Luiza Sauma Heimwee Recensie Roman over Brazilië

De debuutroman van de Braziliaanse schrijfster Luiza Sauma, Heimwee, heeft mij zeker weten te boeien. Ze is zelf geboren in Rio de Janairo, Brazilië en is momenteel woonachtig in Londen. Ze neemt ons als lezer mee op een reis door het zwoele Brazilië en door het druilerige Londen. En op een reis door het leven van André Cabral, geboren en opgegroeid in Brazilië en nu werkzaam als arts in Londen. Hij is vertrokken uit Brazilië toen hij 18 jaar was, zijn moeder was toen al overleden. André is getrouwd met Esther, al is de relatie op een dieptepunt beland, en samen hebben ze twee dochters.

Een mysterieuze brief brengt herinneringen boven van een jeugd in Brazilië
Het verhaal begint met een mysterieuze brief van Luana aan André. Deze brief brengt bij André een heleboel herinneringen naar boven van zijn jeugd in Brazilië. Luana was de dochter van hun empregada (huishoudelijke hulp). Maar wat is er nog meer aan de hand met Luana en wat is er gebeurd tussen André en Luana? Langzaam ontvouwt zich het leven van André als een broeierig verhaal over opgroeien in Brazilië, weglopen voor het verleden, en een hopeloze zoektocht naar geluk. Een zoektocht naar thuis: is dat in Londen of in Brazilië?

Je wordt als lezer meegezogen in deze goed geschreven en beeldende debuutroman
Mede doordat het boek in de ik-vorm (verteld vanuit André) is geschreven, word je als lezer meegezogen in het verhaal. Luiza Sauma heeft een prettige en zeer beeldende manier van schrijven, waarmee ze overtuigt en een mooi beeld schept van de Braziliaanse cultuur. Luiza Sauma – Heimwee is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van Monique van der Hoeven

LUIZA SAUMA – HEIMWEE INFORMATIE
– Titel: Heimwee
– Schrijfster: Luiza Sauma ♀ (Engeland, Brazilië)
– Soort boek: psychologische roman, debuutroman
– Origineel: Flesh and Bone and Water (23 februari 2017)
– Nederlandse vertaling: Robbert-Jan Henkes
– Uitgever: Ambo | Anthos
– Verschenen: 2 juni 2017
– Omvang: 252 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Monique van der Hoeven

Flaptekst Luiza Sauma – Heimwee
Ipanema, zomer 1985: aan het zorgeloze leven van de zestienjarige André Cabral komt abrupt een eind wanneer zijn moeder bij een auto-ongeluk omkomt. Het huis waar hij met zijn vader en broertje woont is ondergedompeld in rouw; André is intens verdrietig en hunkert naar geborgenheid. Troost vindt hij bij hun inwonende hulp en haar dochter Luana, met wie hij is opgegroeid. Ondanks hun verschillende achtergronden worden de twee tieners verliefd. Dertig jaar later ontvangt hij, inmiddels woonachtig in Londen, een brief van haar. André keert terug naar Brazilië, om eindelijk verantwoordelijkheid te nemen voor dat wat hij destijds ontvluchtte.

Braziliaanse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
– Nieuwe Boeken Juni 2017