Boekrecensies Januari 2019 Reviews Nieuwe Boeken

Boekrecensies Januari 2019 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand januari 2019 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Het overzicht met boekrecensies januari 2019 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< december 2018 | overzicht recensies | februari 2019

Cilla en Rolf Börjlind Koudvuur RecensieKoudvuur

• Schrijvers: Cilla & Rolf Börjlind (Zweden)
  • Soort boek: Zweedse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Koudvuur is inmiddels al weer het vijde deel in de series Rönning & Stilton thrillers van het Zweedse schrijversduo Cilla en Rolf Börjlind. Inmiddels behoren ze tot de top van de Scandinavische misdaadschrijvers. Dat is dan ook geen verrassing gezien de kwaliteit van deze originele reeks thrillers. Ook Koudvuur is weer een uitstekende thriller…lees verder >

James Wood Afgelegen RecensieAfgelegen

• Schrijver: James Wood (Engeland)
  • Soort boek: Engelse roman, psychologische roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Alan Querry, een succesvolle projectontwikkelaar uit het noorden van Engeland heeft 2 dochters. Helen , manager van een platenmaatschappij in  Londen en Vanessa, hoogleraar filosofie in het Amerikaanse Saratoga Springs. Met alle drie gaat het eigenlijk niet echt goed. Alans succes lijkt op zijn retour, recessie, tegenwerking, lange ambtelijke procedures, misschien ook wel ook wel de vraag waar dit leven toe leidt? Het struikelpunt lijkt de zorgelijke financiële situatie waar Alan langzaam maar zeker in belandt…lees verder >

Vallende Tijd Recensie Berberbibliotheek 10Vallende tijd

Berberbibliotheek 10

• Schrijvers: Mohammed Chacha, Ahmed Ziani, Fadma el Ouariachi en Mimoun el Walid
  • Soort boek: gedichten, poëzie
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Het stond al lang vast dat het tiende deel van de Berberbibliotheek onder redactie Asis Aynan en uitgegeven door Uitgeverij Jurgen Maas ook het laatste zou zijn. Jammer omdat er in deze reeks in de loop van de jaren een aantal pareltjes zijn verschenen. Bovendien heeft de Berbebibliotheek ervoor gezorgd dat het Nederlandse lezerspubliek toegang heeft gekregen tot de literatuur uit de Rif die lang onbereikbaar was. Zeer passend is het om in dit laatste deel te kiezen voor het werk van een viertal dichters…lees verder >

Marc Reugebrink Zout RecensieZout

• Schrijver: Marc Reugebrink (België)
  • Soort boek: dystopische roman, Vlaamse roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Het tekort aan zoet en schoon drinkwater in de afgelegen streek Lende drijft mensen tot waanzin.  Zo kun je de plot van de nieuwe roman van Marc Reugebrink in het kort omschrijven. Vermoedelijk speelt het verhaal zich ergens aan het einde van de 19e eeuw af. Alhoewel er geen tijdsaanduiding gegeven wordt. In Lende, een afgelegen en enigszins geisoleerde landsstreek, is al het drinkwater vervuild en verontreinigd. Sterke drank kan wel veilig worden gedronken met alle consequenties van dien…lees verder >

Mireille Geus Het Geheim van de Stilte RecensieHet geheim van de stilte

• Schrijfster: Mireille Geus (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Het geheim van is een serie van uitgeverij Leopold waarbij kinderen elk jaar een geheim in mogen sturen. Het mooiste, gekste, verdrietigste of leukste geheim wordt uitgekozen en een echte schrijver verwerkt dit geheim in een boek. Het Geheim van de Stilte is een krachtig, origineel verhaal over hoe je jezelf zijn en mensen naar je kunt laten luisteren, zonder te gaan schreeuwen…lees verder >

Lygia Day Peñaflor Dit is allemaal waar RecensieDit is allemaal waar

• Schrijfster: Lygia Day Peñaflor (Verenigde Staten)
  • Soort boek: jeugdroman, Young Adult boek
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Dit is allemaal waar, Een intrigerende titel die eigenlijk wel de lading dekt. Verschillende interpretaties van “de waarheid” . En wie heeft er gelijk? Het interessante is, dat je dat al lezers zélf mag bepalen. De schrijfster is er in geslaagd om alle waarheden evenveel gewicht te geven, en dat is best knap…lees verder >

