Elizabeth Jane Howard Aftellen De Cazalets Deel 2 ★★★★

Elizabeth Jane Howard Aftellen De Cazalets Deel 2 Recensie ★★★★

Elizabeth Jane Howard Aftellen De Cazalets Deel 2 Recensie
En dan is, eindelijk, ook deel 2 van de Cazalets Kronieken in het Nederlands vertaald! Aftellen – De Cazalets deel 2 – werd geschreven door de getalenteerde Britse schrijfster Elizabeth Jane Howell. Howell brengt met prachtige, uitgebreide beschrijvingen een hele familie in het post-Victoriaanse Engeland tot leven brengt. De boekenserie, die in totaal uit 5 delen bestaat,  is autobiografisch, en gebaseerd op Howell’s eigen, welgestelde familie. Ze begon in 1982 aan dit uitgebreide werk. Het vijfde deel schreef ze op haar 90ste, een jaar voor haar dood in 2014. Het verhaal verscheen ook als dramaserie bij de BBC. Deel 1 Lichte jaren is al eerder besproken.

Het post-Victoriaanse Engeland komt volledig tot leven
Deel 2 van de Cazalets start met een voorwoord, waarin de lezer die niet bekend is met Lichte Jaren, een korte uitleg krijgt van de familiebanden en geschiedenis, met zijdelings verhalen van o.a. de oude lerares Juffrouw Milliment en Diana, de vaste minnares van Edward. Aftellen begint in september 1939, Hitler is net Polen binnengevallen en de Tweede Wereldoorlog is onvermijdelijk – het nieuws bereikt de familie Cazalet via de radio. Ook nu weer – een jaar na het einde van het eerste deel van deze serie Lichte Jaren – is de hele familie bij elkaar op Home Place, op het Engelse platteland. Home Place is het landgoed van de Generaal en de Baronie (William en Kitty Cazalet), die daar samen met hun ongetrouwde dochter Rachel wonen. Elk jaar brengt de hele familie – de zoons Hugh, Edward en Rupert, samen met hun vrouwen Sybil, Viola en Zoë (Ruperts tweede vrouw) en hun kinderen de zomermaanden door op het landgoed. Vanwege de dreiging van de naderende oorlog is ook het Babyhotel, waar Rachel zorg voor draagt, naar het landgoed verhuisd. Omdat het oorlog wordt, wordt besloten de Londense huizen voor een deel te sluiten en de familie op het landgoed te laten blijven.

De dreiging van de naderende oorlog wordt voelbaar
Het is opvallend dat de dames de oorlog als een kans zien om zich in het beroepsleven nuttig te maken – een kans die ze, zonder oorlog, niet zouden krijgen. Louise, die inmiddels 17 is en langzaamaan volwassen wordt, krijgt een nieuwe vriendin, Stella, die uit een totaal ander milieu komt, een milieu waar men politiek betrokken gesprekken voert en het bestaande klassenstelsel in twijfel trekt. Ze gaat daarna studeren aan de toneelacademie en krijgt een relatie met de – veel oudere – portretschilder Michael Hadleigh. Clary en Zoë krijgen een betere band met elkaar, zeker als Rupert in de oorlog vermist raakt. Polly maakt zich ernstig zorgen over alles, maar vooral over de ziekte van haar moeder, die ook levensbedreigend blijkt te zijn.

Knappe en boeiende familiegeschiedenis in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog
Veel van de jongere personages in het boek zijn tijdens de oorlog aan het “aftellen” – ze wachten elk op hun eigen manier tot de oorlog voorbij is en ze hun normale leven kunnen hervatten. Het is duidelijk dat de schrijfstijl van Howard in dit tweede deel onveranderd sterk is. Ze neemt ons moeiteloos mee van de gedachten van het ene personage naar die van het volgende, zodat er een vloeiend en boeiend verhaal ontstaat. In deel 2 komen met name ook Louise, Clary en Polly, de jongere generatie en de dochters van de Cazalet-zonen, aan het woord. De schrijfster wijdt telkens een hoofstuk aan de ervaringen van één van deze dames, afgewisseld met hoofdstukken over de familie. Ik vind het verbazend knap dat Howard met haar manier van schrijven niet alleen het familieverhaal tijdens de oorlogsjaren verteld, maar in staat is zijdelings een helder beeld te scheppen van hoe de oorlog ontstond, naderbij kwam en deel uit ging maken van het dagelijkse leven van de Britten. Als bonus is in dit boek het eerste vertaalde hoofdstuk van het derde deel van deze kronieken opgenomen: Verwarring. De Nederlandse vertaling van dit deel komt in mei 2018 uit – ik kijk hier ook weer erg naar uit! Elizabeth Jane Howard Aftellen De Cazalets Deel 2 is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend)

Recensie van Monique van der Hoeven

ELIZABETH JANE HOWARD – AFTELLEN DE CAZALETS DEEL 2
– Titel: Aftellen De Cazalets Deel 2