Boekrecensies September 2018 Reviews Nieuwe Boeken

Boekrecensies September 2018 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand september 2018 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Het overzicht met boekrecensies september 2018 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

< augustus 2018 | overzicht recensies | oktober 2018 >

Matias Faldbakken De Hills RecensieDe Hills

• Schrijver: Matias Faldbakken (Noorwegen)
  • Soort boek: Noorse roman, sociale roman
  • Recensie van: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Bovenal  is Matias Faldbakken beeldend kunstenaar. Zijn werk is onder andere opgenomen van het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Maar ook als schrijver heeft hij zijn sporen inmiddels verdiend. En dat terwijl de last van een succesvolle schrijverde vader, de Noorse schrijver Knut Faldbakken, enigszins intimiderend moet zijn geweest. The Hills is de eerste roman van Matias Faldbakken die in het Nederlands is vertaald. Terecht heeft Uitgeverij Meulenhoff hiervoor gekozen. Sterker nog het is te hopen dat de roman een lezerspubliek vindt zodat ook zijn eerdere werk in Nederlandse vertaling beschikbaar kan komen…lees verder >

Hollands Glorie Ons dorp RecensieOns dorp

Wel en wee in Nederlands kleinste dorpen

• Schrijvers: Paul Steenhoff, Fabian Takx (Nederland)
  • Soort boek: reportages over het dorpsleven
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Het tijdschrift Hollands Glorie publiceerde tussen 2013 en 2017 in elke nummer een portret van een Nederlands dorp met minder dan 1000 inwoners. Zestien van deze rijk geilluistreerde artikelen zijn nu gebundeld in dit mooi uitgegeven boek Holland Glorie Ons dorp. Wel en weel in Nederlands kleinste dorpen. De journalisten Paul Steenhoff en Fabian Takx nemen de lezer meer in een reis kriskras door het dorpsleven in Nederland…lees verder >

Overzicht Boekrecensies September 2018

Michael Ondaatje Blindganger RecensieBlindganger

• Schrijver: Michael Ondaatje (Canada)
  • Soort boek: familieroman, psychologische roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

In de zomer van 1945 vertrekken de ouder van Nathaniel, de verteller van de roman en zijn zus Rachel naar Singapore waar zijn vader een baan heeft gekregen bij Unilever. De kinderen worden toevertrouwd aan twee mannen die als enige tijd als onderhuurder bij het gezin wonen. De gewoonte is dat iedereen wordt aangeduid met een bijnaam. Zo worden de mannen de schicht en de mol genoemd. Vanaf het moment dat de ouders vertrokken zijn, verschijnt er een bonte stoet aan mannen en vrouwen in huis. Personen die activiteiten ontplooien die op zijn minst op de grens van criminaliteit afspelen…lees verder >

Cas Lester Spreek je chocola RecensieSpreek je chocola?

• Schrijver: Cas Lester (Engeland)
  • Soort boek: jeugdroman (10+ jaar)
  • Recensie van: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Spreek je Chocola? is de goed gevonden titel van een goed geschreven en ontroerend verhaal. Cas Lester staat bekend om haar grappige stijl, en hoewel Spreek je Chocola best een heftig verhaal in zich heeft, zie je dat ook in dit boek terug! In de brugklas zijn vriendschappen natuurlijk super belangrijk. Lily was de beste vriendin van Jaz. Totdat Kara Lily van haar afpakte. Nu zit Jaz steeds alleen aan een tafeltje. Daar komt verandering in als Nadima op school verschijnt. En hoewel ze elkaars taal niet spreken, lukt het steeds beter om met elkaar te communiceren…lees verder >

Phillip Lewis Een andere stilte RecensieEen andere stilte

• Schrijver: Phillip Lewis (Verenigde Staten)
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De roman Een andere stilte van de Amerikaanse schrijver Philip Lewis speelt zich vooral af in een dorp dat Old Buckram heet. Een kleurloos dorp midden in de Appalachen. Daar woont de opa van Henry Aster. Opa is getrouwd met Maddy. Opa heeft daar zijn hele leven gewoond en over hem is niets opmerkelijks bekend, behalve dat hij zich één keer verkiesbaar heeft gesteld voor de plaatselijke verkiezingen. Hij deed dat op aandringen van de plaatselijke pastoor. Uiteindelijk kreeg hij maar twee stemmen en leefde opa verder met achterdocht voor zowel oma Maddy als de pastoor…lees verder >

