Vamba Sherif – Ongekende liefde

Vamba Sherif Ongekende liefde recensie en informatie over de inhoud van dit autobiografische boek. Op 20 april 2021 verschijnt bij Uitgeverij De Geus van de uit Liberia gevluchte schrijver Vamba Sherif.

Vamba Sherif Ongekende liefde recensie en informatie

Als de redactie het boek gelezen heeft, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Ongekende liefde. Het boek is geschreven door Vamba Sherif. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van dit boek met autobiografische verhalen van de uit Liberia gevluchte schrijver Vamba Sherif.

Vamba Sherif vertelt zijn tien jarige dochter Bendu zijn levensverhaal. Zij vraagt zich af hoe hij zonder moeder, haar oma in Nederland verzeild is geraakt. Hij begint haar te vertellen over de plek van zijn vooraanstaande familie in noord Liberia. Zijn familie bestaat uit geleerden, dichters, bemiddelaars, predikanten. Een samengaan van verschillende religies, een eeuwenoud volk dat haar geschiedenis met zich meedraagt, beschreven heeft in eeuwenoude manuscripten. Hoe hij als kind leerde van wijze overgeleverde familie verhalen, mythes, van de volwassen mannen. Hoe hij  gekoesterd werd door de sterke vrouwen uit de familie clan. Zijn moeder was een echte handelsvrouw, zijn oma zijn grote warmtebron. Zij zong voor hem, oude verhalen, sprookjes, wijsheden zong zij hem zachtjes in zijn oren. Zij troostte hem, leidde hem door het dagelijks leven. Hoe hij buiten speelde, hoe hij zich geliefd voelde. Hoe hij de schoonheid van het land ontdekte, verwend werd met het heerlijkste traditionele eten  Hoe hij leerde dat door de eeuwen heen alle omliggende landen een gemeenschappelijke geschiedenis hadden en hoe er langzaam barsten komen in deze geschiedenis en dat dit zou leiden tot een burgeroorlog.

Hij moet op de vlucht en komt bij zijn oudere broer in Koeweit terecht. Daar gaat hij naar de middelbare school en alhoewel hij de warmte van zijn gezin erg mist vindt hij toch zijn plek. En dan begint Sadam Hoessein te dreigen dat hij Koeweit aan gaat vallen. Wat oorlog doet met de burgers en vooral met de jonge vrouwen en meisjes. Dat de  broers niet anders kunnen dan vluchten. En via Jordanië komen zij uiteindelijk in Nederland terecht.

Vamba Sherif Ongekende liefde Recensie

Terwijl hij Vamba, snel de taal leert, zich op de toekomst richt, blijft zijn oudere broer Alpha  omkijken, terug, het verleden in, waar hij een baan als professor aan de universiteit had. Waar er naar hem werd opgekeken, waar hij iemand was. Maar Vamba vindt zijn weg naar de bibliotheek, leest de grote schrijvers. Hij is onder andere erg onder  de indruk van De Aanslag van Harry Mulisch. Begint zelf te schrijven, krijgt daardoor steeds meer grip op zijn verleden, heden en toekomst. Zijn schrijven dat hem helpt zijn leven te boekstaven, de Liberiaanse geschiedenis te doorgronden. En wellicht nog belangrijker deze geschiedenis vast te leggen voor een volgende generatie. Hij vertelt zijn dochter over de ontmoeting met haar moeder, tijdens een boekpresentatie. Hoe hij van haar onder de indruk raakte, hoe hij hoopte weer van haar te horen. Over zijn leven in het AZC, over het wanhopige traject op weg naar een verblijfsvergunning, over het toegewezen huis in Veldhoven. Over de band met de buren Jac en Trees, hoe zij een gids werden in zijn leven en dat eigenlijk nog steeds zijn, als vader en moeder voor Vamba en opa en oma voor Bendu en haar broers. Mensen die hem leerden voorbij kleur naar de mens te kijken, voorbij het onderscheid in ras, voorbij de verschrikkelijke daden van het kolonialisme, zonder blind te zijn voor het onrecht dat de zwarte bevolking is aangedaan.

Mooie liefdesverklaring aan zijn moeder, oma, zijn verscheurde land Liberia, de Afrikaanse tradities en Nederland

Een Ongekende liefde is wat mij betreft een ode aan het leven en de liefde. Een liefdesverklaring van Vamba aan zijn moeder, oma, zijn verscheurde land Liberia, aan de Afrikaanse  tradities en culturen, aan Nederland. Een steun aan alle Afrikanen die hun vaderland verlieten en ergens op een andere plek in de wereld weer een leven moeten opbouwen. Een liefdesverklaring aan zijn vrouw en kinderen. Een les voor alle lezers die nooit hoefden te vluchten. Hun ogen te openen voor deze liefdesverklaring van een immigrant, aan een land waar hij toevallig terecht kwam, die vallend, maar vooral blijmoedig opstaand zijn dochter aanspoort zichzelf te zijn, zodat haar werkelijkheid als kind van een zwarte vader en een witte moeder haar in staat zal stellen voorbij de onstuimige geschiedenis te kijken. Een erg belangrijk boek, gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Recensie van Mieke Koster

Ongekende liefde

• Schrijver: Vamba Sherif (Liberia)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 20 april 2021
  • Omvang: 256 pagina’s

Flaptekst van het autobiografische boek van Vamba Sherif

In Ongekende liefde vertelt Vamba Sherif zijn levensverhaal aan zijn tienjarige dochter Bendu. Hij wil dat ze weet wat haar Afrikaanse wortels zijn en wat voor lange, moeilijke weg mensen soms afleggen om te komen waar ze zijn. Vamba beschrijft zijn opgroeien in een vooraanstaande familie van geestelijk leiders en wetenschappers in Liberia. Een familie waarin plaats is voor verschillende geloven en de vrouwen een cruciale rol spelen. Als de jonge Vamba de ongeschreven wetten overtreedt en de familie te schande maakt, is het oordeel hard: verbanning. Zijn moeder zal hij nooit meer zien. Hij vertrekt naar Koeweit, vlucht wegens de Golfoorlog naar Syrië om uiteindelijk in een AZC in Nederland te belanden.