Peter Jacobs Erwin De Decker Parijs Berlijn recensie

Peter Jacobs Erwin De Decker Parijs Berlijn recensie waardering en informatie over het boek. Op 19 november 2018 is bij Uitgeverij Polis het boek van Peter Jacobs Erwin De Decker Parijs Berlijn  Een reis door Europa na de grote oorlog verschenen.

Peter Jacobs Erwin De Decker Parijs Berlijn Recensie

Honderd jaar geleden op 11 november 1918 eindigt de Grote Oorlog, in Nederland beter bekend als Eerste Wereldoorlog. Alhoewel de oorlogshandelingen op deze dag stoppen worden de gevolgen ervan tot lang erna ervaren. Schrijvers Peter Jacobs en Erwin De Decker hebben een prachtig boek geschreven waarin ze plekken bezoeken die tijdens deze naoorlogse periode belangrijk zijn.

Wat gebeurde er direct na de Grote Oorlog?

Als uitgangspunt nemen ze ansichtkaarten waarop plaatsen, gebeurtenissen en personen die kenmerkend zijn voor de eerste naoorlogse jaren. De beide mannen reizen naar deze plekken en schetsen wat er plaats geveonden heeft en wat er nu nog van terug te vinden is. Het aantrekkelijke van Parijs Berlijn is dat het boek geschiedenis, reisverslag en reisgids combineert. Bovendien is dit boek prachtig uitgegeven en zeer rijk geillustreerd.

Vele plekken in België, Frankrijk en Duitsland bezoeken de schrijvers. Daarnaast reizen ze ook naar plaatsen in Nederland en Denemarken die een rol hebben gespeeld in de naoorlogse jaren. Natuurlijk komen de oorlogsbegraafplaatsen voorbij. Maar ook plaatsen waar herdacht wordt. Bovendien is er veel aandacht voor schrijvers en beeldend kunstenaars in wiens werk de Eerste Wereldoorlog een prominente plaats inneemt. Ook komt de heropbouw ter sprake en de wijze waarop deze is aangepakt.

Parijs Berlijn is een prachtig monument voor een vergeten stuk geschiedenis

Wat Parijs Berlijn vooral doet is aandacht besteden aan een belangrijk deel van de geschiedenis dat vaak vergeten is. En in de periode van direct na de Grote Oorlog is de kiem gelegd voor de Tweede Wereldoorlog. Kortom een zeer interessante periode die met dit boek de aandacht krijgt die het verdient. Bovendien kun je met Parijs Berlijn in de hand zelfs een interessante en boeiende reis door West-Europa maken. Daarnaast is het boek prachtig uitgegeven door Uitgeverij Polis. Klein punt je kritiek. De omslag van het boek doet eigenlijk geen recht aan de prachtig vormgegeven inhoud. Parijs Berlijn is een prachtig monument voor een vergeten stuk geschiedenis. Peter Jacobs Erwin De Decker Parijs Berlijn is gewaardeerd met de maximale ∗∗∗∗∗ (uitmuntend).

Peter Jacobs & Erwin De Decker – Parijs Berlijn

Een reis door Europa na de grote oorlog verschenen

• Titel: Parijs Berlijn