Selma Noort – Het kleine huis bij de rivier

Selma Noort Het kleine huis bij de rivier recensie en informatie nieuw kinderboek voor 9+ jaar. Op 29 september 2021 verschijnt bij uitgeverij Leopold het nieuwe boek van de Nederlandse kinderboekenschrijfster Selma Noort.

Selma Noort Het kleine huis bij de rivier recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van het kinderboek Het kleine huis bij de rivier. Het boek is geschreven door Selma Noort. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het nieuwe kinderboek voor lezers vanaf 9 jaar, van de Nederlandse kinderboekenschrijfster Selma Noort.

Een smalle dijk, veel familie en altijd iemand om mee te spelen. Zo ziet het leven voor Joes en Amber er uit. Zwemmen in de rivier, fietsen over de dijk, kattenkwaad uithalen (ook al bedoelen ze het nooit zo). Het enige is, dat de dijk eigenlijk gevaarlijk is om aan te wonen. Er scheren dagelijks auto’s vlak langs het huis van Joes. Op een dag gaat het gruwelijk fout, wanneer een vrachtwagen recht op zijn slaapkamerraam af rijdt. Deze gebeurtenis heeft gevolgen voor meerdere mensen in de familie…

Een smalle dijk waar op een dag iets vreselijk mis gaat

Zoals Selma Noort het leven langs de dijk beschrijft, zou je er zelf willen wonen! De gemoedelijkheid, het zorgen voor elkaar, de ietwat aparte types… Je zit regelrecht in een feelgood dorp! Normaal gesproken ben ik niet zo’n fan van boeken zonder duidelijke opdracht voor de hoofdpersonen. Dan kabbelt zo’n plot maar een beetje voort, zonder richting. Het kleine huis bij de rivier kabbelt ook wel grotendeels, maar op een prettige manier. Amber en Joes maken genoeg leuke dingen mee. Je voelt onderhuids wat veranderingen doen met de bewoners, zonder dat het sentimenteel wordt. Het is heel subtiel, maar geeft het boek wel wat diepgang. Als de vrachtwagen in het spel komt, krijgt het verhaal nog een boost. Ook nu gebeurt er veel meer tussen de regels dan dat er daadwerkelijk geschreven wordt. Maar dat is gelijk de kracht. Het houdt het boek luchtig, zonder het saai te maken.

Subtiel en met diepgang. Je zou er zelf willen wonen!

Het kleine huis bij de rivier geeft een warm gevoel. Verwacht geen grootse avonturen. Het mooie van dit boek, is de eenvoud, de kleine verhaaltjes. Elk personage draagt ook echt iets bij. Eén van mijn favorieten is misschien wel Isabel, Ambers oudere zus van 15. Hoewel ze zich merendeels gedraagt als een wat nukkige puber, krijgt ook zij door een paar simpele woorden en daden, veel meer kleur. Dat doet Selma Noort heel knap met alle karakters, waardoor prettig leest. Gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Selma Noort Het kleine huis bij de rivier Recensie

Het kleine huis bij de rivier

• Schrijfster: Selma Noort (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek
  • Leeftijd: 9+ jaar
  • Uitgever: Leopold
  • Verschijnt: 29 september 2021
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek / ebook

Flaptekst van het nieuwe kinderboek van Selma Noort

Realistisch en literair verhaal over een bijzondere familie aan een bijzondere dijk, van Zilveren Griffel- en Thea Beckmanprijswinnaar Selma Noort. Vanaf 9 jaar.

Joesef hoorde mama gillen. Hij kon zich niet bewegen.
Zand prikte in zijn ogen. Zijn mond zat ook vol zand.
Walter schreeuwde. ‘JOE-SEF!’

Joesefs familie woont al meer dan honderd jaar langs de Oude Rijn. Ze wonen in een rijtje van vijf huizen op de smalle dijk. Er wordt een asfaltweg aangelegd en het wordt steeds drukker – en gevaarlijker. Maar hoe kunnen ze hier weggaan, van de dijk waar oma Moe en opa Roekoe zijn opgegroeid en waar Joesef en Amber elke zomer in de perenboom klimmen? Tot een vrachtwagen te dicht – veel te dicht – op de huizen rijdt, recht de slaapkamer van Joesef in…

Eerder schreef Selma Noort voor dezelfde leeftijd De zee kwam door de brievenbus, dat werd bekroond met de Thea Beckmanprijs en reeds talloze malen is herdrukt.