Sven Gatz Molenbeek Maalbeek Recensie

Sven Gatz Molenbeek Maalbeek recensie waardering en inhoud van het boek over de terroristische aanslagen op 22 maart 2016 in Brussel. Op 18 oktober 2018 is bij Uitgeverij Polis het boek van Sven Gatz Molenbeek / Maalbeek Een Brusselse vertelling verschenen.

Sven Gatz Molenbeek Maalbeek Recensie Boek over Brussel

Sven Gatz Molenbeek Maalbeek Recensie

Sven Gatz is een liberale Vlaamse politicus afkomstig uit Brussel. Sterker nog op het moment van schrijver en uitkomen van het boek Molenbeel / Maalbeek is hij de Vlaamse minister van Cultuur, Media, Jeugd en Brussel. Boven gaat wel en wee van stad hem zeer ter harte. De datum 22 maart 2018 zal voor de Brusselaar, en ver erbuiten trouwens, in het geheugen gegrifd staan. Dit is de dag waarop op de luchthaven Zaventem en in het metrostation onder de Wetstraat in het centrum van Brussel twee terroristische aanslagen werden gepleegd. In totaal vielen hierbij 32 doden en ook drie van de daders kwamen erbij om het leven. Deze traimatische gebeurtenis is het uitgangspunt van het nieuwe boek van Sven Gatz Molenbeek Maalbeek.

De aanslagen in Brussel op 22 maart 2016

Molenbeek is de armere wijk in Brussel waar een aantal van de daders vandaan komen. Maalbeek is een rijker gewest in Brussel. Beide namen refereren ook aan riviertjes die door de stad lopen. Sven Gatz laat bewoners van beide wijken en dus ook de stad Brussel verhalen vertellen over de gebeurtenissen op 22 maart 2018. Vaak schijnbaar gewone dagelijkse beslommeringen die door de aanslagen in de stad en de gebeurtenissen erna opeens in een ander perspectief komen te staan. Sven Gatz slaagt erin om een interessant beeld te schetsen van de mensen in de stad en hun omgang met de traumatische gebeurtenissen. Bovendien klinkt overal de echo door van de liefde voor de stad en de Brusselaars.

Mooie liefdesverklaring aan Brussel tijdens traumatische gebeurtenissen

Dat Sven Gatz een zeer betrokken bewoner van Brussel is, schemert in het gehele boek door. Bovendien weet hij goed over het voetlicht te brengen wat de aanslagen voor de Brusselaars betekent hebben. Zeker voor de niet-Brusselaar en vooral voor de gemiddelde Nederlander maakt dit het boek zeer interessant om te lezen. Het genuanceerde beeld dat door de verschillende verhalen wordt geschetst is geslaagd. Wellicht is Sven Gatz enigszins positief bevooroordeeld door zijn voorliefde voor Brussel. Maar dat maakt het lezen van Molenbeek / Maalbeek niet minder prettig. Het boek van Sven Gatz – Molenbeek / Maalbeek Een Brusselse vertelling is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Sven Gatz – Molenbeek / Maalbeek

Een Brusselse vertelling

• Titel: Molenbeek/Maalbeek