Ellen Marie Wiseman Olifantenmeisje RecensieOlifantenmeisje

• Schrijfster: Ellen Marie Wiseman (Verenigde Staten)
  • Soort boek: historische roman, sociale roman
  • Recensie van: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Soms heb je van die boeken, van die verhalen, waar je echt meteen helemaal gefascineerd in zit; zo’n boek waarvan je al vanaf de eerste bladzijde voorvoelt, dat er een heel aangrijpend verhaal gaat komen, zo’n verhaal met heel veel lagen. Je weet dan ook dat je ook meteen dat je met een heel goede schrijfster te maken hebt. Zo’n boek is Olifantenmeisje en het werd geschreven door de Amerikaanse schrijfster Ellen Marie Wiseman. De roman Olifantenmeisje werd door lezerscommunity Goodreads dan ook uitgeroepen tot Beste Boek van de Maand. Wiseman schreef hiervoor al een drietal romans waar ik persoonlijk nu zeer benieuwd naar ben…lees verder >

Marita De Sterck Duivelskruid RecensieDuivelskruid

• Schrijfster: Marita De Sterck (België)
  • Soort boek: psychologische roman, young adult roman (15+ jaar)
  • Recensie van: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Een verhaal over de duivel, mystiek en kruiden. Maar eigenlijk een verhaal over vergeven, geheimen, de waarheid, angst en liefde. Marita de Sterck heeft diverse prijzen gewonnen met haar Young Adult boeken, en ik snap waarom. Haar stijl is krachtig met veel gevoel voor de personages en onderhuidse spanning…lees verder >

Belgisch bier getest en geproefd Recensie biergidsBelgisch bier Getest en geproefd

De complete gids

• Schrijvers: Miguel Roncoroni, Kevin Verstrepen
  • Soort boek: biergids Belgisch bier
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)
  • Recensie boek: Veel biergidsen zijn gebaseerd op het waardeoordeel van de samensteller. Aangezien een waardering van de smaak van een bier toch grotendeels subjectief is, moet je je sterk afvragen wat de waarde ervan is. De makers van de biergids Belgisch bier getest en geproefd, Miguel Roncoroni en Kevin Verstrepen, hebben gekozen voor een andere aanpak. Op wetenschappelijke wijze worden in dit prachtig uitgegeven en uitmuntende boek, 250 belgische bieren besproken…lees verder >

Yvonne Kroonenberg Een pony voor jou en mij RecensieEen pony voor jou en mij

• Schrijfster: Yvonne Kroonenberg (Nederland)
  • Soort boek: paardenboek (7+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Al sinds jaren is één van mijn favoriete paardenboeken “Koosje” van Yvonne Kroonenberg. Nog altijd lees ik haar paardenboeken graag. Dus toen Een pony voor jou en mij op de mat viel, was ik erg nieuwsgierig. En ik ben niet teleurgesteld! Nina en Marieke zijn stiefzusjes. Nina’s vader is getrouwd met Mariekes moeder. Nina haar moeder is overleden, Marieke haar vader leeft nog maar heeft niet zoveel tijd voor zijn dochter. Wel verwent hij haar af en toe met dure cadeaus. Zo heeft Marieke een eigen pony, Arcadi. Nina mag ook af en toe voor hem zorgen en rijden, maar nooit in de les…lees verder >

Rachida Lamrabet Vertel het iemand RecensieVertel het iemand

• Schrijfster: Rachida Lamrabet (België)
  • Soort boek: oorlogsroman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De Belgische schrijfster en juriste van Marokkaanse afkomst Rachida Lamrabet heeft al eerder opzien gebaard met haar werk waarin thema als indentiteit centraal staat. In Vertel het iemand gaat Rachida Lambaret terug in de tijd. Het leven op het Marokkaanse platteland tijdens periode van de aanloop naar de Eerste Wereldoorlog en de benarde positie van Marokkaanse soldaten tijdens de oorlog staan centraal…lees verder >