Sayed Kashua Wijzigingen bijhouden RecensieWijzigingen bijhouden

• Schrijver: Sayed Kashua (Israël, Palestina)
  • Soort boek: familieroman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Sayed Kashua is een fascinerende schrijver. Van Palestijnse afkomst, opgegroeid in Tira, Israël, schrijft hij in het Hebreeuws. Na de Tweede persoon enkelvoud (2012) dat terecht lovende kritieken ontving, is Wijzigingen bijhouden de twee roman van Sayed Kashua die in het Nederlands vertaald is. De roman vertelt het verhaal van de Palestijns Hebreeuwse schrijver S. Samen met zijn vrouw en kinderen woont hij inmiddels in een universiteitsstad in de Amerikaanse staat Illinois. Hier bereikt hem het bericht dat zijn vader in het ziekenhuis is beland. Hij zal waarschijnlijk niet lang meer te leven hebben. S. besluit daarop naar zijn vader te gaan bezoeken en reist naar Tira een stadje in Israêl waar hij is opgegroeid…lees verder >

Lex Boon Ananas Boek RecensieAnanas

Een geschiedenis in opzienbarende verhalen en onverwachte ontmoetingen

• Schrijver: Lex Boon (Nederland)
  • Soort boek: culinair boek, reisverhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Als de vriendin van Lex Boon op het punt staat hem te verlaten krijgt hij als cadeautje een ananasplant. Afkomstig van de IKEA nog wel. Alhoewel hij nog een verwoede poging doet om de breuk te voorkomen door naar Berlijn te reizen waar zijn vriendin met haar nieuwe vriend naartoe is getrokken, is herstel kansloos. Weer terug in Nederland waar hij inmiddels woont op een bouvallige en tochtige zolder in Amsterdam, raakt hij gefascineerd door de ananas…lees verder >

Cassandra Clare De Helse Creaties Recensie

De Helse Creaties Trilogie

• Schrijfster: Cassandra Clare (Verenigde Staten)
  • De Helse Creaties 3: De ijzeren prinses
  • De Hesle Creaties 2: De ijzeren prins
  • De Helse Creaties 1: De ijzeren engel
  • Soort boek: fantasyboek, Young Adult roman
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Damn…! Wat is die Cassandra Clare toch een fan-tas-tische schrijfster! Als je liefhebber bent van het fantasy genre, dan móet je haar boeken echt lezen. De Helse Creaties is wederom een loei-spannende maar ook liefdevol ontroerende trilogie…lees verder >

Baltische zielenJan Brokken Baltische zielen

• Schrijver: Jan Brokken (Nederland)
  • Soort boek: reportages, verhalen
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

In Baltische zielen neemt Jan Brokken je mee op reis door de Baltische staten. Langs een twintigtal Baltische Zielen. Bekende en onbekende zielen. Overledenen, maar zeker ook nog een aantal levenden.De Baltische Staten. Op school nauwelijks aandacht aan besteed. Ja, het alom bekende rijtje; Estland, Letland en Litouwen, maar verder? Na het lezen van De Drie Plagen Van Jaan Kross, waarin je als lezer wordt meegesleept door de geschiedenis van het 16de eeuwse Lijfland, wat nu Estland heet, is de nieuwsgierigheid naar dit deel van Europa aangewakkerd…lees verder >

Mike Tucker The Man Behind the Mike RecensieMike Tucker The Man Behind the Mike

• Schrijfster: Jane Wallace (Groot-Brittanië)
  • Soort boek: biografie, paardenboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Een dag als vandaag waarop in het Britse parlement wordt gestemd over de Brexit en de spanningen hoog oplopen is een passende dag om aandacht te besteden aan de biografie van Mike Tucker (1944-2018). Hij was vele decennia lang de man die verslag deed bij grote paardensport evenementen voor de BBC. Paardensport, het wedden op paardenraces en de cultuur en tradities rondom de wereld van het paard zijn vaak Britser dan Brits…lees verder >

