Michel van Egmond Wim Kieft De terugkeer Recensie

Michel van Egmond Wim Kieft De terugkeer recensie waardering en informatie. Schrijver Michel van Egmond heeft een tweede boek geschreven over Wim Kieft. Het heeft als titel Wim Kieft De terugkeer gekregen en is in oktober 2018 verschenen bij Overamstel Uitgevers.

In 2014 verscheen het zeer openhartige portret van Wim Kieft. Zonder een blad voor de mond te nemen, schreef Michel van Egmond over de voetballer Wim Kieft die volledig aan lager wal was geraakt door drugs- en alcoholgebruik, financiële problemen en demonen in zijn hoofd. Het is een indringend boek dat niet alleen een enorm verkoopsucces werd maar ook uitstekend geschreven is.

Demonen van drank en drugs liggen altijd op de loer

De enorme aantallen waarin het eerste boek verkocht is, zorgden ervoor dat Wim Kieft langzaam maar zeker uit de financiële problemen kwam. Hij ging daarnaast aan de slag met zijn drugsprobleem. En wist grote vorderingen te maken. Echter bovenmatig drankgebruik bleef nog altijd een grote rol spelen. Uiteindelijk ging Wim Kieft ook hiermee aan de slag. Inmiddels is hij nu zover dat hij geen druppel drank meer wil aanraken. Echter de weg hier naartoe was een lastig en confronterend.

Op zoek naar een gelukkige tijd in Italië

Michel van Egmond doet op indringende wijze verslag van het gevecht van Wim Kieft met zijn verslaving. De grote kwaliteit van schrijver Michel van Egmond is dat hij in staat is om hierover op aangrijpende en indringende wijze te vertellen zonder sentimenteel te worden. Hij voerde vele gesprekken met Wim Kieft en ging samen met hem op reis naar Italië. Samen bezoeken ze Pisa en Turijn waar Wim Kieft actief was als profvoetballer in de Serie A. Vooral in Pias blijkt Wim Kieft verre van vergeten. De supporters van Pisa dat inmiddels tot op het laagste profniveau in Italië is weggezakt, othalen hem op een zeer warme wijze.

Openhartig, uitstekend geschreven en aangrijpend portret

In tegenstelling tot kortgeleden, weet Wim Kieft te genieten van het bezoek. Sterker nog hij kijkt inmiddels zelfs met meer plezier terug op zijn tijd bij de Italiaanse voetbalclubs. Weliswaar blijkt Wim Kieft nog altijd te kampen met problemen. Drank en drugs liggen altijd op de loer. En dwangneuroses maken zijn leven soms zwaar. Toch is dit het verhaal van een man die diep in de problemen zat maar inmiddels zijn leven weer behoorlijk op de rit heeft. Openhartig, , uitstekend geschreven en zonder sentimenteel te worden, is Wim Kieft De terugkeer een aangrijpend portret geworden. Michel van Egmond Wim Kieft De terugkeer is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Michel van Egmond – Wim Kieft De terugkeer

• Titel: Wim Kieft De Terugkeer
  • Schrijver: Michel van Egmond (Nederland)