Tove Jansson Fair play Recensie ★★★★

Tove Jansson Fair play Recensie Waardering en Informatie. In september 2018 verschijnt bij Uitgeverij  De Geus de roman van Finland-Zweedse schrijfster Tove Jansson Fair play. Op deze pagina kun je de Tove Jansson Fair play recensie waardering en informatie over de inhoud van de roman lezen.

Tove Jansson Fair play Recensie

Tove Jansson Fair play Recensie

Tove Jansson (1914-2001) was een Finland-Zweedse schrijfster. Ze behoorde tot de Zweedstalige minderheid in Finland en schreef haar boeken in de Zweedse taal. Daarnaast was kunstenaar en illustrator van onder andere kinderboeken. Ik las haar korte roman Fair Play uit 1989, die in 2018 in een mooi vormgegeven hardcover boekje in Nederlandse vertaling is uitgegeven bij Uitgeverij De Geus. Nog niet eerder heb ik iets van deze geweldige schrijfster gelezen. Jansson schreef de roman toen ze in de zeventig was en de verhalen van Mari en Jonna, de hoofdpersonen, zijn gebaseerd op haar eigen langdurige relatie en samenleven met de kunstenares Tuulikki Pietlä.

Daar waar geen woorden nodig zijn

Fair Play bestaat uit een voorwoord door Ali Smith, waarin wat wordt verteld over het leven van Tove Jansson en haar favoriete onderwerpen. De roman bevatzeventien korte hoofdstukken. Misschien kunt je beter zeggen: zeventien korte verhalen over het leven van Mari en Jonna. Fair Play beschrijft debijna gewone, dagelijkse bezigheden en gesprekken van de twee dames. Juist door de “gewoonheid” van de gebeurtenissen geeft Jansson een prachtige inkijk in de intimiteit van de relatie. Ook de stilte van het samenzijn, van de verbinding tussen twee mensen die elkaar heel goed kennen en waartussen diepe genegenheid bestaat – “daar waar geen woorden nodig zijn” – komt sterk naar voren. Dat laatste wordt nog versterkt, doordat een deel van het leven van de dames zich op een eiland afspeelt.

Schijnbaar losse verhalen vormen op ingenieuze wijze een geheel

Wat ik ook heel bijzonder vond aan deze roman is, dat het is samengesteld uit korte verhalen. Alle verhalen zijn naadloos met elkaar verweven en vormen op ingenieuze wijze een geheel. Het is een roman die artistiek is, maar echt nergens “artistiekerig” wordt, doordat de schrijfstijl helder en direct is en doordat de schrijfster precies de juiste woorden gebruikt om de lezer diepere achterliggende lagen te laten ervaren. Tove Jansson Fair Play is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Recensie van Monique van der Hoeven

Tove Jansson – Fair play

• Titel: Fair play
  • Schrijfster: Tove Jansson (Finland)
  • Soort boek: liefdesroman, psychologische roman
  • Origineel: Rent spel (1989)
  • Taal: Finland-Zweeds
  • Nederlandse vertaling: Kim Liebrand
  • Uitgever: De Geus
  • Verschenen: 18 september 2018
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Waardering★★★ (uitstekend) Monique van der Hoeven

Inhoud Tove Jansson – Fair play

Fair play beschrijft de liefde tussen twee vrijzinnige vrouwen op leeftijd. De een is schrijfster, de ander kunstenares, allebei wonen ze in hun eigen appartement in hetzelfde gebouw in Helsinki. Overdag werken ze in hun eigen huis, ’s avonds kijken ze samen oude Franse films, en de zomers brengen ze door in hun huisje op een piepklein onbewoond eiland voor de Finse kust. In glashelder, filosofisch proza beschrijft Jansson de kleine dagelijkse strubbelingen en de momenten van humor en vreugde, het fundamentele wederzijdse respect en de generositeit die de bouwstenen zijn van een gelukkige relatie. Jansson schreef dit boek op 75-jarige leeftijd en baseerde het verhaal van Mari en Jonna op haar eigen langdurige relatie met kunstenares Tuulikki Pietilä.

Tove Jansson Finland-Zweedse SchrijfsterTove Jansson Informatie

• Volledige naam: Tove Marika Jansson
  • Nationaliteit: Finland