Unni Lindell – De drone Recensie ∗∗∗∗

Unni Lindell De drone recensie en informatie over de inhoud van deze Noorse thriller. Op 9 juli 2019 verschijnt bij Uitgeverij Volt de nieuwe thriller van Unni Lindell.

Unni Lindell De drone Recensie en Informatie

De Noorse thrillerschrijfster Unni Lindell heeft inmiddels een groot oeuvre opgebouwd van thriller op hoog niveau. En met De drone heeft ze weer een hoogwaardige thriller toegevoegd. Zelf schrijft ze in de korte inleiding van het boek dat we De drone moeten lezen als een sprookje voor volwassenen en in de tweede plaats als thriller.

Misschien is de aanduiding sprookje voor volwassenen niet eens zo gek, Maar dan wel een klassiek zwart sprookje waarin de hoofdpersonen gebukt gaan onder de zware last van het leven. Lindell varieert nog wel eens met haar hoofdpersonen. Deze keer heeft ze gekozen om polietieagent Marian Dahle centraal te stellen en haar leidinggevende Cato Isaksen een bijrol te geven.

Unni Lindell De drone Recensie

Marian Dahle gaat gebukt onder de traumatische gebeurtenissen die ze tijdens een eerdere zaak heeft moeten ondergaan. De littekens zijn verre van geheeld, zowel lichamelijk als geestelijk. Alhoewel niet als zodanig benoemd, lijkt PTSS flink vat op haar te hebben. Veel plezier ondervindt ze dan ook niet, zowel niet in haar werk als privè waar ze een moeizame relatie onderhoudt met haar buurman de kunstenaar Heine.

Toch wordt ze op een moordzaak gezet door Cato Isaksen als er een lijk wordt gevonden in een tent. Bijzonder is dat er een aantal jaren eerder ook een moord in een tent heeft plaatsgevonden op dezelfde plek. Gedurende het onderzoek lijkt dat er verbanden zijn met het verleden.

Uitstekende Noorse thriller die de lezer uitdaagt en van begin tot eind boeit

Unni Lindell heeft er geen moeite mee om haar hoofdpersonen een zware last te laten dragen. Soms lijken ze onder deze last bedolven te raken en is de hoop op enig geluk volkomen vervlogen. Dit geeft de thriller een extra lading en diepgang. Maar maakt het voor de lezer niet altijd even gemakkelijk. De behoefte om de lezer te behagen lijkt Lindell niet te hebben. Maar daarin ligt meteen de kracht van deze bijzondere Noorse thriller. Bopvendien wieet ze desondanks de lezer van begin tot einde geboeid te houden met een sterke en originele plot en uitstekende opbouw van de spanning. De drone is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

De drone

• Schrijfster: Unni Lindell (Noorwegen)
  • Soort boek: Noorse thriller
  • Origineel: Dronen (2018)
  • Nederlandse vertaling: Carla Joustra, Kim Snoeijing
  • Uitgever: Uitgeverij Volt
  • Verschijnt: 9 juli 2019
  • Uitgave: Paperback / Ebook / Luisterboek

Inhoud van De drone

In een verlaten militair kamp staat een man die een drone over het omringende bos laat vliegen. Hij filmt de omgeving, terwijl de zon langzaam ondergaat. Wanneer de drone over een open plek vliegt verschijnt er plotseling een tent op het scherm, met een jonge vrouw erbij. Ze is alleen. Weet ze wel dat ze haar tent heeft opgezet op de plek waar vijf jaar geleden een gruwelijke moord is gepleegd?

Na een ongeluk anderhalf jaar geleden is politieagent Marian Dahle weer volledig aan het werk. Cato Isaksen zet haar op een moordzaak: een jonge vrouw is dood aangetroffen in een tent. Tijdens het onderzoek ontmoet ze de zestienjarige Agnes. Wat Marian niet weet, is dat Agnes om een heel speciale reden van plan is om te gaan kamperen op een levensgevaarlijke plek.