Selma Noort Silas en de wolf Recensie ★★★★

Selma Noort Silas en de wolf recensie waardering en informatie over de inhoud van het boek. Op 1 oktober 2018 is bij Uitgeverij Leopold het nieuwe kinderboek van Selma Noort Silas en de wolf verschenen.

Selma Noort Silas en de wolf Recensie

Selma Noort Silas en de wolf Recensie

Silas en de wolf speelt in een klein dorpje dat een beetje Scandinavisch aan doet. Voor wie bekend is met “Kerst met Linus”… daar deed het boek me een beetje aan denken. Een echt kinderboek, bedoeld voor kinderen vanaf een jaar of 8. Een boek dat een prachtige sfeer weet te creëren, ontroerend, zonder vals sentiment.

Verhuizen naar een klein dorpje en nieuwe vrienden maken

Silas gaat verhuizen naar een klein dorpje in het Zuiden. Hij komt op een school met maar tien kinderen, ze zitten allemaal bij elkaar in de klas. Zijn moeder werkt in een landhuis en Silas maakt er vrienden. Hij raakt bevriend met de oude, blinde Johanna, met Erik, de tuinman maar ook met Rinke en Bertel, die bij hem in de klas zitten. Als hij een wolf in het bos heeft gezien, zijn Johanna, Rinke en hij bang dat één van de jagers hem dood zal schieten.

Silas is zo puur en eerlijk dat je wel van hem moet houden

De eenvoud van Silas en de wolf is denk ik nog wel wat me het meeste raakte. Er gebeurt eigenlijk heel erg weinig, maar tegelijk heel erg veel. Een prachtig verhaal over vriendschap en kracht. Silas is zo puur en eerlijk, dat je niet anders kunt dan hem als lezer omarmen. Ontzettend knap hoe Selma Noort het dorpje weet te schilderen waarin alle personages tot leven komen. De sfeer van het dorp, de manier waarop de mensen samen leven, elkaar helpen. Je zou er bijna zelf willen wonen.

Silas en de wolf is een prachtig boek dat het verdient om veel (voor) gelezen te worden. Wat het boek nu precies zo mooi maakt, is lastig om in woorden te vatten. Misschien is dat nu juist ook wel wat Selma Noort zo’n goede schrijfster maakt. Je moet het eigenlijk gewoon zelf maar gaan lezen. Selma Noort Silas en de wolf is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Selma Noort – Silas en de wolf

• Titel: Silas en de wolf
  • Schrijfster: Selma Noort (Nederland)