Ursula Poznanski Elanus

Ursula Poznanski Elanus Recensie Waardering en Informatie over de inhoud van het boek. In juni 2018 is bij Uitgeverij Leminscaat het boek van de Oostenrijkse schrijfster Ursula Poznanski – Elanus verschenen.

Ursula Poznanski Elanus Recensie

Ursula Poznanski Elanus Recensie

De Elanus is een kleine roofvogel, uit de familie van de havikachtigen. Het boek van Ursula Poznanski gaat echter niet over roofvogels in de letterlijke zin. Zoals je van Poznanski kunt verwachten, is het een spannende jeugdthriller.

Elanus biedt een spannend kat-en-muis-spel

Jona is super intelligent en sociaal een hork. Met deze twee eigenschappen belandt hij op zeventienjarige leeftijd op de Universiteit. En brengen hem vrijwel direct in de problemen. Ruzie met een mede-student, de betweter uithangen voor de klas… Hij maakt zo geen vrienden. Als hij zijn zelf gebouwde drone inzet voor een misplaatste grap, blijkt dat hij nog minder vrienden maakt. Er zijn geheimen op de Universiteit waar Jona min of meer per ongeluk achter komt. Zijn ego wil de raadsels koste wat kost oplossen. Hij is toch immers intelligenter dan wie dan ook? Maar die zelfingenomenheid kan hem nog wel eens duur komen te staan. Er ontstaat een spannend kat-en-muis-spel.

Een fijne whodunnit die je aan het lezen houdt

Elanus is een fijne “whodunnit” waar je vanaf het begin in zit. Jona is een karakter waar je niet omheen kunt. De combinatie van zijn enorme intelligentie en gigantische horkerigheid maken het direct al spannend. Toch is hij niet alleen maar een eikel, zo blijkt in de loop van het boek. Al is zijn ontwikkeling niet mega groot, toch draagt het bij aan de gelaagdheid van het boek.  Hij wordt er iets sympathieker van, en dat is voor een hoofdpersoon best fijn. Het maakt het verhaal ook nog net wat interessanter. Poznanski werpt in het boek een aantal rookgordijnen op, waardoor het voor de lezer lang blijft gissen wie de dader is en waarom. Het is misschien niet het meest geniale plot dat ik ooit gelezen heb, maar het werkt wel en je blijft lezen. Ik werd niet omver geblazen door het plot, geen enorme verrassende wendingen, maar heb het boek wel met plezier gelezen. Je wil gewoon antwoord op die prangende vraag “wie heeft het gedaan?” (en waarom ?). Dus als je zin hebt in een thriller die lekker weg leest, kun je Elanus gerust pakken.  Ursula Poznanski – Elanus is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Ursula Poznanski – Elanus

• Titel: Elanus
  • Schrijfster: Ursula Poznanski (Oostenrijk)