Carlos Ruiz Zafón Het labyrint der geesten Recensie ★★ Goed

Het labyrint der geesten geschreven door de Catalaanse schrijver Carlos Ruiz Zafón is het vierde en laatste deel in de romancyclys rondom het Kerkhof der Vergeten Boeken. Het telt maar liefst 845 pagina’s in de Nederlandse vertaling – de trouwe lezer van Zafon’s romancyclus moest even geduld hebben voor dit laatste boek in de serie. Ook moet de lezer in het begin van dit boek wat geduld hebben – het is beslist niet meteen helder waar de ontknoping van deze boekenserie naar toe zal leider. Maar dat komt helemaal goed, Zafón is een uitstekend schrijver, met poëtisch en wat ouderwets taalgebruik, waar je als lezer van houdt of wat je juist verafschuwt, maar wat ik zeer passend vindt in de verhalen over het Barcelona van de 20ste eeuw. Zafón weet met zijn personages èn zijn taalgebruik het tijdsbeeld uitstekend vorm te geven. Hoewel Zafón zeker een goede verhalenschrijver en verteller is, heeft hij voor mij persoonlijk te veel woorden nodig om mij 845 pagina’s lang bij de les te houden. Hij vervalt in lange betogen en soms zelfs in herhalingen, wat de vaart uit het zeer spannende verhaal haalt.

Een aanrader voor de liefhebber van het historische Barcelona

Centraal in het boek staat spionne en femme fatale Alicia Gris, die in Madrid woont en werkt voor Leandro Montalvo, tevens haar mentor. Zij is in de Spaanse burgeroorlog ternauwernood aan de dood ontsnapt, nadat ze gered is door Fermín. Ze heeft er een pijnlijke heupverwonding aan overgehouden, die haar personage in het boek zeker iets extra’s geeft: ze is daardoor niet alleen de krachtige spionne, maar ook een kwetsbaar meisje. Ze heeft na vele jaren haar ontslag ingediend, maar Leandro gaat pas akkoord met haar vrijheid, als ze nog één belangrijke opdracht voor hem uitvoert, samen met Vargas. De opdracht gaat er om de verdwijning van Minister Valls te onderzoeken. Het onderzoek leidt Alicia terug naar haar geboortestad Barcelona en naar de boekhandel van de familie Sempere. Er ontspint zich een griezelig verhaal uit het verleden, waarbij veel doden vallen, die vaak op een gruwelijke manier aan hun einde komen. Zafón werkt naast Alicai, wiens avonturen je als lezer met heel je hart wil volgen, veel boeiende en soms karikaturale personages in meer of mindere mate uit in zijn verhaal: de jonge Fernandito, die Alicia aanbidt, Daniel Sempere en zijn vrouw Bea en de jonge Julián, die uiteindelijk aan het slot van het boek het verhaal afmaakt. Een boek wat mij tijdens het lezen zowel heeft gegrepen als heeft verveeld. Ondanks dat een aanrader voor de liefhebber van het historische Barcelona en voor wie van een complex en spannend verhaal houdt. Carlos Ruiz Zafón Het labyrint der geesten is gewaardeerd met ★★ (goed).

Recensie: Monique van der Hoeven

CARLOS RUIZ ZAFÓN – HET LABYRINT DER GEESTEN INFORMATIE

Het Kerkhof der Vergeten Boeken, Deel 4
– Titel: Het labyrint der geesten
– Schrijver: Carlos Ruiz Zafón
– Soort boek: avonturenroman, Barcelona roman, thriller
– Origineel: El laberinto de los espíritus (2016)
– Nederlandse vertaling: Nelleke Geel
– Uitgever: Signatuur
– Verschenen: 7 november 2017
– Omvang; 768 pagina’s
– Prijs: € 27,50
– Waardering: ★★ (goed) Monique van der Hoeven

Inhoud Carlos Ruiz Zafón Het labyrint der geesten

De indrukwekkende finale van het vierluik Het Kerkhof der Vergeten Boeken van Carlos Ruiz Zafón! De bestellerreeks die begon met De schaduw van de wind. Spanje in de late jaren ’50: Een opdracht van de geheime dienst brengt de eigenzinnige Alicia Gris van Madrid terug naar haar geboortestad Barcelona. Zij moet de plotselinge verdwijning van minister Mauricio Valls ophelderen, wiens duistere geschiedenis hem in lijkt te halen. Hij heeft een geheimzinnig boek uit de reeks Het kerkhof der Vergeten Boeken in zijn bezit, dat Alicia pijnlijk aan haar eigen lot doet herinneren. Het voert haar naar de boekhandel Sempere & Zoon, in het hart van Barcelona. Maar de antwoorden die Alicia daar vindt, brengen niet alleen haar eigen leven in gevaar, maar ook dat van de mensen die haar dierbaar zijn. Het labyrint der geesten is een wervelend verhaal vol passie, intrige en avonturen in het mysterieuze Barcelona en is een eerbetoon aan de wereld van het boek. Opnieuw trakteert Carlos Ruiz Zafón ons op een wonderlijke, onvergetelijke reis door zijn magische universum.

Spaanse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
Catalaanse Auteurs Boeken en Informatie
Carlos Ruiz Zafón De gevangene van de hemel