Matthew Jobin De Nedergrim 3 De Werthanknoop Recensie

Matthew Jobin De Nedergrim 3 De Werthanknoop Recensie Waardering en Informatie. In 2018 is bij Uitgeverij Gottmer deel 3 verschenen van de reeks avonturenboeken De Nedergrim van schrijver Matthew Jobin. Op deze pagina kun je de Matthew Jobin De Nedergrim 3 De Werthanknoop recensie waardering en informatie over de inhoud van het boek en de uitgave lezen.

De Nedergrim trilogie eindigt met De Werthanknoop in een spannend, soms onnavolgbare en chaotisch einde. Het eerste deel van de serie werd bij het uitkomen ervan aangeprijst met “voor fans van de Grijze Jager”. Als groot Flanagan-fan kon ik dit boek dus niet weerstaan. Na drie delen Nedergrim kan ik concluderen dat het weliswaar een aardige serie is, maar wat mij helaas niet de Flanagan-flow bevat.

Een moordlustige en mysterieuze strijd om de troon

Een vreemde, jonge jongen met een edelsteen in zijn voorhoofd duikt op net op het moment dat de huidige koning dood is. Een strijd om de kroon begint. Verschillende edellieden azen op de macht en het land. De geheimzinnige jongen blijkt ze hierbij danig in de weg te kunnen zitten. Edmond, Katherine en Tom beschermen hem tegen zijn moordlustige achtervolgers. En dan is er nog altijd de Nedergrim, die de wereld voor altijd dreigt te veranderen. Een ingewikkelde puzzel zou tot de oplossing moeten lijden, maar of Edmond die op tijd weet te ontrafelen, is maar de vraag…

Veel gedachtesprongen en kronkels maken De Nedergrim deel drie soms onnavolgbaar

Het punt met een serie, is dat het voorgaande deel bij mij vaak een beetje is weggezakt als ik het nieuwste boek ga lezen. Toen ik begon met De Werthanknoop was dat dus ook het geval. Meestal is dat niet zo’n punt. Schrijvers zijn vaak in staat om subtiel wat belangrijke wetenswaardigheden in het laatste boek te vlechten. Bij Jobin miste ik dat. Daarbij zijn er nogal wat personages en politieke verwikkelingen die het lastig maken om te bepalen wie nu in welk “kamp” hoort. Toch bleef ik wel door lezen. Hoewel de gedachtesprongen en kronkels soms lastig te volgen waren, wilde ik toch wel graag weten hoe dit af zou lopen. Er is absoluut voldoende spanning en actie om te blijven lezen.

Spannende fantasy met een Middeleeuws karakter

Het lijkt erop alsof het verhaal van De Nedergrim perfect in Jobin’s hoofd zit. Hij is alleen niet altijd in staat om zijn lezer hierin volledig mee te nemen. Ik zou me voor kunnen stellen dat als ik de 3 delen achter elkaar zou lezen, het een stuk meer helderheid zou geven. Misschien dat ik dat over een poosje nog eens doe. Maar voorlopig heb ik eventjes genoeg Nedergrim gelezen. Als je houd van spannende fantasy boeken met een Middeleeuws karakter, kun je je absoluut wel even vermaken met deze trilogie. De Werthanknoop wordt door mij net als deel 1 en 2 gewaardeerd met ★★★★★.  Dankzij alle actie en spanning toch een zeer goed boek.

Matthew Jobin – Nedergrim 3 De Werthanknoop

• Titel: Nedergrim 3 De Werthanknoop
  • Schrijver: Matthew Jobin