Petra Possel – De stad uit Recensie ∗∗∗

Petra Possel De stad uit recensie boekbespreking waardering en informatie over de inhoud van het boek. Op 1 april 2019 verschijnt bij Uitgeverij Podium het nieuwe boek van radiopresentatrice en schrijfster Petra Possel De stad uit.

Petra Possel De stad uit Recensie

Als de man van Petra Possel een aantal jaren geleden op veel te jonge leeftijd overlijdt, besluit ze Amsterdam te verlaten en te gaan wonen in een Fries dorpje aan de rand van het IJsselmeer. Het is een behoorlijk rigoureuze beslissing voor iemand die floreerde in het drukke stadsleven van Amsterdam. Echter de drukte blijkt vaak overweldigend en te veel aanwezig. Op zoek naar een rustige plek in Friesland raakt ze verliefd op een vrij klein huis in het voormalige walvisvaarders dorp Gaast en gaat er wonen.

Persoonlijke verhalen afgewisseld met mooie reportages uit Friesland

Op een zeer prettige wijze doet de radio-presentatrice en culinair journaliste Petra Possel verslag van haar ervaringen. De stad uit bevat persoonlijke verhalen over de verwerking van het verlies van haar man, de komst van een nieuwe liefde en de gewenning aan het rustige dorpsleven na een leven in het hectische Amsterdam.

Petra Possel De stad uit Recensie

Daarnaast zijn er in het boek mooie korte reportages opgenomen van bezoeken aan bijzondere plekken en evenementen in de omgeving van haar dorp. Heel bijzonder is het verslag van herdenkingstocht in het dorp waar de kort ervoor overleden Friese dichter Tsjêbbe Hettinga woonde. Omdat de dichter blind was, wordt de tocht gelopen door een zo donker mogelijk gemaakt dorp. Als met al schets Petra Possel in De stad uit een mooi en persoonlijk zelfportret. De korte verhalen zijn in een fraaie stijl geschreven. Ze zet hier mee weg voort die ze al was ingeslagen met haar boek Vrouw in rouw. Petra Possel – De stad uit is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Petra Possel – De stad uit

• Titel: De stad uit
  • Schrijfster: Petra Possel (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Uitgever: Podium
  • Verschenen: 1 april 2019
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Waardering redactie:  ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Inhoud Petra Possel De stad uit

‘Ik had de kolder in mijn kop. Ik wilde de stad uit, verkassen naar het platteland. Ik wilde rust, reinheid en regelmaat. Ik verlangde naar boerenjongens in blauwe overalls met knoopgulpen die balen hooi op de kar werpen, koeien die ineens een flats uit hun achterste laten vallen, norse knoesten die in het bruine dorpscafé Berenburg drinken. Ik wilde dat het leven weer langzaam werd.’

Na het overlijden van haar man besloot Petra Possel het roer drastisch om te gooien: ze verhuisde naar een voormalig walvisvaardersdorp aan het Friese IJsselmeer. Met veel zelfspot beschrijft ze haar eerste schreden op het platteland. Een stadse dame van middelbare leeftijd, een ‘weduwvrouw’, die in haar eentje naar een dorp met tweehonderd inwoners trekt is niet alledaags, maar als er ook nog een nieuwe man over de vloer komt, houden zelfs de kleine dorpsjongetjes het niet stil. Openheid is de beste verdediging, ontdekt ze al snel en zo ontwapent ze de Zwaluwman, de Sokkenvrouw en de rest van de ‘mienskip’.