De Muur 63 RecensieDe Muur 63

De stambomen in het profpeloton

• Schrijvers: Bert Wagendorp, Frank Heinen, Peter Ouwerkerk, Dominique Elshout, Wiep Idzenga, Ruurd Edens, Rik Vanwalleghem, Nando Boers
  • Soort boek: sportboek, wielerboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering; ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Bij het eerste nummer van De Muur in 2019 is gekozen voor een themanummer. Onder de titel De stambomen van het profpeloton staan verschillende wielerdynastieën en families van profwielrenners centraal. Vaders en zonen of dochters, broers, neven, zwagers, kleinkinderen. Uit De Muur 63 blijkt wel dat er nogal wat familiebanden zijn die wielrenners met elkaar verbinden. Alle verhalen zijn geschreven door de top van het Nederlandse wielerschrijven…lees verder >

Andreas Pflüger Nooit en te nimmer RecensieNooit en te nimmer

• Schrijver: Andreas Pflüger (Duitsland)
  • Soort boek: Duitse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Hoofdpersoon van de Duitse thriller Nooit en te nimmer is de even onwaarschijnlijke als fascinerende hoofdpersoon Jenny Aaron. Vijf jaar eerder is zijn als één van de beste medewerkers van de geheime dienst bij een aanslag blind geworden. De blindheid zou normaal gesproken einde carrière betekenen. Toch blijkt dit in het geval van Jenny Aaron anders te liggen. Haar uitzonderlijke kwaliteiten zorgen ervoor dat ze ondanks deze beperking weer aan de slag kan bij wat de Afdeling wordt genoemd…lees verder >

Saskia Goldschmidt Schokland RecensieSchokland

• Schrijfster: Saskia Goldschmidt (Nederland)
  • Soort boek: sociale roman, aardbevingsroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Dat de lotgevallen van bewoners van Oost-Groningen die de afgelopen jaren gebukt gaan onder de gevolgen van de aardbevingen verwoord zouden gaan worden in een roman, was te verwachten. Saskia Goldschmidt is één van de eersten die met een echte aardbevingsroman is gekomen. Om te ervaren wat het betekent om in het Groningse aardbevingsgebied te leven en werken, is ze er zelf gaan wonen. Mede daardoor is het haar uitstekend gelukt om in de huid van de Groningers te kruipen en bovendien een zeer geslaagde roman te schrijven…lees verder >

Thomas H. von der Dunk Zuid-Tirol is niet ItaliëZuid-Tirol is niet Italië

Een honderd jaar oud Europees grensgeval

• Schrijver: Thomas H. von der Dunk (Nederland)
  • Recensie: Jos van Raan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

“Zij hangen de was op het balkon, wij zetten daar geraniums neer.” Aldus het antwoord van een Duitstalige inwoner van Tirol op de vraag waarin hij verschilde van zijn Italiaans sprekende buren. Italië kreeg na afloop van de Eerste Wereldoorlog als oorlogsbuit onder andere Zuid-Tirol, het strook land vanaf de Brennerpas naar het zuiden tot 20 km boven Trente. Dit ging ten koste van Oostenrijk, dat de oorlog verloren had. Hiermee was de Risorgimento, de eenwording van Italië, voltooid. Als land tenminste. Er werd echter nauwelijks rekening gehouden met de wensen van de bevolking van deze streek…lees verder >

Yvonne Toeset Innerlijke rust met EFT RecensieInnerlijke rust met EFT

• Schrijfster: Yvonne Toeset (Nederland)
  • Soort boek: levenskunstboek, zelfhulpboek
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Innerlijke rust met EFT – het handboek om jezelf te bevrijden met Emotional Freedom Techniques een boek geschreven door de Nederlandse schrijfster Yvonne Toeset, de Nederlandse EFT autoriteit. In dit boek zet zij op heldere wijze uiteen wat EFT is en waar het voor te gebruiken is. Haar enthousiasme over de veelzijdigheid van deze eenvoudig toepasbare methode spreekt duidelijk uit dit boek. De titel “Innerlijke rust met EFT” is dan ook zeer utnodigend. Wie wil er nu geen innerlijke rust?…lees verder >

Gerrit Jan Zwier Vijftig tinten groen Ierland Reisverhalen RecensieVijftig tinten groen