Gertrud Jetten Help, ik ben een pony RecensieHelp, ik ben een pony

• Schrijfster: Gertud Jetten (Nederland)
  • Tekeningen: Dorith Graef
  • Soort boek: paardenboek voor kinderen (7+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Lottie de Groot is dol op haar pony Salsa, die lekker bij Lottie aan huis staat. Als ze haar pony aan het verzorgen is, valt haar oog op een enorme pot paardensnoepjes. Ze ruiken lekkerder dan alles wat Lottie ooit geroken heeft. Ze kan zich niet inhouden, en steekt er één in haar mond. Dát had ze beter niet kunnen doen, want voor ze het weet, knapt ze uit haar kleren, zit ze onder de gele haren en staat ze op vier benen…lees verder >

Ursula Poznanski Elanus RecensieElanus

• Schrijfster: Ursula Poznanski (Oostenrijk)
  • Soort boek: jeugdthriller (15+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De Elanus is een kleine roofvogel, uit de familie van de havikachtigen. Het boek van Ursula Poznanski gaat echter niet over roofvogels in de letterlijke zin. Zoals je van Poznanski kunt verwachten, is het een spannende jeugdthriller. Jona is super intelligent en sociaal een hork. Met deze twee eigenschappen belandt hij op zeventienjarige leeftijd op de Universiteit. En brengen hem vrijwel direct in de problemen…lees verder >

Levi Henriksen Wer die Goldkehlchen störtWer die Goldkehlchen stört

• Schrijver: Levi Henriksen (Noorwegen)
  • Soort boek: Noorse roman
  • Recensie van: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Wer die Goldkehlchen stört, de Duitse vertaling van de roman Harpesang die in 2014 in Noorwegen verscheen, is een uitstekend voorbeeld van de kwaliteit van de boeken van Levi Henriksen. Jim, een platenproducer, heeft een beetje genoeg van zijn werk. Als hij tijdens een doopfeest in de kerk een trio, bestaande uit twee vrouwen en een man liederen hoort zingen, raakt hij hiervan helemaal in de ban. Gefascineerd door wat hij heeft gehoord, wil hij met het trio in contact treden om opnames te maken. Hij komt er achter dat het een broer en twee zussen zijn die een lang en bewogen leven hebben geleid…lees verder >

Peter Wohlleben Het verborgen leven van bomen voor kinderen RecensieHet verborgen leven van bomen voor kinderen

• Schrijver: Peter Wohlleben (Duitsland)
  • Soort boek: bomenboek, natuurboek voor kinderen
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Het verborgen leven van bomen voor volwassenen verscheen al in 2016. Nu is er ook een uitgave speciaal bedoeld voor kinderen. Wat mij betreft, een schot in de roos. Ik hou van de natuur. Ik kom erg graag in het bos. Maar ik kon nog geen eik van een beuk onderscheiden. Niet omdat het me niet interesseerde. Maar omdat op de één of andere manier de educatieve boeken over de natuur voor volwassene dikwijls een toon gebruiken, die me in slaap sust…lees verder >

Aki Ollikainen Een zwart sprookje RecensieEen zwart sprookje

• Schrijver: Aki Ollikainen (Finland)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Recensie van: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

In tegenstelling tot in Nederland zijn ruimte, stilte en de donkere nacht in Finland nog gemakkelijk te vinden en ervaren. Sterker nog, je kunt gerust stellen dat ze deel uitmaken van het wezen van veel Finnen. De verteller van de roman Een zwart sprookje is hiervan een goed voorbeeld. Kortgeleden is de verteller gescheiden van zijn vrouw. Zijn eigen gedrag heeft ertoe geleid dat zij hem, samen met zijn zoon, heeft verlaten. Nu staat zijn bestaan op losse schroeven…lees verder >

Saskia Noort Stromboli RecensieStromboli

• Schrijfster: Saskia Noort (Nederland)
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Natuurlijk ben ik nieuwsgierig naar deze eerste roman van de vermaarde schrijfster Saskia Noort, van wie de thrillers bekend en geliefd leesvoer zijn. En ik werd verrast! Saskia Noort schreef een vlot en prettig leesbaar verhaal over een heftig, actueel thema: de gevolgen van seksueel misbruik. Stromboli start met een verkrachting van de jonge Sara op een feestje. Vervolgens maken we een flinke sprong in de tijd: Sara is inmiddels al vele jaren getrouwd met Karel. Ze zijn allebei schrijver en hebben samen een veelgelezen column…lees verder >

