Tosca Menten – Siem en Struis en de waanzinnige schuimboom

Tosca Menten Siem en Struis en de waanzinnige schuimboom recensie en informatie over de inhoud van dit kinderboek. Op 24 mein 2019 verscheen bij Uitgeverij Van Goor het nieuwe kinderboek over Siem en het Landgoed Pierewaai van Tosca Menten.

Tosca Menten Siem en Struis en de waanzinnige schuimboom Recensie

Siem en Struis is één van de kinderboekenseries van Tosca Menten, die verder bekend is van onder andere Dummie de Mummie. De stijl van Menten is enorm herkenbaar, hoewel Siem en Struis absoluut anders is dan Dummie de Mummie. De overeenkomst tussen beiden is, dat de personages zo uitgesproken zijn, dat je ze gelijk ontzettend leuk – of stom – vindt!

Met een struisvogel naar een bal

Parfumdirecteur Karel Meur is enorm jaloers op het succes van zijn concurrenten; de familie Wrongel. Hij bedenkt een slinks plan om te kunnen spioneren in hun laboratorium. Ondertussen bedenkt Siem, de zoon van de familie Wrongel, een plan om zijn lievelingsstruisvogel Struis mee te krijgen naar het bal voor parfumdirecteuren. Zijn ouders, met hun waanzinnig goede neuzen, vinden Struis namelijk ontzettend stinken. Daarom mag Struis ook nooit mee naar binnen bij Siem thuis. Laat staan dat hij mee mag naar het bal. En dat is precies waar Siem iets aan wil doen!

Soms lees je een boek dat eigenlijk niet je smaak is, maar waarvan je wel direct weet: dit is ontzettend goed geschreven. Dat overkwam mij bij Siem en Struis en De Waanzinnige Schuimbom. Hoewel ik graag de boeken van Dummie de Mummie lees, is Siem en Struis iets té absurdistisch naar mijn smaak. De personages zijn zo karikaturaal, de situaties zo bizar, dat ik er niet helemaal in mee kan. Tegelijkertijd is het zo ontzettend goed geschreven, dat ik het boek moeiteloos uit las. Als je houdt van een beetje maf (en hoeveel kinderen vinden dat niet fantastisch!), dan ga je met volle teugen genieten van dit boek. Zo ontzettend uitgesproken, zo ontzettend grappig, er zijn niet veel schrijvers in Nederland die dit kunnen.

Maf, maffer, mafst, kinderachtige ouders en een spannend avontuur!

Als je houdt van maf, maffer, mafst, als je het leuk vindt dat volwassenen zich kinderachtig gedragen en als je houdt van een spannend avontuur, dan ga je De Waanzinnige Schuimbom beslist leuk vinden! Tosca Menten is gewoon een goede schrijver. Punt. Siem en Struis en de waanzinnige schuimboom is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Siem en Struis en de waanzinnige schuimboom

Landgoed Pierewaai, deel 3

• Schrijfster: Tosca Menten (Nederland)