Mark Boode – Winnen van de wereld

Mark Boode Winnen van de wereld recensie en informatie over de inhoud van de 15+ young adult roman. Op 2 maart 2023 verschijnt bij uitgeverij Leminiscaat de nieuwe roman van Mark Boode.

Mark Boode Winnen van de wereld recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Winnen van de wereld. Het boek is geschreven door Mark Boode. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het boek voor lezers vanaf 15 jaar van Mark Boode.

Yanna is eigenlijk wat onopvallend. Ze doet vooral wat haar beste vriendin Evi zegt en vindt en wil zelf eigenlijk niet teveel in de schijnwerpers. Tot ze in van haar stille klasgenootje hoort waarom ze uit Ecuador heeft moeten vluchten. En ze in aanraking komt met een groep activisten. Yanna voelt aan alles: ze moet iets doen om de wereld een beetje beter te maken. Ook al is ze bang. Ook al valt ze op.

Winnen van de wereld geeft een enorme inkijk in de wereld van het klimaat activisme. Waarom, hoe en wie. De zorgen die de protesterende jongeren hebben, de angst die ze voelen als ze de wereld kapot zien gaan, komt binnen. Mark Boode is er in geslaagd een boek te schrijven die uitnodigt tot praten. Hij laat verschillende “stemmen” aan het woord. Tegenstanders, maar vooral voorstanders. Hij laat zien dat er verschillende manieren zijn om te protesteren. Om het ergens niet mee eens te zijn. Hiermee sluit hij  mooi aan bij het nawoord van Jesse van Schaik, die zelf bij vele acties betrokken is. Je doet wat je kunt. Wat bij jou past. Ik denk de beste boodschap die je kunt uitzenden, als het om dit soort grote, ingrijpende kwesties gaat, waarbij mensen zich al snel overweldigd kunnen voelen.

Maakt indruk, komt stevig binnen, inspireert, vermaakt, frustreert en ontroert

Wat heel erg aanspreekt, is dat hij alle angsten en onzekerheden van Yanna laat zien. In relatie tot haar activisme, maar ook in relatie tot zichzelf, haar gevoelens en hoe ze zich aan de wereld laat zien. In het begin voelt ze wat oncomfortabel. Maar gaandeweg ga je als lezer steeds meer respect voor haar krijgen en met haar meeleven. Het is een slimme keuze om thema’s als liefde, vriendschap, vertrouwen en eerlijkheid in dit boek te verwerken. Hierdoor leest het nóg fijner weg. Het overschaduwt nergens de boodschap, maar maakt het alleen maar sterker.

Winnen van de wereld maakt indruk, komt stevig binnen, inspireert, vermaakt, frustreert, ontroert en geeft je een verhaal dat je niet meer los wilt laten.  Een boek dat iedereen zou moeten lezen en waar over gesproken moet worden. Gewaardeerd met de maximale ∗∗∗∗∗ (uitmuntend).

Mark Boode Winnen van de wereld recensie

Winnen van de wereld

• Schrijver: Mark Boode (Nederland)
  • Soort boek: YA roman, 15+ jaar
  • Uitgever: Lemniscaat
  • Verschijnt: 2 maart 2023
  • Omvang: 223 pagina’s
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 16,99

Flaptekst van het boek van Mark Boode

We hebben het draaiboek voor de laatste keer doorgenomen. Elke stap, elke minuut. We hebben de regels herhaald. Geen geweld, geen vernielingen. Maar wat er echt gaat gebeuren, weet niemand. Misschien komen we niet verder dan de bushalte. Misschien sturen ze het leger op ons af.

Yanna heeft het gehad: haar tweelingbroer haalt altijd betere cijfers dan zij, de jongens uit haar klas zijn kinderachtig, ze heeft rood haar en sproeten en volgens haar docenten staat haar huis over twintig jaar onder water.

Het lijkt wel alsof het niemand iets kan schelen dat het misgaat met de wereld. Zelfs haar beste vriendin vindt het allemaal maar gedoe… maar dan doet Kantuta opeens haar mond open in de klas en vertelt hoe haar familie is verjaagd uit Ecuador. En staat Lynne op het voetbalveld voor haar neus en vraagt of ze meegaat naar de Green Rebels. En dan komt het leven van Yanna in een stroomversnelling.