Ronald Giphart – Wie waarlijk leeft

Ronald Giphart Wie waarlijk leeft recensie en informatie van het boek over Wijnie Jabaaij, de moeder van de schrijver. Op 11 juni 2020 verschijnt bij Uitgeverij De Bezige Bij het nieuwe boek van de Nederlandse schrijver Ronald Giphart.

Ronald Giphart Wie waarlijk leeft Recensie en Informatie

Toen Wijnie Jabaaij 7 juni 1995 overleed was ze slechts 56 jaar oud. Haar lichaam was gesloopt door de mutiple sclerose. Haar lichaam was geteisterd door de ziekte en toen ook het spreken vrijwel onmogelijk werd, koos ze voor euthanasie na een strijdbaar en actief, maar te kort leven. Kenmerkend is dat het laatste woord dat ze sprak, nadat ze met veel moeite had bevestigd dat ze euthanasie verkoos, “Gvrdmmm” was.

Met zijn eerste roman Ik omhels je met duizend armen dat vijf jaar na de dood van Wijnie verscheen, had Ronald Giphart al een monument voor zijn moeder geschreven. Maar nu, vijfentwintig jaar haar dood, voelde hij de behoefte om nogmaals over zijn bijzondere moeder te schrijver.

Ronald Giphart Wie waarlijk leeft Recensie

Nu hij zelf de leeftijd bereikt waarop zijn moeder is overleden maakt de behoefte die hij voelde om een portret van zijn moeder te schrijven volkomen begrijpelijk. Bovendien leefde ze een bijzonder en actief leven en was ze een van de voorvechters van actieve vrouwen in de politiek. Van 1970 tot 1978 was ze PvdA raadslid in Dordrecht en in 1997 en van 1979 tot 1989 lid van de Tweede Kamer voor dezelfde partij.

Waardig, soms aangrijpend portret van een bijzondere vrouw die altijd haar eigen weg koos

Ze zette zich haar hele politieke leven zeer actief in voor vrouwenrechten en minderheden en deed dit op een eigen wijze die ontzag opriep ook bij niet partijleden. Om een voorbeeld hiervan te noemen, tijdens haar crematie hield Erica Terpstra een toespraak waarin ze aan het einde de Internationale aanhief. Op zich niet vreemd dat het socialistische strijdlied gezongen werd tijdens het afscheid van een PvdA politicus maar wel dat het mede gezongen werd door een VVD politica zoals Terpstra.

Met Wie waarlijk leeft heeft Ronald Giphart een mooi en gevoelig portret geschreven voor zijn bijzondere moeder die altijd haar eigen weg koos. Zonder in vals sentiment te vervallen is het een aangrijpend boekje met mooie, bijzondere en soms emotionele herinneringen. Een waardig monument voor een bijzondere vrouw. Het boek is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Wie waarlijk leeft

Portret van mijn moeder

• Schrijver: Ronald Giphart (Nederland)
  • Soort boek: non-fictie, portret
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 11 juni 2020
  • Omvang: 104 pagina’s

Ronald Giphart te gast bij tv-programma OP1

Ronald Giphart een mooi en gevoelig portret geschreven voor zijn bijzondere moeder die altijd haar eigen weg koos. Zonder in vals sentiment te vervallen is het een aangrijpend boekje met mooie, bijzondere en soms emotionele herinneringen. Een waardig monument voor een bijzondere vrouw.

Flaptekst boek van Ronald Giphart over zijn moeder

In juni 2020 is het vijfentwintig jaar geleden dat oud-politica Wijnie Jabaaij overleed. Als Kamerlid maakte ze zich sterk voor vrouwenrechten en de positie van minderheden, onderwerpen die haar na aan het hart lagen. Ze stond bekend om haar ongekunstelde directheid en tegelijkertijd haar charme. Zo trok ze door het land met een cabaretvoorstelling genaamd Marie Modaal en was ze het enige Kamerlid dat tijdens een commissievergadering
ooit hardgrondig vloekte.

Nadat bij haar ms was geconstateerd moest Jabaaij zich op haar 49ste noodgedwongen terugtrekken uit de politiek. Ze overleed op 56-jarige leeftijd.

Wijnie Jabaaij was de moeder van schrijver Ronald Giphart, die in zijn roman Ik omhels je met duizend armen schreef over een moeder die – net als Wijnie Jabaaij – door euthanasie uit het leven stapte. In Wie waarlijk leeft schrijft Giphart opnieuw over zijn moeder, maar nu zonder de sluier van fictie. Over haar nalatenschap, over feminisme anno nu, over moeilijke keuzes, over wat haar werkelijk bewoog en haar strijdbaarheid.