Nâzım Hikmet Het epos van sjeik Bedreddin ∗∗∗∗

Nâzım Hikmet Het epos van sjeik Bedreddin recensie boekbespreking waardering en informatie over de inhoud van het boek. In oktober 2018 is bij Uitgeverij Jurgen Maas het autografische boek van de Turkse schrijver Nâzım Hikmet Het epos van sjeik Bedreddin verschenen.

Nâzım Hikmet Het epos van sjeik Bedreddin Recensie

Nâzım Hikmet was de eerste moderne Turkse schrijver. Sterker nog door velen wordt bovendien hij gezien als één van de belangrijke dichters uit de 20e eeuw. Hij leefde van 1902 tot 1963. Een groot gedeelte van zijn leven had hij een moeilijke politieke verhouding met zijn geboorteland door zijn communistische standpunten. Uiteindelijk werd hij hiervoor veroordeeld tot een gevangenschap van 28 jaar. Vanaf 1938 tot 1950 zat hij in de gevangenis. Na zijn vrijlating vlucht hij naar Moskou waar hij in 1963  overlijdt en ook begraven is.

Uitbuiting van het Turkse volk is van alle tijden

Tijdens deze periode schreef hij zijn belangrijkste en beste werk. Het epos van sjeik Bedreddin is hiervan een goed voorbeeld en bovendien één van zijn allerbeste boeken. In de autobiografische raamvertelling worden proza en poëzie afgewisseld. Een dichter leest in zijn bomvolle en verbevolkte cel het verhaal van sjeik Bedreddin die in opstand kwam tegen de machthebbers van het Ottomaanse Rijk. De dichter ervaart de uitbuiting tijdens deze periode met het tijdsgewricht waarin hij zelf leeft en komt tot de conclusie dat er weinig is verbeterd.

Mooie, indrukwekkende en indringende parel uit de Turkse literatuur

Ondanks de politieke, soms activistische, lading van Het eops van sjeik Bedreddin heeft Nâzım Hikmet er niet van weerhouden om het in een prachtige poëtische stijl te schrijven. Vertaalster Sytske Söteman heeft een mooie en verhelderende inleiding geschreven van deze klassieker uit de Turkse literatuur. Bovendien is de originele Turkse tekst aan dit voorstreffelijk en zeer verzorgd uitgegeven boek toegevoegd. Hulde aan Uitgeverij Jurgen Maas die het Nederlandse publiek de mogelijkheid biedt om het Nederlandse lezerpubliek met dit mooie en indrukwekkende pareltje uit de Turkse litaratuur laat kennismaken. Nâzım Hikmet Het epos van sjeik Bedreddin is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Nâzım Hikmet – Het epos van sjeik Bedreddin

• Titel: Het epos van sjecik Bedreddin
  • Schrijver: Nâzım Hikmet (Turkije)