Simon de Boer – De Janjaren

Simon de Boer De Janjaren recensie en informatie over de inhoud van de autobiografische roman over Jan Rot. Op 1 september 2023 verschijnt bij uitgeverij Nobelman de roman van de Nederlandse ontwerper en schrijver Simon de Boer.

Simon de Boer De Janjaren recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de roman De Janjaren. Het boek is geschreven door Simon de Boer. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de autobiografische roman van Simon de Boer over zijn leven met zanger en tekstschrijver Jan Rot.

Simon de Boer De Janjaren recensie

De Janjaren

• Auteur: Simon de Boer (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische roman
  • Uitgever: Uitgeverij Nobelman
  • Verschijnt: 1 september 2023
  • Omvang: 148 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 22,95

Flaptekst van de roman over Jan Rot van Simon de Boer

Simon de Boer: ‘De Janjaren is veel meer dan de herinneringen aan mijn relatie met Jan Rot, het is een tijdsbeeld én het relaas van een oude, vereenzaamde man die op de laatste dag van zijn bestaan terugkijkt op z’n leven. Ik wilde een ‘bio’ schrijven maar het werd een roman over het verlangen en de eenzaamheid, over het leven en de dood. En tot slot de liefde, die zegeviert.’

In de jaren tachtig van de vorige eeuw woonde ontwerper en schrijver Simon de Boer samen met de in 2022 overleden muzikant, schrijver en her-taler Jan Rot. De Janjaren, waarin fictie en autobiografische vertellingen versmelten tot een ontroerend, soms tragisch maar vaak ook humorvol verhaal, is losjes op de liefdesrelatie geïnspireerd.

Op de laatste dag van zijn leven kijkt de oude Simon terug op zijn relatie met zanger Jan, een beslissende levensperiode die hij liefdevol De Janjaren noemt. Terwijl zijn bestaan langzaam in herinneringen oplost ontstaat een verhaal over liefde en eenzaamheid en realiseert Simon zich dat hij door zijn eigen dood Jan voorgoed zal verliezen. Of zelfs dan niet?

Simon de Boer (1960) is ontwerper en schrijver. Hij schreef columns en rubrieken voor o.a. Het Parool en Link. Als coauteur werkte hij mee aan de bundel kritieken Liberticide. Voor zijn modelabel Wees Meester en Vormgever van Jezelf schreef hij een flink aantal filosofische essays. De Janjaren is zijn eerste roman. Hijwoont in Amsterdam waar hij naam maakte als meubel- en later als modeontwerper. Tijdens de bankencrisis fietste hij als Bakker Baard de hele stad door om de Amsterdammers zijn heerlijke peren-clafoutis te bezorgen.