Benny Baudewyns Het Tati-syndroom RecensieHet Tati-syndroom

• Schrijver: Benny Baudewyns (België)
  • Soort boek: Vlaamse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Als in Oudenaarde een 69-jarige man in een fitness-centrum om het leven komt, lijkt er niet meer aan de hand te zijn dan een bizar ongeluk. Iets eerder komt een dementerende man tijdens een brand in een verzorgingshuis in Zwolle om het leven. Ook hier lijkt er in eerste instantie sprake te zijn van een ongeluk.Politie-inspecteur Nellie Bos van de Zwolse politie neemt geen genoegen met de uitkomst ongeluk. Ondanks het feit dat het haar verboden wordt door haar meerdere, besluit toch verder onderzoek te doen in haar vrije tijd…lees verder >

Erik Larson Tiergartenstrasse RecensieTiergartenstrasse

• Schrijver: Erik Larson (Verenigde Staten)
  • Onderwerp: Berlijn, dertiger jaren, spionage
  • Recensie van: Jos van Raan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

De lange ondertitel van het boek verraadt de inhoud van het verhaal, zou je denken. Dat blijkt na het lezen van het boek toch anders te zijn. Het boek is geen spionageroman. En ook geen historische roman. Het vertelt de ware geschiedenis van  de 64-jarige William Dodd, die in 1933 de Amerikaanse ambassadeur wordt in Berlijn. Dodd was voor zijn benoeming docent geschiedenis aan de universiteit van Chicago en bezig aan het schrijven van een vierdelige serie over de geschiedenis van het Zuiden. Op aandringen van president Roosevelt neemt hij de baan aan en vertrekt met vrouw en twee kinderen van in de twintig naar Berlijn…lees verder >

Richard Powers Tot in de hemel RecensieTot in de hemel

• Schrijver: Richard Powers (Verenigde Staten)
  • Soort boek: ideeënroman, psychologische roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Dat de Amerikaanse schrijver Richard Powers weinig uitdagingen uit de weg gaat, heeft hij al overtuigend bewezen met zijn eerdere romans. Nu is er Tot in de hemel, een zeer kloeke roman waarin hij op overtuigende wijze de levensverhalen van negen Amerikaanse immigranten weet te vermengen met de fascinerende leefwereld van bomen. Zoals Richard Powers ook al eerder heeft gedaan, weet hij nu ook weer wetenschappelijk bevindingen te vermengen met emotie en literatuur. Voorwaar een hele grote prestatie…lees verder >

Harman Nielsen Mal RecensieMal

• Schrijver: Harman Nielsen (Nederland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Mal is de hoofdpersoon in de gelijknamige roman. Ze is een creatief Creools tienermeisje met een rijke fantasie die leeft in haar eigen wereld. Een wereld waarin de realiteit soms een bijzondere vorm aanneemt. Als ze op een dag van school naar huis loopt, komt ze tijdens een dreigende onweersbui een wolf tegen die op een geheel vanzelfsprekende manier met haar meeloopt. Aangekomen bij de flat waar ze woont, neemt ze, samen met de wolf, de lift naar boven…lees verder >

Dorothée Albers Zeemansgraf voor een kort verhaalZeemansgraf voor een kort verhaal

• Schrijfster: Dorothée Albers (Nederland)
  • Soort boek: psychologische muziekroman, debuutroman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Een geslaagde en mooie debuutroman, zeker het lezen waard, schreef Dorothée Albers met Zeemansgraf voor een kort verhaal. Een vlot lezend, mooi geschreven en rakend verhaal over drie generaties van musici, over verschillende muziekstijlen en instrumenten en mèt als bonus een playlist van alle muziek die in het boek voorkomt! Heerlijk!…lees verder >

Jaan Kross Tussen drie plagen Recensie MeesterwerkTussen drie plagen

• Schrijver: Jaan Kross (Estland)
  • Soort boek: historische roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend) Meesterwerk

Het hoofdpersonage van dit prachtige historische meesterwerk uit de wereldliteratuur, Pall. wordt gedurende de zestig jaar van zijn roerige leven zal gevolgd door de lezer. Soms met open mond van verbazing, soms met ontroering, vanwege zijn rechtlijnigheid. Soms met de billen bij elkaar, omdat hij aan het marchanderen slaat. Maar vooral vol nieuwsgierigheid en bewondering. Hoe hij zich staande probeert te houden in een wereld vol oorlogszuchtigheid, naijver, verdeeldheid, vriendjespolitiek, handjeklap, intriges, revoluties, verraad…lees verder >

