Stephen Moss Het roodborstje Recensie ∗∗∗∗∗

Stephen Moss Het roodborstje recensie waardering en informatie over dit vogelboek. Op 18 oktober 2018 is bij Uitgeverij Ambo | Anthos het boek van de Engelse schrijver Stephen Moss Het roodborstje verschenen.

Stephen Moss Het roodborstje Recensie

Stephen Moss Het roodborstje Recensie

Het roodborstje is de nationale vogel van Groot-Brittannië. Nergens is het zangvogeltje zo geliefd als bij onze buren aan de overkant van de Noordzee. Met regelmaat verschijnen er dan ook boeken over het roodborstje. Het ene boek wat beter dan het ander. Een van de bekendste natuurschrijvers van Engeland, Stephen Moss, heeft zich nu gewaagd aan dit nationale Britse symbool. Bovendien is hij erin geslaagd om een zeer mooi boek te schrijven over het roodborstje.

Stephen Moss heeft ervoor gekozen om het boek op te delen in twaalf hoofdstukken. Hij volgt de maanden van het jaar om het verhaal van het roodborstje te vertellen. Persoonlijke ontmoetingen met de vogeltjes in de directe omgeving van zijn huis in Sommerset wisselt hij af met wetenswaardigheden. Daarnaast besteed hij veel aandacht aan beschrijvingen van het roodborstje in de literatuur, met name de poëzie.

Eén van de beste en allermooiste vogelboeken van de afgelopen jaren

Stephen Moss is een zeer benadigd schrijver. Bovendien weet het op een zeer prettige wijze zijn persoonlijke ervaringen te combineren met informatie over het roodborstje. Territoriumgedrag, voortplanting, opgroeien, zingen, bedreigingen en de dood. Alles passeert de revue. Daarnaast zijn mooie vogelcitaten opgenomen uit de Britse literatuur en is het boek bovendien prachtige geillustreerd uitgegeven. En Robbert-Jan Henkes heeft het boek prachtig vertaald in het Nederlands. Dat alles maakt Het roodborstje Een biografie tot één van de beste en mooiste vogelboeken die de afgelopen jaren verschenen zijn. Stephen Moss Het roodborstje is gewaardeerd met de maximale ∗∗∗∗∗ (uitmuntend).

Stephen Moss – Het roodborstje

Een biografie

• Titel: Het roodborstje