Mirjam Rotenstreich – Jij ontbreekt aan mij

Mirjam Rotenstreich Jij ontbreekt aan mij recensie en informatie boek over haar overleden zoon Tonio. Op 1 november 2023 verschijnt bij uitgeverij De Geus het boek van Mirjam Rotenstreich over de rouw na het verlies van Tonio, de zoon van haar en schrijver  A.F.Th. van der Heijden.

Mirjam Rotenstreich Jij ontbreekt aan mij recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Jij ontbreekt aan mij. Het boek is geschreven door Mirjam Rotenstreich. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het boek van Mirjam Rotenstreich over het verlies van haar zoon Tonio.

Mirjam Rotenstreich Jij ontbreekt aan mij recensie

Jij ontbreekt aan mij

• Auteur: Mirjam Rotenstreich (Nederland)
  • Soort boek: non-fictie
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 1 november 2023
  • Omvang: 286 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek / ebook
  • Prijs: € 23,50

Flaptekst van het boek over Tonio van Mirjam Rotenstreich

Het is niet uit te leggen, merkte Mirjam Rotenstreich, als ze de vraag kreeg hoe het met haar ging. Beheerst door Verdriet, Gemis en Leed om haar zoon Tonio, die in 2010 overleed aan de gevolgen van een verkeersongeluk, staat haar leven in het teken van VGLT, ofwel overleven. Dat begrijpt iedereen. Maar wat dat werkelijk betekent, is door niemand na te voelen.

En toch. In de afgelopen jaren schreef Rotenstreich korte teksten die vaak hartverscheurend zijn, soms onverwacht luchtig, en die telkens één aspect behandelen van het leven van een moeder zonder kind. Kerstmis, pakjesavond, tandenpoetsen, films kijken, verdrietliedjes horen, naar de supermarkt gaan – de aanleiding kan futiel lijken, maar met een gebroken hart heb je aan weinig genoeg om van slag te raken.

Stukje bij beetje ontdekte Mirjam dat het tóch kan. Het indrukwekkende bewijs is Jij ontbreekt aan mij: een liefdevol portret van Tonio, én een alleszeggend antwoord op de vraag hoe het nu met haar gaat. Er zijn woorden voor: dat liet haar man A.F.Th. van der Heijden zien in Tonio. Een requiemroman (2011). Men kan Jij ontbreekt aan mij bezien als haar kant van de zaak.