Gertrud Jetten Help ik ben een pony

Gertrud Jetten Help ik ben een pony recensie, waardering en informatie over de inhoud van dit boek. In september 2018 is bij Uitgeverij Kluitman het nieuwe paardenboek van Gertrud Jetten – Help, ik ben een pony verschenen.

Gertrud Jetten Help ik ben een pony Recensie

Help, ik ben een pony is een boek dat ik zelf nooit op basis van de achterflap zou hebben uitgekozen. Mensen die in pony’s veranderen… Ik ben dol op fantasy, maar op de één of andere manier niet dit soort fantasy. Maar, ik ben aangenaam verrast. Zoals ik eigenlijk ook wel verwacht had, want Gertrud Jetten is één van mijn favoriete jeugdpaardenboeken schrijvers  van het moment!

Help, ik ben een pony!

Lottie de Groot is dol op haar pony Salsa, die lekker bij Lottie aan huis staat. Als ze haar pony aan het verzorgen is, valt haar oog op een enorme pot paardensnoepjes. Ze ruiken lekkerder dan alles wat Lottie ooit geroken heeft. Ze kan zich niet inhouden, en steekt er één in haar mond. Dát had ze beter niet kunnen doen, want voor ze het weet, knapt ze uit haar kleren, zit ze onder de gele haren en staat ze op vier benen. Lottie is een pony geworden! Lotties moeder is de enige die ziet wat er gebeurd is. Maar zoals je kunt verwachten, denkt iedereen dat zij gek geworden is. Lotties vader kan niet voor Salsa en Lottie zorgen, dus zet hij ze te koop. Zo raakt Lottie verder en verder van huis af.

Hoe is het om pony te zijn?

Wat ik zo leuk vind aan dit boek, is dat Lottie ervaart hoe het is om pony te zijn. Hoe voelt het als iemand op je rug zit of als je een bit in je mond krijgt? En hoe is het om in een trailer te staan? En sowieso, hoe is het als mensen niet zien dat iets pijn doet? Allemaal dingen waar Lottie mee geconfronteerd wordt. Gelukkig wel met veel een bepaalde lichtheid. De namen van de personages zijn heerlijk veelzeggend en grappig. De vader van Lottie is een beetje een sulletje wat hem zowel irritant als aandoenlijk maakt. En Lottie is eigenlijk heel stoer. Het is leuk om te lezen hoe ze aan het einde van het boek een nog fijner paardenmeisje is. Lief was ze al. En door de avonturen is ze ook wat wijzer geworden! Een aanrader voor alle paardengekken! Of je nu een eigen pony hebt, op een manege rijdt, of gewoon heel erg van paarden houdt, dit boek zou je eigenlijk wel moeten lezen. Je kunt er iets van leren, het is spannend én heel erg leuk. Gertrud Jetten – Help, ik ben een pony is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Gertrud Jetten – Help, ik ben een pony

• Titel: Help, ik ben een pony
  • Schrijfster: Gertud Jetten (Nederland)