Marloes Morshuis – Semper sol

Marloes Morshuis Semper sol Recensie en informatie over de inhoud van de 15+ jeugdroman en Quotum deel 2. Op 25 mei 2022 verschijnt bij uitgeverij Lemniscaat de nieuwe young adult roman en het tweede deel van de Quotum serie van de Nederlandse schrijfster Marloes Morshuis.

Marloes Morshuis Semper sol recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Semper sol, Quotum deel 2. Het boek is geschreven door Marloes Morshuis. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de nieuwe jeugdroman van Marloes Morshuis.

De aarde is te vol, ze raakt uitgeput en vervuild. Om erger te voorkomen, heeft de Wereldraad een quotum ingesteld: elk land moet zich houden aan een maximum aantal inwoners. Hoe ze dit regelen, mag elk land zelf beslissen. De Euro-Unie gaat voor slinkers als oplossing. Dit zijn mensen die eigenlijk niet meer mee mogen draaien met de maatschappij. Ze krijgen het rottigste werk aan de rand van de samenleving en worden afgesneden van stroom, elektra en ontvangen slechts beperkt voedsel. Zo tellen ze maar voor de helft mee.

Toch blijkt dat nog niet genoeg. Onder druk van een geheimzinnige organisatie, heeft de president van de Euro-Unie getracht om op een slinkse manier van een heleboel slinkers af te komen. Axel en Tommy, zelf slinkers, hebben dit plan weten te voorkomen. Maar dat gaat natuurlijk niet zonder gevolgen. De tentakels van de organisatie reiken ver. De broers moeten alles op alles zetten om uit de klauwen te blijven van deze groep mensen. Zonder te weten wie ze nu wel en niet kunnen vertrouwen.

Het eerste deel van Quotum zette de toon: duister, beklemmend en verontrustend. Semper Sol doet daar zo mogelijk nog een schepje bovenop. De decors waarin het verhaal zich afspeelt, worden zo levendig opgebouwd, dat je je als lezer de zwaarte en wanhoop ervan bijna zelf kunt ervaren. Gelukkig is er daarnaast ook nog ruimte voor wat hoop, warmte, vriendschap en menselijkheid. Dat geeft het boek exact de juiste balans. Het verliest niet de dystopische sfeer, maar het voorkomt dat de zwaarte té overweldigend wordt.

Marloes Morshuis weet tot denken aan te zetten, door behoorlijk realistisch te blijven

Marloes Morshuis weet tot denken aan te zetten, door behoorlijk realistisch te blijven. En daar waar het wat minder realistisch wordt, doet ze nergens afbreuk aan de geloofwaardigheid. Ze bouwt haar karakters zo zorgvuldig op, dat je hun acties logisch vindt. Ze stelt ook gevoelige vraagstukken aan de kaak: wat kunnen we doen om het scenario zoals in Semper Sol, te voorkomen? Hoe kunnen we er voor zorgen dat we de aarde niet volledig uit putten? Ben je bereid om een stapje terug te doen, om álle mensen een leefbaar bestaan te gunnen? Ook als mensen anders zijn dan jij? Of houdt je liever vast aan je eigen comfort, en mag de rest het uitzoeken? Alle opties en kanten krijgen een stem. Als lezer ben je behoorlijk vrij om zelf je conclusies te trekken.

Voor de vrolijkheid zou ik een ander boek pakken. Maar als je houdt van boeken die je raken, laten nadenken, en een flinke dosis spanning brengen, dan is Semper Sol absoluut een goede keus. Sterk geschreven, krachtig plot met een thema dat akelig echt voelt. Gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Marloes Morshuis Semper sol Recensie

Semper sol

Quotum deel 2

• Schrijfster: Marloes Morshuis (Nederland)
  • Soort boek: jeugdroman, young adult roman
  • Leeftijd: 15+
  • Uitgever: Lemniscaat
  • Verschijnt: 25 mei 2022
  • Omvang: 412 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek / ebook
  • Prijs: € 16,99 / € 9,99
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Flaptekst van het nieuwe YA-boek van Marloes Morshuis

De aarde is te vol. Om oorlog te voorkomen heeft de Wereldraad een quotum ingesteld: een maximum aantal inwoners per land. Er moeten mensen weg. Hoe die verdwijnen, mag ieder land zelf bepalen. De Euro-Unie heeft een slimme truc bedacht om zonder bloedvergieten het quotum te halen: slinkers. Mensen in de slinkstand mogen maar zo weinig dat ze slechts voor de helft meetellen. Het leven van een slinker is zwaar, maar wie zich aan alle regels houdt, overleeft het wel. Hoewel… Met de komst van president Foxen is er een gure wind opgestoken in de Euro-Unie. Zelf ziet Foxen de toekomst zonnig in – maar de slinkerbroers Axel en Tommy vrezen wat er in de schaduwen schuilt. Als ze de strijd aangaan met de duistere krachten achter het quotum, blijkt het lastig vechten als je niet weet wie je vijanden zijn… en wie je vrienden. Semper Sol is het razend spannend tweede en laatste deel van de Quotum-serie.