Mads Peder Nordbo Meisje zonder huid Recensie Groenland thrillerMeisje zonder huid

• Schrijver: Mads Peder Nordbo (Denemarken)
  • Soort boek: Groenland thriller, Deense thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Matthew Cave is een Deense journalist. Nadat hij slachtoffer was van een verkeersongeluk waarbij zijn vrouw en dochter om het leven kwamen, trekt hij naar Nuuk om zijn verleden te ontvluchten. Hij gaat als journalist aan het werk bij de krant van Nuuk. Als er een mummie op het ijs wordt ontdekt wordt hij er als verslaggever op uit gestuurd. Een agent die de mummie moet bewaken wordt op gruwelijke wijze vermoord en de mummie is verdwenen. Er wordt geprobeerd om de moord in de doofpot te stoppen. Echter hiermee neemt Matthew Cave geen genoegen en hij gaat toch op onderzoek uit…lees verder >

Kelly Barnhill Het meisje dat de maan dronk RecensieHet meisje dat de maan dronk

• Schrijfster: Kelly Barnhill (Verenigde Staten)
  • Soort boek: avonturenboek, magische jeugdroman (10+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Een dorpje wordt al jarenlang geteisterd door een heks. Om haar gunstig te stemmen, laten ze eens per jaar op dwang van het Protectoraat een baby achter in het bos. De heks verzorgt de baby’s echter liefdevol en brengt ze onder bij een familie aan de andere kant. Ze voedt de kinderen met Sterrenlicht, waardoor het allemaal lieve, goede, ruimhartige en gelukkige kinderen worden. Eén baby echter, voedt ze per ongeluk met maanlicht. En in maanlicht zit zo ongelofelijk veel magie, dat het niet veilig is het kindje onder te brengen bij een gewoon gezin…lees verder >

Tony Mitton De zoon van de pottenbakker RecensieDe zoon van de pottenbakker

• Schrijver: Tony Mitton (Engeland)
  • Soortboek: avonturenroman, jeugdroman (13+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

De nog jonge Ryo groeit op in een Aziatisch, Middeleeuws dorpje als oudste zoon van de pottenbakker. Zijn vader is een ware kunstenaar en hoopt dat Ryo hem op zal volgen. Ryo echter, is gegrepen door een vreemdeling die in zijn eentje drie vervaarlijke rovers weet te verjagen. Hij lijkt eerder te dansen dan te vechten. Maar Ryo is vooral getroffen door de kalmte en zelfverzekerdheid van de vreemdeling…lees verder >

Boek Iran Tentoonstelling RecensieIran Bakermat van de beschaving

• Schrijvers: diverse auteurs
  • Soort boek: kunstgeschiedenis, monografie
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Hoe vat je zo’n 10.000 jaar van beschaving samen in één tentoonstelling? Met deze uitdaging zijn de mensen van het Drents Museum aan de slag gegaan bij de samenstelling van de tentoonstelling Iran Bakermat van de beschaving. En worderwel is men er uitstekend in geslaagd om een mooie, sterker nog indrukwekkende tentoonstelling samen te stellen. Wat een rijke culturele geschiedenis met prachtige voorwerpen kent het gebied dat wij nu aanduiden met Iran…lees verder >

Alejandro Zambra Mijn documenten VerhalenMijn documenten

• Schrijver: Alejandro Zambra (Chili)
  • Soort boek: verhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Met een soort van nonchalance verhaalt Alejandro Zambra over de dagelijkse belevenissen van zijn hoogfpersonen. Al mijmerend slaan ze zich door het leven dat lijkt te worden bepaald door dagelijkse beslommeringen. Alhoewel de verhalen, versterkt door de titel Mijn documenten, een autobiografisch karakter lijken te hebben, zullen ze toch vooral uit de rijke verbeeldingskracht van Alejandro Zambra ontsproten zijn. Op een ingenieuze wijze neemt hij de lezer mee in meanderende verhalen waarvan je je vaak afvraagt waar ze heengaan. Toch blijkt Zambra een strakke regie te voeren…lees verder >