rent spel (1989)
  • Taal: Finland-Zweeds
  • Nederlandse vertaling: Kim Liebrand
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 18 september 2018
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Prijs: € 19,99 / € 12,99
  • Inhoud boek: Fair play beschrijft de liefde tussen twee vrijzinnige vrouwen op leeftijd. De een is schrijfster, de ander kunstenares, allebei wonen ze in hun eigen appartement in hetzelfde gebouw in Helsinki. Overdag werken ze in hun eigen huis, ’s avonds kijken ze samen oude Franse films, en de zomers brengen ze door in hun huisje op een piepklein onbewoond eiland voor de Finse kust. In glashelder, filosofisch proza beschrijft Jansson de kleine dagelijkse strubbelingen en de momenten van humor en vreugde…lees verder >

Antonio Munoz Molina Zoals de schaduw die voorbijgaat RecensieZoals de schaduw die voorbij gaat

• Schrijver: Antonio Muñoz Molina (Spanje)
  • Origineel: Como la sombra que se va (2014)
  • Nederlandse vertaling: Adri Boon
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 18 september 2018
  • Omvang: 480 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 24,99 / € 13,99
  • Inhoud boek: Terwijl de FBI naar hem op zoek is voor de moord op Martin Luther King, lukt het James Earl Ray om vanuit Amerika, via Canada en Londen, met behulp van valse paspoorten Lissabon te bereiken. Aan de hand van vrijgekomen FBI-stukken reconstrueert Muñoz Molina de laatste stappen van Ray en neemt hij ons mee in diens koortsige brein, moeizame verleden en zijn beruchte misdaad…lees verder >

Marente de Moor Foon RecensieFoon

• Schrijfster: Marente de Moor (Nederland)
  • Uitgever: Querido
  • Verschijnt: september 2018
  • Omvang: 344 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 20,00
  • Inhoud roman: Soms klinkt het als trompetgeschal. Soms als een voorwereldlijk beest. Het is iets meteorologisch, zeggen ze tegen elkaar om zichzelf gerust te stellen. Of wellicht zijn het aardplaten die over elkaar schuiven en zo hun onheilspellende geluid voortbrengen. In Foon is de duistere klank van de natuur, waarvoor Nadja en Lev geen afdoende verklaring hebben, nooit ver weg…lees verder >

Redmond O'Hanlon De groene stad RecensieDe groene stad

• Schrijver: Redmond O’Hanlon (Engeland)
  • Soort boek: natuurboek, reisverhalen
  • Verschijnt: september 2018
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Van Congo naar Almere – op het oog is het een onwaarschijnlijke stap, maar wie de geest van een ontdekkingsreiziger heeft, weet overal iets interessants te vinden. Vanaf zijn balkon, met uitzicht op een continu verrassende natuur, vertelt Redmond O’Hanlon in De groene stad vol verwondering en met zijn bekende Engelse gevoel voor humor over wat hij tijdens een tweejarig verblijf in Almere heeft ontdekt…lees verder >

Michael Ondaatje Blindganger RecensieBlindganger

• Schrijver: Michael Ondaatje (Canada)
  • Origineel: Warlight (2018)
  • Nederlandse vertaling: Lucie van Rooijen
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschijnt: 13 september 2018
  • Omvang; 320 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: 1946: Londen herstelt zich van de blitzkrieg. De veertienjarige Nathaniel en zijn zus Rachel zijn door hun geliefde moeder Rose achtergelaten bij een raadselachtige ‘voogd’ met de bijnaam De Mot. In eerste instantie denken ze dat hij een crimineel is maar ze groeien redelijk gelukkig op in de excentrieke wereld die hij creëert, vol kleurrijke vrienden die zich in de chaotische naoorlogse jaren op nogal ongebruikelijke wijze over hen ontfermen…lees verder >

Leo Pleysier Heel de tijd RecensieHeel de tijd

• Schrijver: Leo Pleysier (België)
  • Soort boek: psychologische roman, Vlaamse roman
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 6 september 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Waardering:
  • Inhoud roman: Een vermoorde Antwerpse baron, een hardhandige scheikundeleraar, de stem van God en de gestalten van schrijvers als Gust Gils, Ivo Michiels en Leo Geerts. In de straten van Brussel weerklinkt het rumoer van een massabetoging die gericht is tegen de installatie van Amerikaanse kernwapens, aan de keukentafel wordt een potloodtekening van een uil gemaakt en het televisiejournaal wijdt een item aan de plechtigheid waar het standbeeld van ex-premier Wilfried Martens onthuld wordt.  En dan is er ook nog de spectaculaire choreografie die bij valavond wordt opgevoerd door een zwerm kauwen…lees verder >

