Elizabeth Jane Howard Lichte jaren Recensie

Elizabeth Jane Howard Lichte jaren Recensie Waardering ★★★★
Wat een geluk dat het eerste deel – Lichte Jaren – van deze prachtige, autobiografische serie over de Cazalets, geschreven door Elizabeth Jane Howard (1923 – 2014) dit jaar in het Nederlands is vertaald! Elizabeth Jane Howard is absoluut een getalenteerd schrijfster, die door middel van met name prachtige, uitgebreide beschrijvingen een hele familie in het post-Victoriaanse Engeland tot leven brengt. Opnieuw tot leven brengt, misschien wel, want de boekenserie is autobiografisch, gebaseerd op Howards eigen, welgestelde familie. Ze begon in 1982 aan dit uitgebreide werk. Het vijfde deel schreef ze op haar 90ste, een jaar voor haar dood in 2014. Het verhaal verscheen ook als dramaserie bij de BBC.

Met prachtige, uitgebreide beschrijvingen wordt een hele familie in het post-Victoriaanse Engeland tot leven gebracht
Lichte Jaren begint in 1937 in Londen, als het bijna zomervakantie is. De zonen van de rijke Cazalet-familie – Hugh, Edward en Rupert – maken zich samen met hun gezinnen op om de zomermaanden door te brengen op het platteland, op het landgoed Home Place van hun ouders en ongetrouwde zus Rachel. Samen met hun vader, William Cazalet, die de generaal wordt genoemd, bestieren ze een goedlopend houtbedrijf. Howard beschrijft de gedachtengang van elk gezinslid telkens een stukje, ze is daar een meesteres in, want het verhaal zuigt de lezer meteen naar binnen in het leven van de Cazalets. De gedachtengang van het ene personage vloeit naadloos over in die van een volgend personage, waardoor er een verhaal ontstaat uit ogenschijnlijk losse karakterbeschrijvingen. Ook zijn er fantastische beschrijvingen van de kleding, het interieur, het leven in Londen en het eten in de jaren ’30 in Engeland. Op het eerste oog lijkt er in het boek niet zo veel te gebeuren – het is een betrekkelijk rustig leven op het platteland voor de rijke familie, de Eerste Wereld Oorlog is lang genoeg voorbij en de Tweede Wereld Oorlog is nog niet begonnen. Onderhuids gebeurt er echter heel veel. Door de krachtige beschrijvingen die Howard gebruikt, zien we de contrasten tussen de nog vaak Victoriaanse manieren en de werkelijke gedachtengang van elk personage. Ook de verschillen tussen “upstairs” (de welgstelde Cazalet familie) en “downstairs” (de kokkin, de dienstmeisjes, de tuiniers, etc.) komen op deze manier heel duidelijk naar voren, evenals de grote verschil in vrijheid tussen mannen en vrouwen. Een tijd met veel onmogelijkheden voor veel mensen – berusten in het lot van het leven – en een tijd met veel spanning over een mogelijk toch weer naderende oorlog.

Uitstekend eerste deel van een serie Engelse historische romans
Deel 1 van deze kronieken eindigt met ieders herinnering aan de zomer van 1937. In deel 2 gaan we naar de nazomer van 1938 – deze keer komt ook de zus van Edwards vrouw, Jessica, met haar gezin op het landgoed logeren, en de moeder van Villy en Jessica. Door de groeiende oorlogsdreiging maakt de familie zich op om een tijd op het landgoed te overleven, ook na de zomer, en niet terug te keren naar Londen. De oorlog wordt nog even afgewend door Chamberlain en de familie in Home Place haalt opgelucht adem. Als bonus is in dit boek het eerste vertaalde hoofdstuk van het tweede deel van deze kronieken opgenomen: Aftellen. Dit deel komt in oktober 2017 uit in Nederlandse vertaling en ik kijk er erg naar uit! Elizabeth Jane Howard – Lichte jaren is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Monique van der Hoeven

ELIZABETH JANE HOWARD – LICHTE JAREN
De Cazalets, deel 1