John Grisham Het eiland Recensie Waardering

Hoogstwaarschijnlijk heeft John Grisham veel plezier gehad bij het schrijven van Het eiland. In ieder geval krijg je die indruk tijdens het lezen van deze nieuwe thriller van de succesvolle Amerikaanse schrijver. Nu eens geen juridische thriller maar een spannend en zeer gelaagd boek over de roof van de zeer waardevolle manuscripten van de beroemde Amerikaanse schrijver F. Scott Fitzgerald.

Een ingenieus opgezette boekenroof wordt snel opgelost maar de manuscripten blijven onvindbaar
Tijdens een ingenieus opgezette roof worden ze gestolen uit de bibliotheek van Princeton. Alhoewel bijna alle daders al snel door de FBI worden opgespoord, blijven de manuscripten onvindbaar. Bij verzekeringsmaatschappij zijn er wel vermoedens over wat er mogelijk met de manuscripten is gebeurd. De sporen leiden naar boekhandelaar Bruce Cable die op Camino Island gevestigd is. Om meer informatie te vergaren schakelt de verzekeringsmaatschappij schrijfster Mercer Mann in die haar jeugd gedeeltelijk op het eiland doorbracht. Zij moet proberen te achterhalen of de manuscripten inderdaad op het eiland te vinden zijn.

Het eiland is een zeer geslaagde spannende thriller zonder moord, doodslag en geweld
John Grisham is deze keer gedoken in de handel van unieke manuscripten en waardevolle boeken. Op een spannende wijze, waarbij geweld, moord en doodslag vrijwel geen rol spelen, weet Grisham de lezer in zijn nieuwe boek te trekken. De schimmige wereld van de handel in manuscripten weet hij te koppelen aan aan aantal geslaagde verhaallijnen, zonder ook maar ergens te forceren en vreemde wendingen te hoeven gebruiken. Het eiland is een zeer geslaagde nieuwe John Grisham thriller. Zeer geschikt als leesvoer op het strand of tijdens de vakantie. John Grisham – Het eiland is gewaardeerd met ++++ (uitstekend).

Recensie van: Theo Jordaan

JOHN GRISHAM – HET EILAND INFORMATIE
– Titel: Het eiland
– Schrijver: John Grisham ♂ (Verenigde Staten)
– Soort boek: Amerikaanse thriller
– Origineel: Camino Island (6 juni 2017)
– Nederlandse vertaling:
– Uitgever: A.W. Bruna
– Verschenen: 20 juni 2017
– Omvang: 320 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 14,99
– Waardering: ++++ (uitstekend)

Flaptekst John Grisham – Het eiland
Bij een brutale roof uit de zwaarbeveiligde bibliotheek van de universiteit van Princeton worden vijf manuscripten van F. Scott Fitzgerald ontvreemd. Hoewel de toegesnelde politie er met de neus bovenop staat, weten de daders te ontkomen. De waarde van de unieke werken wordt op enkele tientallen miljoenen dollars geschat en de diefstal is groot nieuws. Maar ondanks alle inspanningen van de FBI, blijven de manuscripten spoorloos. Zes maanden na de spectaculaire diefstal reist schrijfster Mercer Mann af naar Camino Island in het zonnige Florida, waar zij een deel van haar jeugd heeft doorgebracht. Mercer is echter niet teruggekeerd om herinneringen op te halen. Haar missie is om contact te leggen met Bruce Kable, de charismatische eigenaar van de Island Books-boekwinkel. Bruce heeft een voorkeur voor mooie vrouwen, fijne spijzen en goede dranken. En voor zeer zeldzame boeken.

John Grisham – De oplichters (24 oktober 2017)
Nieuwe Thrillers Juni 2017
Nieuwe Thrillers 2017 Overzicht