Langs de Ierse westkust

• Schrijver: Gerrit Jan Zwier (Nederland)
  • Fotograaf: Dolph Kessler
  • Soort boek: Ierland reisverhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Gerrit Jan Zwier is één van de meest productieve reisboeken schrijvers van Nederland. Ondanks zijn grote productie is de hoge kwaliteit van zijn reisboeken eigenlijk altijd gegarendeerd. Voor Vijftig tinten groen heeft Gerrit Jan Zwier de boeiende reisverhalen die hij heeft geschreven over zijn bezoeken aan de westkust van Ierland gebundeld…lees verder >

Nâzım Hikmet Het epos van sjeik Bedreddin RecensieHet epos van sjecik Bedreddin

• Schrijver: Nâzım Hikmet (Turkije)
  • Soort boek: epos, poëzie, proza
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Nâzım Hikmet was de eerste moderne Turkse schrijver. Sterker nog door velen wordt bovendien hij gezien als één van de belangrijke dichters uit de 20e eeuw. Hij leefde van 1902 tot 1963. Een groot gedeelte van zijn leven had hij een moeilijke politieke verhouding met zijn geboorteland door zijn communistische standpunten. Uiteindelijk werd hij hiervoor veroordeeld tot een gevangenschap van 28 jaar. Tijdens deze periode schreef hij zijn belangrijkste en beste werk. Het epos van sjeik Bedreddin is hiervan een goed voorbeeld en bovendien één van zijn allerbeste boeken…lees verder >

Bram Tankink Tank Recensie Boek van Bram TankinkTank

• Schrijvers: Bram Tankink, Ralph Blijlevens (Nederland)
  • Soort boek: autobiografie, wielerboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Het wielerseizoen 2018 was het laatste van één van de meest geliefde Nederlandse wielrenners van het afgelopen decennium; Bram Tankink. Een mooi en natuurlijk moment om de balans op te maken van zijn leven als actieve wielrenner. Samen met Ralph Blijlevens heeft Bram Tankink zijn belevenissen en ervaringen op overtuigende wijze te boek gesteld in Tank…lees verder >

Vogelatlas van Nederland RecensieVogelatlas van Nederland

• Schrijvers: diverse auteurs
  • Soort boek: vogelatlas, vogelboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Zoals ook bij de eerdere uitgaves van de Vogelatlas van Nederland het geval is geweest hebben weer vele enthousiaste vogelaars,  ornithologen en medewerkers van SOVON, met veel noeste arbeid,  deze bijzondere uitgave tot stand weten te brengen. Het zeer kloeke boekwerk biedt weer een zeer gedetailleerd, soms zelfs indringend beeld, van de vogelstand in Nederland…lees verder >

Kjell Westö De zwavelgele hemel RecensieDe zwavelgele hemel

• Schrijver: Kjell Westö (Finland)
  • Soort boek: Finse roman, sociale roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Voor mij is het de eerste keer dat ik iets lees van de Finse schrijver Kjell Westö. Oorspronkelijk schreef hij de roman in 2017 in het Zweeds en uitgeverij De Geus gaf een vertaling ervan uit in 2018. In Scandinavië won hij verschillende prijzen voor zijn romans. Ondanks dat er al eerder boeken in Nederlands zijn vertaald, is hij nog niet zo bekend bij de Nederlandse lezer. Het verhaal in deze roman wordt vertelt door een verteller die in het hele boek naamloos blijft. Wat op zich is al best bijzonder is, want we leren deze verteller behoorlijk intiem kennen als lezer…lees verder >

Amsterdam-Utrecht Van Rhijnspoor tot Randstadspoor SpoorwegboekAmsterdam-Utrecht

Van Rhijnspoor tot Randstadspoor

• Schrijvers: J.M. ten Broek, V. Lansink (Nederland)
  • Soortboek: spoorwegboek, fotoboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

De spoorlijn Amsterdam Utrecht is één van de oudste en drukste treinverbiningen van Nederland. Een stuk spoor van slechts iets meer dan 25 kilometer lengte. Toch biedt het voldoende beeldmateriaal en geschiedenis om een mooi en interessant fotoboek van te maken…lees verder >