Tom van den Oetelaar – Jos Brink biografie

Tom van den Oetelaar Jos Brink biografie recensie en informatie over de inhoud. Op 30 september 2022 verschijnt bij uitgeverij Spectrum de biografie van tv-presentator en theatermaker Jos Brink.

Tom van den Oetelaar Jos Brink biografie recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op de pagina de recensie en waardering vinden van Jos Brink, De biografie van een uniek tv- en theatertalent. Het boek is geschreven door Tom van den Oetelaar. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de biografie van van Jos Brink.

Recensie van Jos Brink

Jos Brink, een bepalend figuur in de mediawereld. Een man die in de hoogtijdagen van de tv miljoenen kijkers trok. Die een voortrekkersrol had in het theater, al wordt hij daar, zo lijkt het, door het grote publiek minder om herinnert dan zijn tv werk. Een boegbeeld voor de homogemeenschap. Meer bij dood, dan bij leven, maar desalniettemin, belangrijk. En vooral: een man van wellicht onverwachte tegenstrijdigheden.

In zijn boek “Jos Brink – de biografie van een uniek tv-en theatertalent” neemt Tom van den Oetelaar je mee in het leven van een man die vele harten heeft geraakt. Maar hij doet meer dan enkel een verhaal vertellen van geboorte tot zijn dood. Van den Oetelaar heeft Jos persoonlijk gekend. Hij heeft warme herinneringen aan hun vriendschap en correspondentie. Dat weerhoudt hem er niet van om ook de “lelijke” kanten van Jos op te tekenen. Want ja, die waren er wel degelijk. In de epiloog vat hij het briljant samen:

“Het was misschien wel mijn geluk dat ik hem alleen van een afstand heb gekend, dat we nooit hebben samengewerkt. De mensen die dichter bij het vuur zaten, hebben ook schroeiplekken.”

En eerlijk is eerlijk: voor mij als lezer waren die egocentrische, ijdele, soms nietsontziende kanten een fijne tegenhanger van de humor, de empathie en de vakman die hij toch was. Hij zegt ergens in het boek iets als: “jullie maken een soort Here Jezus van me, maar ik kan ook echt een rot-Jos zijn hoor!” En ja. Naarmate het boek vorderde, speelde die zin meerdere malen door mijn hoofd, en ging ik hem beter begrijpen. Het maakt het verhaal heel en compleet. Knap is dat hoewel er een persoonlijke noot in zit, Van den Oetelaar ook blijft beschouwen. Hij laat het verhaal zichzelf vertellen, zodat je als lezer ook je eigen beeld kunt vormen.

Waardige, eerlijke, ontroerende, ontnuchterende, grappige, verbazingwekkende en pakkende biografie

De medewerking van de mensen die dicht bij Jos stonden, de openheid en kwetsbaarheid waarmee ze hun zowel pijnlijke als mooie verhalen deelden, geven het boek nog meer kracht. Zonder die verhalen, geen boek. Het geeft ook een stuk theater en televisie geschiedenis. Spektakel musicals zoals we die nu kennen, daar hebben Jos Brink en zijn man Frank Sanders toch wel de weg voor geopend. En Jos was één van de sterren die met Joop van den Ende naar TV10 zou gaan. Het tv experiment dat jammerlijk mislukte.

Maar bovenal, geeft dit boek een persoonlijk inkijkje over hoe het was om met Jos Brink samen te zijn. Hoeveel hij gaf, maar ook wat hij vroeg. Of beter gezegd: eiste. Gebeurtenissen, gesprekken, stukjes uit zijn liedjes, eigen ervaringen en briefwisselingen wisselen elkaar op een prettige manier af. Het geeft je het gevoel alsof je in de huiskamer zit en naar de verhalen luistert van de mensen die dichtbij Jos stonden. Een waardige, eerlijke, ontroerende, ontnuchterende, grappige, verbazingwekkende en pakkende biografie die het meer dan waard is om gelezen te worden.

Tom van den Oetelaar Jos Brink biografie recensie

Jos Brink

De biografie van een uniek tv- en theatertalent

• Schrijver: Tom van den Oetelaar (Nederland)
  • Soort boek: biografie
  • Uitgever: Spectrum
  • Verschijnt: 30 september 2022
  • Omvang: 356 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek / ebook
  • Prijs: € 22,99 / € 12,99

Flaptekst van de biografie van Jos Brink

Jos Brink kuste koningin Juliana voor het oog van tv-kijkend Nederland. Naar Wedden Dat…? keken op het hoogtepunt 14 miljoen mensen. Met zijn musicals en cabaretvoorstellingen trok hij volle zalen. Hij schreef, schilderde, preekte. En hij maakte, voor die tijd ongebruikelijk, geen geheim van zijn relatie met Frank Sanders.

‘Met Jos Brink. Vindt u mij een viespeuk? Nee? Dan is uw zoon het ook niet.’ Zo hielp hij een jonge homo die moeite had uit de kast te komen; de ouders verbouwereerd achterlatend.

Deze biografie doet recht aan Brinks enorme betekenis voor de cultuur en voor de positie van homo’s, zonder blind te zijn voor de minder mooie kanten van een van Nederlands bekendste televisiepersoonlijkheden.