Vallende Tijd Recensie ∗∗∗∗ Berberbibliotheek 10

Vallende Tijd recensie Berberbibliotheek 10 boekbespreking waardering en informatie over de inhoud van deze dichtbundel. In januari 2019 is bij Uitgeverij Jurgen Maas het 10e en laatste deel van de Berberbibliotheek verschenen. In dit deel is poëzie gebundeld van vier van de meest vooraanstaande dichters uit de Rif.

Vallende Tijd Recensie Berberbibliotheek 10

Het stond al lang vast dat het tiende deel van de Berberbibliotheek onder redactie Asis Aynan en uitgegeven door Uitgeverij Jurgen Maas ook het laatste zou zijn. Jammer omdat er in deze reeks in de loop van de jaren een aantal pareltjes zijn verschenen. Bovendien heeft de Berbebibliotheek ervoor gezorgd dat het Nederlandse lezerspubliek toegang heeft gekregen tot de literatuur uit de Rif die lang onbereikbaar was. Zeer passend is het om in dit laatste deel te kiezen voor het werk van een viertal dichters.

Vier riffijnse dichters die het lezen meer dan waard zijn

De poëzie van vier van de belangrijkste Riffijnse dichters Mohammed Chacha, Ahmed Ziani, Fadma el Ouariachi en Mimoun el Walid is afkomstig uit de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw. In veel van de gedichten klinkt een verlangen door naar onafhankelijkheid en de mogelijkheid om uitdrukking te geven aan de eigen cultuur. Marokko en de Marokkaanse koning gaf de Riffijnse cultuur en leefwijze geen enkele ruimte. Elke uiting ervan werd hardhandig de kop ingedrukt. Sterker nog de arbeidsmigratie naar Europa van de Berbers is op alle mogelijke manieren gestimuleerd.

Soms niets meer dan een fluistering, soms schreeuwt de dichter het uit

In veel van de poëzie in deze bundel sluimert de wens om ales Berber gehoord door. Soms niets meer dan een fluistering, soms schreeuwt de dichter het uit. Wat vrijwel alle gedichten kenmerkt is de toegankelijkheid. Recht door zee, in een heldere stijl, is de boodschap duidelijk. Bovendien lijkt het erop dat de meeste gedichten veel ritme en muzikaliteit bevatten. Kortom mooie kennismaking met de kwaliteit van de Riffijnse dichtkunst. Een passend sluitstuk van de fascinerende Berberbibliotheek. Het is nu aan Uitgeverij Jurgen Maas en andere uitgevers om het werk van de beste Berberse schrijvers ook in de toekomst uit te geven. Vallende tijd Berberbibliotheek 10 is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Vallende Tijd Berberbibliotheek 10

• Schrijvers: Mohammed Chacha, Ahmed Ziani, Fadma el Ouariachi en Mimoun el Walid
  • Soort boek: gedichten, poëzie