Rachida Lamrabet Vertel het iemand

Rachida Lamrabet Vertel het iemand recensie, waardering en informatie over de inhoud van de roman. In augustus 2018 is de nieuwe roman verschenen van Rachida Lamrabet – Vertel het iemand bij Uitgeverij Polis.

Rachida Lamrabet Vertel het iemand Recensie

De Belgische schrijfster en juriste van Marokkaanse afkomst Rachida Lamrabet heeft al eerder opzien gebaard met haar werk waarin thema als indentiteit centraal staat. In Vertel het iemand gaat Rachida Lambaret terug in de tijd. Het leven op het Marokkaanse platteland tijdens periode van de aanloop naar de Eerste Wereldoorlog en de benarde positie van Marokkaanse soldaten tijdens de oorlog staan centraal.

De gruwelijke Grote Oorlog door de ogen van een Marokkaanse jongen

Marokko was ten tijde van de Eerste Wereldoorlog nog een Franse kolonie. Er verwacht dat, als wederdienst voor alle “goede zaken” die Frankrijk haar koloniën had gebracht, een bijdrage werd geleverd in de strijd. Om kort te zijn er werden overal soldaten geronseld die moesten gaan strijden in de gruwelijke loopgravenoorlog. Rachida Lambaret vertelt het verhaal van één van deze soldaten. Alhoewel de achterflap anders doet vermoeden, beslaat een groot gedeelte van de roman juist de aanloop naar de oorlog en het leven zoals dat in die tijd op het Marokkaanse platteland werd geleefd. Een Franse kunstenaar heeft een one-night-stand met Marokkaanse vrouw. De vrouw schaamt zich voor de gebeurtenis. Als tot overmaat van ramp blijkt dat ze zwanger is, vlucht ze uit haar dorp om te bevallen. Ze baart een tweeling, een jongen en een meisje. De jongen neemt ze mee en het meisje blijft achter. In moeilijke omstandigheden leven de moeder en de jongen op het platteland. Door een toevalligheid komt de jongen toch in contact met de afwezige vader die als tekenaar nog in Marokko woont en werkt. Een contact dat kort en zonder vervolg blijkt te zijn.

Onbereikbare verlangens, onmogelijke verhoudingen, verwarring en verbijstering

Als arme Marokkaan wordt de jongen uiteindelijk geronseld om te gaan strijden als soldaat in de Eerste Wereldoorlog. Naast de verschrikkingen van de oorlog ervaart hij hoe er neerkgekeken wordt op de soldaten uit de Franse koloniën. Hij noteert zijn ervaringen in een boekje. Dit boekje komt uiteindelijk terecht in handen van de Franse bevelhebbers. Die beschouwen het werk als subversief en hij wordt ter dood veroordeeld. Hij wil voor de executie zijn verhaal verteld hebben. Ten einde raad vraagt hij zijn vader, de enige Fransman die hij kent en waarmee hij niets meer te maken wilde hebben, te komen. Zijn vader komt en hij vertelt zijn  verhaal. Rachida Lamrabet is erin geslaagd om op overtuigende wijze het schrijnende verhaal te vertellen van de soldaten uit de Franse koloniën die gedwongen werden om een oorlog te voeren waaraan ze eigenlijk part nog deel hadden. Maar waarin ze nog beter slaagt is een verhaal te vertellen over het leven op het Marokkaanse platteland in het begin van de 20e eeuw. Een leven vol onbereikbare verlangens, moeilijke verhoudingen, verwarring en verbijstering. Gelukkig beslaat dit gedeelte zo’n tweederde van de roman. Rachida Lamrabet – Vertel het iemand is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Rachida Lamrabet – Vertel het iemand

• Titel: Vertel het iemand
  • Schrijfster: Rachida Lamrabet (België)