Paul Weelen – Thuis Recensie ∗∗∗

Paul Weelen Thuis recensie en informatie over de inhoud van deze nieuwe roman. Op 14 mei 2019 is bij Uitgeverij TIC de roman Thuis verschenen van de Limburgse schrijver Paul Weelen.

Paul Weelen Thuis Recensie en Informatie

De Limburgse schrijver Paul Weelen heeft inmiddels een behoorlijk oeuvre opgebouwd. Vaak spelen zijn romans zich af in de provincie Limburg. Zijn bekendheid buiten de provincie is vrij beperkt en dat zal ook komen doordat de sympathieke Uitgeverij TIC uit Maastricht zijn werk uitgeeft. Toch verdient Paul Weelen ook bekendheid buiten de provinciegrenzen. En dit geldt zeker voor zijn nieuwste roman Thuis.

Emigratie en heimwee in de jaren 50

In de roman Thuis staan de jaren vijftig van de vorige eeuw centraal. Nederland en zeker Limburg is nog verre van hersteld van de verwoestingen van de Tweede Wereldoorlog. Ook in het mijnwerkersdorp Kloosterrade is armoede vaak troef. Om aan deze erbarmelijke omstandigheden te ontkomen is emigratie een veel gekozen uitweg.

Paul Weelen Thuis Recensie

May en Bertie, een jong Limburgs stel nemen ook de grote stap en emigreren naar Canada. Als eerste vertrekt May. Hij weet al snel wekr te vinden en Bertie volgt hem enige tijd later. In Canada weten ze al vrij snel een redelijk bestaan op te bouwen. Kinderen worden geboren en de welvaart van het gezin neemt toe. Toch voelt Bertie zich noot helemaal thuis in Canada. Het gemis van haar familie en het verlangen naar de Limburgse geboortegrond nemen in de loop van de jaren alleen maar toe. Uiteindelijk geeft het stel toe aan de heimwee en keert terug naar Limburg.

Boeiend verhaal over het verlangen naar een beter bestaan en de onmogelijkheid lost te komen van de geboortegrond

De kracht van Thuis ligt hem vooral in de wijze waarop Paul Weelen het verhaal vertelt. In een vrij directe stijl, vrijwel zonder beeldspraak, weet hij de sfeer van de jaren 50 goed op te roepen en te schetsen. Het is een universeel verhaal over de zoektocht naar een beter bestaan en de onmogelijkheid om los te komen van de geboortegrond. Een verhaal dat ook buiten de grenzen van Limburg een vrij groot lezerspubliek zou moeten aanspreken. De roman Thuis van Paul Weelen is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Thuis

• Schrijver: Paul Weelen (Nederland)
  • Uitgever: Uitgeverij TIC