Tatjana Almuli – Knap voor een dik meisje ∗∗∗

Tatjana Almuli Knap voor een dik meisje recensie en informatie over dit autobiografische boek. Op 9 april 2019 verschijnt bij Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar het autobiografische boek Knap voor een dik meisje van Tatjana Almuli.

Tatjana Almuli Knap voor een dik meisje Recensie en Informatie

Knap voor een dik meisje – het gewicht van gewicht is het zelfvertelde verhaal van Tatjana Almuli, die bekend werd door haar deelname aan het programma Obese in 2015, waar ze ruim 50 kilo afviel in kort tijd. In Knap voor een dik meisje vertelt Tatjana haar verhaal, over hoe ze van heel jong af aan al anders werd behandeld door haar gewicht en doet ze een oproep voor meer lichaamsdiversiteit, zodat aan dik of dun niet persé ook nog allerlei andere eigenschappen (zoals dik is ongezond, dik is lelijk, en nog veel meer, worden gekoppeld).

Geslaagde oproep voor meer lichaamsdiversiteit

Tatjana is als klein kind al stevig. In eerste instantie vinden mensen dat nog schattig, maar dat slaat al snel om. Mensen beginnen Tatjana’s moeder al vroeg allerlei ongevraagde adviezen te geven over haar voeding, meer beweging etc. Al gauw begint het gepest om het dikker zijn van Tatjana, al had ze daarvoor al het gevoel dat ze er op school niet echt bijhoort: zij kan lang niet zo gemakkelijk beweging en zo hard rennen als haar klasgenoten. Als ze 10 is wordt ze naar een diëtist gestuurd, waar ook een uitgebreid medisch onderzoek plaatsvindt. Er wordt een gendefect vastgesteld, wat mogelijk invloed heeft op haar gewicht, maar daar wordt verder niets mee gedaan – de artsen weten er nog maar weinig van af. Ze begint ook in het geheim te eten, zo beginnen de eetbuien waar ze jarenlang last van heeft. Na de scheiding van haar ouders verhuist ze en ook op de nieuwe school blijven de ervaringen van er niet bij horen zich ophopen. Ze gaat naar een afvalkliniek, waar ze zich heel ongelukkig voelt, maar waar het wel lukt om af te vallen. Mensen beginnen haar te complimenteren met haar “afvalsucces” en met hoe goed ze er uit ziet, maar ze voelt zich nog steeds niet gelukkig of goed.

Dan overlijdt haar moeder – in de periode naar haar overlijden komt ze nog zeker 20 kilo aan. En nu is het ineens alslof “het mag”, tenslotte is het niet niks om je moeder zo jong te verliezen. Haar droom om iets met zingen en/of de theaterwereld te gaan doen geeft ze op, ze schaamt zich enorm voor haar lichaam en blijft er overal maar commentaar op krijgen. Ook relaties met mannen verlopen in eerste instantie problematisch; ze woont inmiddels zelfstandig. Opnieuw doet ze een afvalpoging, bij Human Concern en vervolgens in een therapeutische werkgemeenschap. Ze overweegt een maagverkleining, maar ziet daar van af. Uiteindelijk schrijft ze een brief aan het programma Obese, waar ze voor wordt geselecteerd. Met heel hard werken – en beslist niet zo gezond! – valt ze ruim 55 kilo af. En ze is nog altijd niet gelukkig. Maar de buitenwereld gaat er van uit dat ze zich super voelt, ze is tenslotte nu slank. Ze merkt dat ze door veel mensen volledig anders wordt bekeken en wordt behandeld, gewoon omdat ze nu aan het “normale beeld” voldoet.

Een moedig en eerlijk voorbeeld geeft deze jonge vrouw ons met haar boek!

Ze voelt ook dat het niet haar gewicht is. Langzamerhand begint ook door te dringen, dat zij gewoon mag zijn zoals ze is – ze komt weer aan, en heel veel dingen in haar leven gaan heel goed: ze studeert af, krijgt een leuke parttime baan, werkt als fotograaf en heeft een fijne relatie. Ze komt in aanraking met verschillende dikke vrouwen, die pleiten voor Body-diversity en komt onder behandeling van een arts, die onderzoek doet naar het in haar kindertijd vastgestelde gen-defect.

Ik heb dit boek in een ruk uitgelezen, vond het persoonlijk en het raakte me. Ongelofelijk moedig om het zo openhartig te delen. Ik ben me er al lange tijd van bewust dat we veel meer lichaamsdiversiteit als “norm” nodig hebben in onze wereld en maak me daar sterk voor, maar dit persoonlijke verhaal heeft me nog veel meer laten voelen hoe het is om een heel leven dik te zijn in een land waar slank nog altijd echt de enige norm is. Een groot compliment voor dit prachtige en rakende verhaal en de oproep voor veel meer lichaamsvormen als norm èn aan dikke mensen om hun stem te laten horen – ik steun die volledig. Een moedig en eerlijk voorbeeld geeft deze jonge vrouw ons met haar boek! Knap voor een dik meisje is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Recensie van Monique van der Hoeven

Knap voor een dik meisje

Het gewicht van gewicht