Sofie Leyts Vitus Recensie

Sofie Leyts Vitus Recensie Waardering en Informatie. In juli 2018 is bij Uitgeverij Van Halewyck het nieuwe jeugdboek verschenen van de Vlaamse schrijfster Sofie Leyts. Op deze pagina kun je de Sofie Leyts Vitus en een mysterie zo groot als het heelal misschien of nog groter lezen.

Sofie Leyts Vitus Recensie

Sofie Leyts Vitus Recensie

“Vitus en een mysterie zo groot als het heelal of misschien nog groter.” Dat staat op de voorkant van dit grappige, spannende boek. Een aantal Vlaamse schrijvers zijn de afgelopen maanden de revue gepasseerd en het valt me op dat er toch subtiele verschillen zijn in toon. De humor is net iets anders, het taalgebruik iets bloemrijker, alsof ze iets meer kleuren op hun palet hebben om het verhaal mee te schilderen. Sofie Leyts is zeker geen uitzondering!

Grote mysteries die niet met logica alleen te ontrafelen zijn

Vitus is een überslimme jongen. Als het tenminste over logische vraagstukken gaat, of moeilijke problemen. Mensen snapt hij namelijk totaal niet. Die doen niet aan logisch. Zijn vader dwingt Vitus om in zijn begrafenisonderneming te helpen. Dat zal het papjoch leren wat spieren te kweken! Wanneer Vitus en zijn vader naar Huize Avondrust worden geroepen om een overledene op te halen, gebeurt er iets onverklaarbaar vreemds. Samen met zijn nichtje Livia gaat Vitus op onderzoek uit. Ze stuiten op probleemstukken die niet zomaar een logische verklaring kennen. Livia beziet de wereld echter van een heel andere kant. Zij leest handen, aura’s en sterren. Zullen ze samen in staat zijn het mysterie te ontrafelen?

Verrassende wendingen zonder aan geloofwaardigheid in te boeten

Ik houd van de schrijfstijl van Sofie Leyts. Kleurrijk met verrassende humor. Vitus is een spannend boek, maar is daarnaast ook grappig en ontroerend. Zonder er heel veel nadruk op te leggen, zie je met name Vitus, maar ook Liva groeien. Er gebeuren dingen die niet per se “normaal” zijn, zoals de aanwezigheid van geesten die rond middernacht komen spoken. Het wordt echter zo gebracht, dat ik er volledig in mee ging. Hierdoor geeft Lyts zichzelf de gelegenheid om het verhaal verrassende, onverwachte wendingen te geven, zonder aan geloofwaardigheid in te boeten.  Het verhaal heeft misschien hier en daar iets te veel zijsporen die voor mij nog verder uitgewerkt hadden mogen worden, zoals de relatie tussen Livia en haar moeder, maar dat is vermoedelijk ook een kwestie van smaak. Als je houdt van spannend, een beetje maf en grappig, dan is Vitus jouw boek. De “botsing” tussen de super-logische Vitus en zijn intuïtieve nichtje geven het boek een mooie spanning. Nog los van de spanning van het verhaal zelf. Sofie Leyts Vitus en een mysterie zo groot als het heelal misschien of nog groter is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Sofie Leyts – Vitus en een mysterie zo groot als het heelal misschien of nog groter

• Titel: Vitus en een mysterie zo groot als het heelal misschien of nog groter
  • Schrijfster: Sofie Leyts (België)