Susan Smit Gisele Recensie Informatie Roman

Susan Smit Gisèle Recensie Informatie Roman

Susan Smit Gisèle Recensie Informatie Roman. Na het lezen van de nieuwe roman van Susan Smit, De eerste vrouw, ben ik meteen doorgegaan in de enige roman die ik nog niet van haar gelezen had: Gisèle, een roman die al uit 2013 dateert.

Het verhaal begint in 1936, vlak voor de Tweede Wereldoorlog en speelt zich voor een deel af in Roermond en Leeuwen-Maasniel. Voor mij als Limburgse met ouders afkomstig uit Roermond en Maasniel, heel leuk en bijzonder. De hoofdpersonen in het boek zijn Jany (bijnaam van de beroemde dichter Adriaan Roland Holst), schilderes en glazenierster Gisèle van Waterschoot van der Gracht en de actrice Mies Peters. Elk hoofdstuk is vanuit het perspectief van één van deze personen geschreven, wat een mooie inkijk geeft in hun gedachten over elkaar en het leven in een verwarrende, sombere en donkere tijd in het Europa ten tijde van de Duitse bezetting. Het verhaal laat prachtig zien hoe de wereld van kunstenaars in de jaren ’30 en ’40 in Nederland er uit zag, vanuit verschillende kunstdisciplines: Jany is dichter, Gisèle schilderes/kunstenaar en Mies is actrice en begeeft zich in de theaterwereld.

Susan Smit brengt onbekende personen uit de geschiedenis tot leven

Het boek beslaat de periode tussen 1936 en 1945 en de schrijfster heeft de opkomst van het Nazi-bewind, het uitbreken van de oorlog en het leven onder Duitse bezetting en uiteindelijk de bevrijding van het Duitse regime door de Engelsen en de Amerikanen prachtig vervlochten met de persoonlijke geschiedenis van Jany, Gisèle en Mies. Op deze manier voelde ik me als lezer ongelofelijk betrokken bij de beklemmende leefsituatie van de mensen die leefden in deze periode in de geschiedenis. Ze beschrijft de angst, de beklemming, de onrust, de onveiligheid van deze tijd, die bij alle mensen heerste; de persoonlijke gevolgen van ondergedoken moeten leven en van voedsel-, goederen- en energieschaarste. Daardoorheen leven de drie hoofdpersonen – en een aantal, soms bekende, bijpersonages (zoals Paul, de ex-man van Mies, Joep en zijn vrouw Suzanne en vele anderen) – hun levens. Levens met liefdes, passie, kunst en soms dramatische persoonlijke gebeurtenissen.

Susan Smit heeft deze voor mij onbekende personen uit de Nederlandse geschiedenis prachtig tot leven gewekt; ik heb me begaan gevoeld met hun lot en leven en vond het aan het einde van het boek moeilijk om afscheid van ze te nemen. Voor mij is Susan Smit een meester in het met woorden tot leven laten komen van mensen en tijden van voorheen! Een roman van 486 pagina’s die ik ademloos in één ruk heb uitgelezen! Ik geef de roman +++++ (uitstekend)

Susan Smit Gisèle Recensie Informatie

Susan Smit Gisèle Informatie Roman

Gisèle