Donatella Di Pietrantonio Teruggeworpen Recensie

Donatella Di Pietrantonio Teruggeworpen Recensie Waardering

Donatella Di Pietrantonio Teruggeworpen Recensie Waardering ★★★
Met de roman teruggeworpen wordt de Italiaanse schrijfster Donatella Di Pietrantonio voor het eerst ook bereikbaar voor Nederlandse lezers die het Italiaans niet machtig zijn. Een introductie van een auteur uit Italië waarvoor, als zo vaak, de kleine sympathieke in Italiaanse literatuur gespecialiseerd uitgeverij Serena Libri verantwoordelijk is. En Teruggeworpen is een roman die een groot lezerspubliek zou moeten kunnen aanspreken.

Boeiend verhaal van meisje dat zich ondanks de kansloze afkomst weet ontwikkelen tot een krachtige jonge vrouw
Het verhaal van Teruggeworpen is vrij simpel. Een meisje wordt geboren in aan arm en kansloos gezin. Ze wordt daarom als baby bij een tante en oom onder gebracht die wel over geld, tijd en aandacht beschikken. Als ze 13 jaar oud is, wordt ze om voor haar onduidelijke redenen opeens teruggebracht in het gezin van haar echte ouders. Ze wordt in dit geconfronteerd met schrijnende armoede, een brute gewelddadige vader en een moeder die over geen enkele levensvreugde lijkt te beschikken. In deze moeilijke omstandigheden vindt ze een soort bondgenoot in een zus en een broer. Langzamerhand weet het meisje zich ondanks alles te ontwikkelen. Ze gaat op zoek naar antwoorden waarom ze weer terug is geplaatst bij haar en een zich weg te banen in haar moeilijke bestaan. Donatella Di Pietrantonio heeft met Teruggeworpen een mooi portret geschreven van een meisje dat zich ondanks alles weet ontwikkelen tot een krachtige jonge vrouw. De roman heeft in Italië de belangrijk literaire prijs Premio Campiello 2017 toegekend gekregen. Donatella Di Pietrantonio – Teruggeworpen is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

DONATELLA DI PIETRANTONIO – TERUGGEWORPEN
– Titel: Teruggeworpen
– Schrijfster: Donatella Di Pietrantonio ♀ (Italië)
– Soort boek: psychologische roman
– Origineel: L’Arminuta (2017)
– Nederlandse vertaling: Hilda Schraa
– Uitgever: Serna Libri
– Verschenen: 30 oktober 2017
– Omvang: 200 pagina’s
– Uitgave: Paperback
– Prijs: € 19,95
– Winnaar: Premio Campiello 2017
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst Donatella Di Pietrantonio Teruggeworpen
Een meisje groeit op bij een oom en tante, bij wie ze als baby is ondergebracht. Ze is er gelukkig. Op haar dertiende wordt ze zonder enige uitleg teruggeplaatst bij haar biologische ouders; ze ziet haar oom en tante en vriendinnen niet meer, ze wordt aan haar lot overgelaten en moet zich zien te redden in haar nieuwe omgeving. Ze is wanhopig. De vader is woordeloos en slaat, de moeder vreugdeloos, de armoede is overweldigend. Maar langzaam, weerbarstig, vindt het teruggestuurde meisje haar weg in die nieuwe wereld.

Italiaanse Schrijvers Nieuwe Boeken
Nieuwe Boeken Oktober 2017