Jaap Robben Zomervacht RecensieZomervacht

• Schrijver: Jaap Robben (Nederland)
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 4 september 2018
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Prijs: € 21,99 / € 11,99
  • Inhoud boek:Sinds hun gezin uit elkaar viel, wonen de dertienjarige Brian en zijn vader op een terreintje met loodsen, caravans en waakhonden. Als ze voor het eerst in maanden Brians verstandelijk en fysiek gehandicapte broer Damian bezoeken, vraagt de directeur van de instelling of Damian vanwege een grote renovatie tijdelijk thuis opgevangen kan worden. Pa ziet dat niet zitten. Tot het woord ‘vergoeding’ valt…lees verder >

Daniël Samkalden Nova RecensieNova

• Schrijver: Daniël Samkalden (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 13 september 2018
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering:
  • Inhoud roman: Na een geniaal inzicht vertrekt sterrenkundige Julie naar het stille Amerikaanse hooggebergte voor de vuurproef van haar theorie. Televisiebioloog Thomas de Poes reist haar achterna in een poging hun eerste gênante ontmoeting recht te zetten. In zijn tas zijn levensverhaal, opgetekend door de geplaagde schrijver Maarten Schrepel. Drie mensen die tegen wil en dank elkaars leven onstuimig in beweging zetten…lees verder >

Mihail Sebastian Sinds tweeduizend jaar RecensieSinds tweeduizend jaar

• Schrijver: Mihail Sebastian (Roemenië)
  • Origineel: De două mii de ani (1934)
  • Nederlandse vertaling: Jan Willem Bos
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 31 augustus 2018
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: In het Roemenië van begin jaren twintig komt een jonge Joodse student tot de ontdekking dat hij zich niet langer thuis voelt in de wereld. Hij wordt bedreigd en in elkaar geslagen door antisemitische medestudenten, maar voelt zich ook niet verwant met zijn Joodse leeftijdsgenoten. Hij wandelt door de straten van de hoofdstad, waar hij gokt, drinkt en spreekt met revolutionairen, fanatici en libertijnen…lees verder >

Chris de Stoop Wanneer het water breekt RecensieWanneer het water breekt

• Schrijver: Chris De Stoop (België)
  • Soort boek: non-fictie boek
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: september 2018
  • Prijs: € 21,99
  • Inhoud boek: Dit is het waargebeurde verhaal van een visser en zijn dochter, die al een tijd geleden hun vaderland ontvluchtten. Hung stak in een kleine vissersboot de zee over om hier in een dorp achter een hoge dijk een nieuw leven te beginnen. Gwen bouwde een succesvolle zaak op, maar worstelt nu met haar eigenheid…lees verder >

Sharlene Teo Ponti Recensie Roman uit SingaporePonti

• Schrijfster: Sharlene Teo (Singapore)
  • Soort boek: psychologische roman, vrouwenroman
  • Origineel: Ponti (2018)
  • Nederlandse vertaling: Hi-en Montijn
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 4 september 2018
  • Omvang: 336 pagina’s
  • Waardering:
  • Inhoud roman: De zestienjarige Szu woont met haar moeder Amisa, in de jaren zeventig een beeldschone actrice, in een vervallen huis in de hitte en drukte van Singapore. Als Szu de rijke en zeer sarcastische Circe ontmoet, worden ze meteen beste vriendinnen. Voor Szu is de vriendschap een kans om te ontsnappen aan de verstikkende relatie met haar moeder, en Circe is op haar beurt gefascineerd door de mysterieuze beroemdheid Amisa…lees verder >

Serhi Zjadan Vorosjylovhrad RecensieVorosjylovhrad

• Schrijver: Serhi Zjadan (Oekraïne)
  • Soort boek: Oekraïense roman, sociale roman
  • Origineel: Vorosjylovhrad
  • Nederlandse vertaling: Tobias Wals
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 11 september 2018
  • Prijs: € 18,99 / € 11,99
  • Inhoud boek: De 33-jarige Herman heeft een schimmig baantje bij een reclamebureau in de grote Oekraïense stad Charkov; voor Oekraïense begrippen leidt hij een heus yuppenbestaan. Maar dan krijgt hij een telefoontje: zijn broer Joera, eigenaar van een tankstation in hun thuisstad Loehansk – het vroegere Vorosjylovhrad – is op stel en sprong naar Amsterdam vertrokken. Herman keert terug naar huis om uit te zoeken wat er aan de hand is…lees verder >

Nieuwe Boeken September 2018